20100616_sw_maya
Balení produktu. (foto se svolením Autodesk)
Každá verze Autodesk Maya a Entertainment Creation Suite představuje krok dopředu v možnostech speciálních filmových efektů a digitální animace. Nedávné zveřejnění Maya Entertainment Creation Suite 2011 (ECS) dává tomuto trendu za pravdu.

Maya ECS 2011 obsahuje základní aplikace pro tvorbu animací, ztvárnění postav a přidávání efektů Maya 2011, Mudbox 2011 a MotionBuilder 2011. Existuje také verze sady, která přišla s Autodesk 3ds Max namísto sady Maya 2011.

Maya je v podstatě určena pro 3D animace, modelování a další fáze ztvárnění animací a objektů. MotionBuilder je zaměřen na  animaci postav v reálném čase. MudBox je aplikace na digitální tvarování a 3D malování, která je podobná formování pomocí „digital clay“ (software umožňující pracovat ve 3D způsobem, jako je práce s hlínou). Aplikace jsou vzájemně dobře synchronizované pomocí integrace dat Autodesk FBX 2011, která umožní uživatelům rychle přenášet práci mezi aplikacemi.

Ačkoli to vypadá, že aplikaci Maya 2011 bylo věnováno nejvíce pozornosti, všechny tři aplikace byly ve verzi 2011 zdokonaleny a doplněny novými nástroji.

Autodesk patří mezi vedoucí společnosti zabývající se 3D designem a kreativním softwarem. Jejich aplikace obsahují některá významná jména filmového střihu, 3D animace a architektonického designu. Ačkoli může být tato softwarová sada používána pro prakticky cokoli, co má něco společného s animací, designem postav nebo 3D ztvárněním, byly  Maya a MotionBuilder používány při tvorbě Avatara, stejně jako při tvorbě dalších významných filmů.

Vypadá to, že Maye bylo mezi aplikacemi v sadě věnováno nejvíce pozornosti. Seznam nových prvků a vylepšení je důvodem, proč se aktualizace určitě vyplatí. Mudbox a MotionBuilder nemají tolik nových prvků, nicméně nějaké pěkné aktualizace tam najdeme.

Největší aktualizace pro uživatele Mac OS je nově přidaná 64-bitová podpora v Maya 2011 a Mudbox 2011, která umožní aplikaci běžet mnohem rychleji a počítači lépe využívat zdroje. Nicméně MotionBuilder je k dispozici stále pouze pro systém Windows.

20100616_sw_maya2
Udělejte lepší rozhodnutí a zachovejte kreativní úmysl během celého ztvárňování v Autodesku Maya 2011, při práci v rámci kontextu konečného barevného prostoru, kde mohou být prohlíženy obrázky. (foto se svolením Autodesk)
První věc, kterou uživatelé u poslední verze Maya zaznamenají, je nové rozhraní. Je tu navíc několik nových menu schopných dockování, které mohou být přesunovány a upravovány podobně jako v Adobe Photoshop. Nejdříve to vypadá trochu přeplácaně, ale poté, co se uživatelé naučí přizpůsobovat pracovní prostor podle svých představ, se tato „nevýhoda“ ztrácí.
Odhlédneme-li od toho, rozhraní si stále zachovalo vše, co se očekává od 3D aplikace. Uživatelé Maya 2010 nebo Maxon Cinema 4D by se měli stále cítit jako doma.

V Maya 2011 je dlouhý seznam nových prvků a vylepšení. V podstatě jsou zde nové nástroje, které vám pomohou k vylepšování obrazů, včetně detailnějších selektorů barev. Aplikace je schopná lepších fyzikálních výpočtů, spočítá vítr, kouř a jak se navzájem ovlivňují rozdílné sítě a objekty.

Byla také provedena vylepšení, která umožní celkově pracovat rychleji, včetně rychlejšího zapojení nParticle sítí, limitující vyhodnocení a samozřejmě 64-bitovou podporu u Mac OS. Také nový interaktivní zorný úhel několikrát urychlí obnovovací kmitočet než předešlá verze, zároveň urychlí načítání textur. 
Pro vytváření postav a pohybů jsou zde nástroje, které ztvární postavy lépe, s více realistickými deformacemi, a to v kratším čase. Po stvoření animace jedné postavy mohou uživatelé tuto animaci také převést na jinou postavu a nedestruktivně ji upravit v reálném čase. Změny se projeví bez potřeby nového modelování.

Nové výkonné 3D nástroje, obsahující kamerový kontrolér, umožní uživatelům plánovat a pracovat s mnohočetnými kamerovými záběry v jedné animační sekvenci.

Sestavení postav v Maya 2011 je mnohem jednodušší. Ve většině aplikací, když definujete klouby a plánujete pohyby postav, jako jsou pohyby lokty a koleny, může být fixování deformací časově náročné. Nástroj „Dual quaternion spinning“ v Maya 2011 je lepší než stará metoda v Maye a umožní uživatelům eliminovat problémy při definování rotací kostí, jako je otočení podél osy atd. Je zde také interaktivní nástroj „skin binding“ pro rychlé určení váhy, tvaru a délky, aby bylo jednodušší definovat, která část postavy ovlivňuje jinou.
Efekty a dynamika – to jsou mé osobní oblíbené prvky v aplikaci Maya – také obdržely nové vlastnosti. Prvky, které se chovají dle fyzikálních zákonů a podle toho, jak jednotlivé objekty dynamicky ovlivňují jeden druhého, nyní zahrnují vlastní přitažlivost a odpuzování, což může vytvořit efekt, jako když se zvětšuje a smršťuje galaxie, nebo nechat expandovat objekt a tím utvořit realistickou scénu výbuchu.

Existují i nové nástroje pro kontrolu váhy, teploty a hustoty, stejně jako nové nástroje, které mohou být použity pro upravení barvy, matnosti a jasu. Autodesk ukazuje příklady těchto nástrojů v akci při vytváření proudu magmatu, který když přetéká, vylévá se a kouří, září zpoza tmavší chladné krajiny.

Prvek pro povrchové napětí může být použit pro stvoření spojujících se kapek vody a realisticky ukázat, jak jedna ovlivňuje tu další. Další nástroje dovolí uživateli lépe upravit vlastnosti, jako je např. síla při střetnutí dvou částic.

Některé efekty, např. lepší hloubku pole, vytvořenou užitím nového nástroje pro pohybové efekty, uživatelé rozeznají, když se podívají na screenshoty od Maya 2011.

Maya 2011 sleduje trendy 3D filmu a má nové stereoskopické nástroje, které dají návrháři možnost jednodušeji vytvořit filmy, které mohou být sledovány ve 3D formátu.

Mudbox 2011 & MotionBuilder 2011

Jednoduchost aplikace Mudbox 2011 je jeden z jejích klíčových bodů. Podobně jako ZBrush 3 umožňuje Mudbox digitální tvorbu postav a objektů. Je tam celá řada nástrojů pro vyškrabávání, přidání a pozměňování „digitální hlíny“, zatímco další, jako například šumové a pokročilé zabarvovací nástroje, umožní uživateli vytvořit téměř foto-realistické obrazy.

Uživatelé nyní mohou importovat modely sestavené v jiných 3D aplikacích, včetně Maya 2011, 3ds Max 2011 a Softimage 2011. Jednou přenesené, novější nástroje nechají uživatele rozestavit a přeměnit jejich modely, které mohou být užitečné pro tvorbu prezentací. Přidáním dvou nových prvků pro nahrávání filmů dodá prezentaci další možnosti. Může to být použito třeba pro rychlou animaci 360-ti stupňové rotace. Nahrávací prvky nemohou provádět nic příliš komplikovaného, ale přesto mohou být přínosem v jednoduché prezentaci.

Přibylo mnoho nových malovacích štětců a nástrojů, včetně těch pro vybarvování, strukturování, přidávání kontrastů a rozmazávání – jsou to podobné věci, jako najdeme v aplikacích jako je Adobe Photoshop CS5. Aplikace také pracuje lépe s Photoshopem a podporuje více kreslících vrstev v jednom kanálu.

Promítací nástroj umožní uživateli vzít barvu a texturu z jednoho obrazu a umístit ji na svůj model.

Vektorový nástroj pro přesouvání map umožní uživateli kopírovat a obnovit komplikovanější obrazy, včetně výřezů a přečnívajících částí. Může to být použito při duplikaci obrazu jako je třeba ucho, když je mezi souvisejícími objekty mezera.

Materiály, jak normální, tak s nepravidelným povrchem, mohou být nyní zobrazeny na modelu současně. V předchozí verzi mohl uživatel vidět v jeden okamžik pouze jeden. Nové směšovací módy dovolují nedestruktivní editování v kreslících vrstvách, včetně úprav nasvícení, kontrastu, ztmavování atd.

MotionBuilder 2011 také obsahuje nová vylepšení, včetně prvků, které umožňují lépe pracovat v celé produkční linii. Většina udělané práce je správně vyladěna, jako například lepší důslednost v zacházení s materiály a lepší integrace s ostatními aplikacemi.

Protože výpočty tvarování deformací běží na GPU, je přehrávání bez povrchu mnohem rychlejší. Dovede se lépe vypořádat s materiály a jsou také vylepšení na „story tool“, což jej dělá stabilnější.

 

Shrnutí:

Pokud tyto aplikace používáte v práci, je upgrade jasný. Nové rozhraní, nástroje které eliminují problémy ze starších verzí a další nástroje pro  zefektivnění průběhu práce se sečtou v něco, co by vám mělo ušetřit čas a peníze v průběhu vaší práce.

Pro uživatele Mac OS přináší 64-bitová podpora velký rozdíl z hlediska toho, jak dobře aplikace využije sílu počítače – z toho vyplývající kratší doba zobrazení a menší zdržení při práci, zvláště když pracujete s velkými soubory.

Pro nadšence a ty, kdo se chtějí naučit animaci a ztvárňování ve 3D je Maya ECS skvělým startovním produktem, protože vám poskytne všechny nástroje důležité pro práci. Tyto aplikace vyžadují vysoké nasazení při osvojování obsluhy, ale zase ne tak vysoké, aby byla nepoužitelná pro uživatele s dostatečným zájmem absolvovat několik výukových kurzů. Jiná, nijak drahá aplikace, která je dobrá pro začátečníky, je Cheetah 3D.

Podobný Maye je Cinema 4D, podobný Mudboxu je ZBrush, což jsou obě velmi dobré aplikace. Výhody Maya ECS jsou, že uživatel skončí s placením menších částek za více aplikací a způsob, jakým jsou aplikace synchronizovány,  ačkoliv jak ZBrush, tak Cinema 4D mají také schopnost synchronizací.

Uživatelé s omezeným rozpočtem nebo začátečníci by měli uvážit Blender, což je bezplatná „open source“ pro 3D animaci a který dokonce obsahuje nástroje pro vytváření videoher. Aplikace je ale složitá na obsluhu a její rozhraní je trochu vzdálené od konvenční 3D kreativní aplikace.

 

Hodnocení produktu:

 

Article in English