Cestování rychlovlaky není jen běžnou součástí života Japonců, je to také stále větší průmyslové odvětví.
Za 45 let, které v zemi vycházejícího slunce uběhlo od uvedení prvního rychlovlaku, se společnosti jako Hitachi - největší výrobce elektroniky v zemi - chystají s touto technologií vyrazit do světa.
Hitachi nyní doufá v úspěšné uzavření kontraktu na dodávky vlaků pro Velkou Británii za 11 miliard dolarů a jeho ředitel pro průmyslovou a sociální infrastrukturu Gaku Suzuki říká, že největší vlakový trh na světě, tedy Čína, může objednávat až 3 000 vysokorychlostních vozů ročně.
„Na zahraničních trzích sledujeme Evropu a Čínu, potom Asii a také Indii,“ uvádí Gaku Suzuki.
Velká trojka vlakového průmyslu – německý Siemens, kanadský Bombardier a francouzský Alstom – drží přibližně polovinu světového trhu.
Avšak Hitachi a jeho japonské drážní konsorcium bedlivě sledují plán americké vlády investovat osm miliard dolarů do vysokorychlostních vlakových spojů, a také Brazílii, která před pořádáním fotbalového mistrovství a olympiády buduje infrastrukturu.
„Brazílie má v roce 2014 Světový pohár a v roce 2016 olympiádu v Riu. Bude tedy potřebovat vlakové spoje a infrastrukturu a tohle je veliký potenciální zadavatel,“ vysvětluje Suzuki.
Po desítkách let expanze na domácím trhu Hitachi nyní očekává, že do roku 2015 bude šedesát procent jeho obchodů s vlaky mířit do zahraničí s ročním plánovaným příjmem 3 miliardy dolarů.