Žánr: Komedie

USA, 2010, 102 min

Režie: Dennis Dugan

Hrají: Adam Sandler, Jamie Chung, Salma Hayek, Steve Buscemi, Maria Bello, Kevin James, Rob Schneider, David Spade, Chris Rock, Maya Rudolph, Gary Busey, Norm Macdonald

"Na první pohled to vypadá, že jde tak trochu o domácí video"

Měli jste někdy poslední dobou chuť zavolat pár lidem, které jste už dlouhá léta neviděli, a někam společně vyrazit? Možná to bude první věc, kterou půjdete udělat, až uvidíte Machry.

Partička pěti chlápků v Americe se po letech shledá při smutné příležitosti - kouč basketbalového mužstva, kde se jako kluci potkali, právě zemřel. Všichni si trenéra moc vážili, a tak neváhají dorazit na jeho pohřeb - nyní s manželkami a dětmi - a víkend pak strávit na chatě, kde jako malí oslavovali své největší basketbalové vítězství. Časy se ale změnily - bude celá parta po letech pořád ještě fungovat?

Musím říct, že nejsem zrovna fanda „sandlerovek". Mám totiž dojem, že v každé Adamově komedii je určité procento materiálu, který mně připadá, jak bych to řekl... nesledovatelný. K Machrům jsem ale přistupoval vlastně bez předsudků - a myslím, že jsem dobře udělal.

Parta známých

Zleva Chris Rock, David Spade, Kevin James, Rob Schneider a Adam Sandler - staří známí se sešli u filmu o starých známých. (www.falcon.cz)

V hlavních rolích nás překvapí řada známých tváří. Kromě již zmíněného Adama Sandlera (Píseň pro nevěstu, Trestná lavice) se můžeme těšit na Roba Schneidera (Sám doma 2: Ztracen v New Yorku, Soudce Dred) či Chrise Rocka (Smrtonosná zbraň 4, Madagaskar I-II) a samozřejmě Salmu Hayekovou (Desperado, Frida).

Na první pohled to vypadá, že jde tak trochu o domácí video - kamarádi ze showbyznisu se potkají, aby spolu natočili film - všichni se znají, plácají se po ramenou - všechno je tak nějak civilní. A Adam to potvrzuje. Ten film jsme napsali já a Fred Wolf. Celý nápad byl dát dohromady staré přátele, kteří si spolu užijí víkend. Tihle kluci (obsazení herci) jsou moji staří kamarádi, takže to naprosto dávalo smysl," říká v rozhovoru pro server Collider.com.

Jak do toho všeho zapadá Salma Hayek? Jak pro totéž médium poznamenala, je od začátku Sandlerovým fandou a navíc „vždycky chtěla hrát v komedii". Gratuluji - vypadá opět kouzelně a její jižanská důstojnost se s komikou dokonale mísí.

Scénář, dialogy

Salma Hayeková do Sandlerovy komedie zapadla velmi pěkně - dost možná to způsobila role ušitá na tělo. (www.falcon.cz)

Rodinná atmosféra mezi herci měla zaručeně prosáknout i na filmové plátno. Zápletka, narážky, dějové zlomy, všechno působí velmi přirozeně a jako ze života. Nadsázka je skutečně jen minimální a ani zvraty - dá-li se tomu tak říkat - nejsou nijak extrémní. Obyčejný život takový většinou prostě nebývá a tenhle film je postaven přesně tak, že by ho, tím či oním způsobem, většina z nás mohla prožít.

Humor

Sandlerovský humor mívá přívlastek extrémů. Jemně řečeno, občas od diváka vyžaduje širokou toleranci. Časy se ale změnily. Když šly do kin jeho Pohádky na dobrou noc, poznamenal v show Davida Lettermana, že chce točit filmy, na které by se mohly dívat jeho děti (má dvě dcery). Vzal bych tedy děti do kina s sebou? Zřejmě bych to dost zvažoval. Adam se pořád dostává trošku „za čáru". Tentokrát jsou ale výstřednosti nasměrované přímo na vztahy jednotlivých postav, na jejich vzájemnou toleranci a právě v toleranci nás Machři humornou formou dokáží poučit.

Slovní přestřelky i vtipné situace jsou samozřejmě trochu filmově vyšperkované, ale pořád se drží dost při zemi. Jednotlivé postavy se tak divákovi přibližují svou reálností a tím, že jejich výkony jsou pro něj vlastně dosažitelné.

Shrnutí

Možná vás napadá, že když je to všechno tak civilní a „ze života", není to vlastně nuda? To bych neřekl. Gagy pěkně odsýpají, nálada je příjemná a i když to občas trochu skřípne, pořád se na Machry dobře kouká. Největší devizou je ale pocit, který ve vás film zanechá. Možná mi dáte za pravdu - je to přesně to příjemné nutkání, někomu zavolat, dát do kupy pár lidí a něco podniknout, nejlépe s někým, koho jste už dlouho neviděli. A když se objeví někdo, kdo vám zrovna moc nesedne, na koho jste třeba ani moc narazit nechtěli, co na tom? Prostě máte chuť věnovat trochu času svým známým.