Opera Josepha Haydna - Lékárník - v brněnském divadle Reduta. Tereza Merklová jako Grilletta (ndbrno.cz)
Opera Josepha Haydna - Lékárník - v brněnském divadle Reduta. Tereza Merklová jako Grilletta (ndbrno.cz)

Žánr: komická opera

Režie: Tomáš Studený
Dirigent: Ondrej Olos
Dramaturgie: Jakub Kruliš
Scéna a kostýmy: Eva Jiřikovská
Choreografie: Hana Košíková

Hrají: Zoltán Korda, Petr Levíček, Ondřej Koplík, Ondrej Šaling, Lucie Kašpárková, Tereza Merklová, Jana Krajčovičová, Andrea Priechodská

„Mladí umělci, svěží atmosféra, svižná a vtipná režie, ovšem v původním znění bez titulků..."

Možnost režírovat humorný příběh založený na tradici italské commedie dell’arte získal po vítězství v mezinárodní soutěži pro mladé režiséry absolvent operní režie na brněnské JAMU a současný dramaturg brněnské konzervatoře Tomáš Studený.

Opera Lékárník pochází z pera rakouského hudebního skladatele z 18. století Franze Josepha Haydna, jenž je autorem zhruba dvaceti hudebně dramatických děl a který jako kapelník řídil více než tisíc dvě stě operních představení.

Hudební složka inscenace, kterou můžete zhlédnout v brněnské Redutě, vychází z edice H. C. Robbinse Landona, velkého znalce Haydnova díla, jenž zrekonstruoval nedochovaná hudební čísla a recitativy ze třetího dějství za pomoci hudby z jiných skladatelových oper vzniklých v tomto období.

Hudbu nastudoval mladý slovenský dirigent Ondrej Olos, který se podílel rovněž na výběru herců pro obsazení jednotlivých rolí. Původní hudební předloha zůstala podle Ondreje Olose prakticky beze změn. "Snažili jsme se škrtat minimálně, abychom hudbě neubrali na kráse," uvedl dirigent.

Menším varováním je režisérův záměr nastudovat operu v italském originále a neposkytnout simultální překlad libreta, což vytváří pro celý příběh úskalí, které je třeba vtipně překlenout a diváka italštinou neznudit a nevyčerpat. Otázkou je, zda se to Tomášovi Studenému podařilo.

Opera Josepha Haydna Lékárník v brněnském divadle Reduta (ndbrno.cz)
Opera Josepha Haydna v brněnském divadle Reduta. Sempronio (Zoltán Korda) a Volpino (Jana Krajčovičová). (ndbrno.cz)


Zápletka

Do italského městečka přijíždí mladá studentka farmacie se základy italštiny, dívka, kterou všichni přezdívají Grilletta (Lucie Kašpárková a Tereza Merklová). Mladá cizinka z České republiky, která je uchvácena kouzlem Itálie, italským jazykem i italskými muži, získá zaměstnání v lékárně pana Sempronia (Zoltán Korda a Petr Levíček), kde pracuje také pohledný mladý lékárník Mengone (Ondrej Šaling a Ondřej Koplík).

Grilletta se dostává do milostné pozornosti lékárníka, ale také obchodníka Volpina (Jana Krajčovičová a Andrea Priechodská), který obchoduje s léky, a nakonec i samotného majitele lékárny, pana Sempronia.

Slunná Itálie před Grillettou postupně odhaluje svoji pravou tvář a ona zjišťuje, že pod líbivým pozlátkem dobrodružství v cizí zemi proudí skutečný život, který se jí začíná vymykat z rukou...

 

Hodnocení

Opera Josepha Haydna v brněnském divadle Reduta (ndbrno.cz)
Opera Josepha Haydna v brněnském divadle Reduta. Volpino (Andrea Priechodská) a Sempronio (Petr Levíček) (ndbrno.cz)

Po úvodním představení mladé Grilletty mne uvedla do rozpaků hned první věta zazpívaná Ondrejem Šalingem v italštině při níž se na projekční tabuly ukázalo "rychlost větru 1 m/s".

Snažil jsem se ještě několik okamžiků předstírat, že tomu, co herci zpívají, rozumím, ale po chvíli jsem si uvědomil, že si na sebe šiji pověstné „císařovy nové šaty“ a že pravděpodobně ani většina ostatních diváků italsky nerozumí.

Tato reálná jazyková bariéra mne donutila sledovat děj a zamyslet se nad tím, proč se Tomáš Studený rozhodl inscenovat Lékárníka v původním znění a neposkytnout český překlad libreta a nakolik bude taková forma pro diváka, který nevládne Italštinou uspokojivá a zábavná.

Lékárník může i bez významu slov uspět na poli jednoduchého, ale vtipného, vícevrstevného příběhu, který koření herecké výkony mladých pěvců a dynamické provedení scén. Vtipný příběh doprovázejí také glosy běžící na projekci nad pódiem, které opisují znění novinových titulků, jež se dotýkají situace odehrávající se na scéně.

Samotné léky jsou ústředním tématem celého příběhu a hlavní kulisu příběhu tvoří příznačně růžové plato obecně známých pilulek tišících bolest zvaných Ibuprofen. Každý obyvatel městečka musí jednou lékárníka Mangoneho navštívit, aby si odnesl ty svoje pravé pilulky, což vytváří jak vtipné tak zároveň hořké zrcadlo části života dnešního člověka.

Opera Josepha Haydna - Lékárník - v brněnském divadle Reduta (ndbrno.cz)
Sempronio (Zoltán Korda) a Grilletta (Lucie Kašpárková) (ndbrno.cz)

Mezi obecně výbornými hereckými a pěveckými výkony hlavních protagonistů, které na premiéře odvedli, získala pozornost a uznání diváků zejména Jana Krajčovičová, která na scéně sehrála hned tři postavy.

Její herecký i pěvecký výkon a skvělá pohybová pantomima odstranily další kus z mýtu o plnoštíhlých operních pěvkyních. Sama po premiéře přiznala, že ačkoliv nemá kvůli pracovní vytíženosti příliš mnoho času na fyzické vyžití, udržují ji v kondici právě tyto pohybově náročné role.

Celkově se Lékárník jeví jako zajímavé představení s originálními dějovými i rekvizičními prvky (viz. přestřelka ve snu obchodníka Volpina) a vtipným příběhem, který nese hlubší témata. Ovšem vytvoření dojmu z návštěvy Itálie, kde nikomu nerozumím ani slovo, bylo pro mne již ke konci poměrně deprimující, a tak jsem čekal, že se nade mnou pan režisér Studený slituje a nechá poslední část libreta herce dozpívat v češtině, což se ale nestalo. Nicméně premiéru jsem i tak opustil s pocitem, dobře stráveného večera.

 

Slovo režiséra

Režisér Tomáš Studený (Foto J. Hallová)
Režisér Tomáš Studený (Foto J. Hallová)

Jaké je vaše pojetí Lékárníka?

Růžové – konkrétněji tak, že jsem trochu pozměnil příběh. Jelikož se opera uvádí v italském originále, hledal jsem logický důvod pro to, že spolu budou postavy komunikovat italsky. A tak mě napadlo, že Grilletta může být úplně klidně Češka, která je v Itálii třeba na praxi. Od toho se celé pojetí odvíjí. Jako hlavní vizuální prvek jsme s výtvarnicí Evou Jiřikovskou zvolili platíčko s ibuprofenem – tak proto ta růžová.

Je vám prostředí lékárny něčím blízké? Inspirovalo vás něčím její prostředí?

Ke zdravotnictví mám sice poměrně blízko, původně jsem vystudoval střední zdravotnickou školu, ale že by mě to nějak zvlášť inspirovalo… Spíš jsem se snažil téhle danosti nějak využít. Žijeme v době, kdy je farmacie mimořádným byznysem a krmíme se fůrami prášků, potravinových doplňků, které často ani nepotřebujeme, a když nás trochu někde pošimrá, už polykáme růžové kamarády. Ale o tom Lékárník samozřejmě není, je to především love story. Úžasná holka – tři chlapi – a drobná jazyková bariéra, takže zaděláno na legraci.

Co si myslíte o Haydnově operní tvorbě?

Haydnovo operní dílo se rozhodně vzpírá jednoduchým závěrům. Je velmi obsáhlé a propracované. Myslím, že jeho operní tvorba má v rámci určité konvence vysokou kvalitu. Haydn dává velký prostor dnešnímu inscenátorovi a zároveň ho přímo nutí něco vymyslet. Bez nosných režijních nápadů bude opera jako Lékárník mdlá, a možná i trochu nudná.

Premiéra 9. dubna 2010 v Divadle Reduta * Vstupenky *