Společnost Adobe oznámila uvedení programu na trh společně se zbytkem sady Creative Suite 5.

Tato poslední edice Photoshopu obsahuje několik přelomových funkcí, snadnější ovládání pro běžné uživatele a zdokonalený pracovní tok, které vylepšují celkový produkt.

Adobe Creative Suite je již dlouhou dobu průmyslovým standardem pro tvůrčí aplikace a svému statutu nejpopulárnějšího programu pro úpravu fotek dostává i poslední verze Photoshopu.

Vyjmutí objektu z pozadí. (Joshua Phillip/ Velká Epocha)

Měl jsem to potěšení otestovat pro tuto recenzi prerelease verzi aplikace a celkově na mě svými novými funkcemi zapůsobila.

Test probíhal na MacBooku Pro v operačním systému Snow Leopard, ale aplikace je dostupná rovněž ve verzi pro Windows.

Hlavní přírůstky v Photoshopu CS5 zahrnují několik různých kategorií pro designéry, fotografy a umělce. Konkrétně vývojáři hodně zapracovali na nástrojích pro výběru obrazu, HDR nástrojích pro práci s fotografiemi a nových funkcích v malování. V reakci na podněty od uživatelů Photoshopu CS4 také Adobe odstranil několik drobných nedostatků a doplnil některá vylepšení pracovního toku.

Nové možnosti

Objekt na snímku před použitím „Content-Aware“ výplně v Adobe Photoshop CS5. (Joshua Phillip/ Velká Epocha)

Mezi nejdůležitější novinky v Photoshopu CS5 patří funkce Výplň sekce na základě okolí (Content-Aware fill).

Nejběžnější nástroje fungující na podobném principu jsou funkce na odstranění prachu, které umí z obrázků odstranit malé skvrnky tak, že načtou data z okolí flíčku a nahradí jej nejpodobnějším obrazem z jiné části fotky.

Výplň sekce na základě okolí představuje na poli upravování fotek velký krok kupředu. K nalezení jsou ohromující příklady, co se s touto funkcí dá udělat – od vyspravení rozbitých částí na fotce řeckého Parthenonu po vyplnění vyříznutých kusů obrázku. Při nahrazování chybějících částí program napodobí i osvětlení, tón barev a šum okolních oblastí. Po vyzkoušení této funkce mohu potvrdit, že opravdu splňuje, co společnost Adobe slibovala.

Photoshop CS5 obsahuje i jiné metody odstraňování nechtěných míst a selekce předmětů z fotky, Výplň sekce na základě okolí je jen jedním z nástrojů, které se pro tento účel dají použít. Na vyzkoušení funkce jsem do programu nahrál fotku s dráty vysokého napětí napříč obrazem. Funkcí Opravného štětce (Healing Brush) a aktivované Content-Aware výplně jsem přejel kurzorem přes drát a ten z fotky rychle zmizel. V některých oblastech, kudy předtím drát vedl, byly znát nepatrné změny, ale i tak to byl nejpřesnější výsledek takovéto funkce, jaký jsem kdy viděl.

Druhý test jsem provedl s funkcí Laso. Nahrál jsem fotku muže stojícího u zdi a pomocí tohoto nástroje a zapnuté funkce Content-Aware jsem ho obkreslil, a postava se z obrázku okamžitě ztratila. Tentokrát po něm nezůstala žádná stopa. Při pohledu na fotku byste neuhodli, že nejde o originál.

Po použití nových funkcí Content-Aware aplikace Adobe Photoshop CS5 předmět beze stopy zmizel ze snímku. (Joshua Phillip/ Velká Epocha)Po použití nových funkcí Content-Aware aplikace Adobe Photoshop CS5 předmět beze stopy zmizel ze snímku. (Joshua Phillip/ Velká Epocha)

Zlepšily se i nástroje pro vyjmutí konkrétních objektů z fotek a funkce masek.

Tyto pomůcky se obvykle používají, když uživatel chce například odstranit z pozadí určitou osobu a přesunout ji na jinou fotku.

K tomuto účelu přibyly tři hlavní doplňky – Inteligentní rádius, Upřesnit rádius a Vymazat úpravy (Smart Radius, Refine Radius, Erase Refinements).

V předchozí verzi Photoshopu se většina laických uživatelů spoléhala na Magickou hůlku nebo nástroje Rychlé selekce (Magic Wand, Quick Selection), které obvykle nejsou tak přesné. Profesionální designéři na perfektních výřezech z fotek strávili poměrně dost času. Photoshop CS5 to dokáže hbitě a dosáhne lepších výsledků, než většina profesionálů, a proces vyřezávání je tak jednoduchý, že by s ním neměli mít problémy ani začátečníci.

Na zkoušku jsem k úpravě vložil fotku předmětu, kliknul na příkaz „nahrát výběr“, a program předmět automaticky vyřízl z pozadí. Na obrazovku vyskočil malý rámeček s možnostmi dolaďování. Po kliknutí na „Upřesnit hrany“ (Refine Edges) mě výsledek ohromil. Vyříznul dokonce i jednotlivé vlasy, a to s překvapivou přesností. Funkce také odlišila úpravu ostrých a jemných hran – vnější okraj vlasů byl jakoby průsvitný, zatímco okraje kabátu a hrany obličeje byly ostřejší.

HDR fotografie

Photoshop CS5 automaticky zpracuje a dodá fotografický efekt HDR i s použitím jediného snímku. (Joshua Phillip/Velká Epocha)
Photoshop CS5 automaticky zpracuje a dodá fotografický efekt HDR i s použitím jediného snímku. (Joshua Phillip/Velká Epocha)

V následujících měsících se při surfování na internetu připravte na záplavu fotek s vysokým dynamickým rozsahem expozice.

Adobe tento fotografický efekt zpřístupnilo bezmála všem svým uživatelům. Efekt na fotografiích spočívá ve splynutí různých expozic do jediného snímku.

K této funkci slouží v novém Photoshopu několik nástrojů sloučených do speciálního okna HDR editací.

K čemu to tedy slouží? Řekněme, že fotograf bude potřebovat vyfotit krajinu za denního světla. Často si při tom bude muset vybrat, zda-li světlo fotoaparátu přizpůsobí obloze, objektům na popředí nebo konkrétnímu předmětu. S funkcí HDR může fotograf vyfotit všechny tři prvky zvlášť a pak zkombinovat potřebné části snímků do jedné fotky, přičemž zachová vhodné osvětlení a zaostření všech prvků.

Pro použití funkce stačí jen kliknout na tlačítko „Spojit do HDR Pro“.

Jednou z klíčových vlastností, které použití nástroje HDR v Photoshopu CS5 velmi usnadňují, je funkce „Odstranění duchů“. Protože mezi fotkami se nevyhnutelně vždy objeví nepatrné rozdíly, dokonce i za použití stativu – vítr třeba rozfouká listy nebo se něco pohne – vznikají na snímcích takzvaní „duchové“, kteří vypadají jako slabé rozmazání určitého místa. Photoshop CS 5 tyto nedokonalosti automaticky odstraňuje.

Pro ty, kteří nevlastní stativ nebo se jim příliš nechce fotit kvůli jednomu snímku několikrát, aby mohli využít HDR úpravu, Adobe do nové verze programu začlenil funkci, jež uživatelům umožní vytvořit HDR efekt na samostatné fotce. Stačí jen v menu Přizpůsobování (Adjustments) vybrat nástroj HDR tónování a efekt bude automaticky aplikován na snímek, který fotograf posléze sám může doladit. Výsledný efekt vypadá také dost dobře.

Některá vylepšení se dotkla i doplňku Adobe Camera RAW 6, který umožňuje editovat RAW snímky vysokého rozlišení.

Redukce šumu je výborná. Zdá se, že Photoshop CS5 používá stejné funkce na odstranění šumu, které se objevily v Lightroom 3 Beta 2, jenž dokáže zrnité fotky rychle vyčistit. Na současné fotografické scéně je průmyslový standard pro redukci šumu software Noise Ninja. Photoshop CS5 umí vytvořit podobný výsledek za menšího narušení celkového snímku. Pokud to s programem Noise Ninja přeženete, fotky vypadají téměř jako namalované.

Dále tu je nová funkce korekce optiky, která se ale viditelně příliš neliší od podobných nástrojů v jiných profesionálních aplikacích na úpravu fotek na trhu, jako například DxO Optics Pro 6. Photoshop CS5 opravuje zkreslení čočkami objektivu odstraněním narušené geometrie snímku, chromatické aberace a vinětace.

S použitím funkcí Content-Aware ale uživatelé nebudou muset řešit prázdná místa v rozích fotek, na která lze občas narazit po úpravě snímků vyfocených širokoúhlým objektivem.

Umělecký nádech

S funkcí Loutková deformace se chobot slona volně pohybuje na fotce. (Joshua Phillip/Velká Epocha)

Loutková deformace (Pupet Warp) se možná nestane nejpoužívanější novou funkcí v Photoshopu CS5, ale je rozhodně tou nejzábavnější.

Můžete s ní hýbat jednotlivými prvky na statických fotkách, jako by to byly loutky. Dokáže třeba ohnout ruku, roztáhnout koutky do úsměvu nebo pozměnit krajinu.

Uživatelé musí nejprve označit tečky, kterými na snímku vytvoří ohybatelné „klouby“. S fotkou pak můžete dle libosti hýbat a Photoshop CS5 vypočítá, jak se musí fotka změnit, aby se nové pozice objektů vykompenzovaly.

V novém vydání Photoshopu přibyly také nástroje na malování. Nový Mísící štětec (Mixer Brush) napodobuje způsob, jakým barva reaguje na smíchání s jinými odstíny, k čemuž využívá barev na obrázku. Pokud například namalujete žlutou přes modrou, objeví se zelená barva. K dispozici jsou různé štětce a štětinky a dobře funguje na wacom tabletech, kde detekuje úhel a rotaci štětce při tahu.

Aplikace tohoto nástroje dokáže z fotek vytvořit zdánlivě ručně namalované obrazy. Funkce je rovněž určena k vytváření originálních obrazů.

Chobot slona s použitou funkcí Loutková deformace. (Joshua Phillip/Velká Epocha)
Chobot slona s použitou funkcí Loutková deformace. (Joshua Phillip/Velká Epocha)

Téměř identickými nástroji disponuje již nějakou dobu Corel Painter 11, což je samostatná aplikace určená pro digitální malování.

Painter 11 nicméně funkci dotáhnul o pár kroků dál a také se může pochlubit digitální paletou, na níž můžou uživatelé míchat různé odstíny barev.

Možnost vytváření 3-D grafiky byla již v balíčku Creative Suite 4 a stejně tak i ve Flash CS4 a Photoshopu CS4. Naplno je ale používala jen hrstka lidí, jelikož byly poněkud složité.

Ve verzi CS5 se má věc jinak. Adobe udělalo nástroje pro 3-D tvorbu o dost uživatelsky přístupnější a mnohem snadnější na používání. Mějte ale na paměti, že mnohé z 3-D nástrojů jsou k dispozici jen v rozšířené verzi Photoshop CS5 Extended.

S novými funkcemi jsem po pár kliknutích dokázal rychle vytvořit jednoduchý 3-D efekt. Rotace a úprava fotek je také docela snadná. Nástroje Photoshopu jsou sice znatelně méně sofistikované než ty v profesionálních 3-D vývojářských aplikacích, jako třeba Maxon Cinema 4D nebo Autodesk Maya 2010, pro občasné uživatele je ale příjemné mít tyto funkce při ruce.

V kostce

Photoshop CS5 obsahuje dlouhý seznam nových funkcí a vylepšení oproti předchozí verzi CS4. Vylepšení pracovního toku zahrnují lepší spolupráci s Adobe Bridge, úpravu fotek jedním kliknutím a několik dalších, které není čas vyjmenovávat. Stručně řečeno, kromě nově přidaných funkcí je CS5 vycizelovanou verzí Photoshopu CS4 a většina současných uživatelů Photoshopu tyto změny ocení.

Pro ty, kteří zvažují, zda-li je Photoshop CS5 dobrou investicí, bych podotkl, že tato aplikace je stále průmyslovým standardem na dnešním trhu a ve své oblasti nemá žádného soupeře. Na druhou stranu je také opravdu drahý. Laičtí uživatelé by se možná měli podívat po programech Adobe Photoshop Elements 8 či Corel PaintShop Pro X3, které mají omezenou škálu funkcí, zato ale mnohem nižší cenu. Pokud se snažíte ušetřit, je tu i několik dalších alternativ - Photoshop Express, Gimp či Picnik. Mějte ale na paměti, že tyto aplikace jsou daleko od toho, co nabízí Photoshop CS5.

Pro profesionály nebo ty, co si ho můžou dovolit, je Photoshop výtečným programem a verze CS5 je rozhodně nezklame. Zvažujete-li, jestli má cenu přejít na lepší verzi – z CS3 rozhodně, a z CS4 pravděpodobně také. Samotné vylepšené funkce pro výběr vám ušetří spoustu času a nové nástroje v čele s Content-Aware výplní a Loutkovou deformací otevírají dveře tvůrčím možnostem.

Article in English