Edward Black, ředitel Asociace počítačového a komunikačního průmyslu, na slyšení Výkonného výboru kongresu pro Čínu ve Washingtonu, 24. března. (Lisa Fan/Velká Epocha)
Edward Black, ředitel Asociace počítačového a komunikačního průmyslu, na slyšení Výkonného výboru kongresu pro Čínu ve Washingtonu, 24. března. (Lisa Fan/Velká Epocha)
WASHINGTON - Nedávné stažení Googlu z obrovského čínského trhu podtrhlo napjaté podnikatelské klima pro západní firmy v Číně. Internetový gigant Google a společnost pro registrování domén, GoDaddy Group, která před nedávnem přestala prodávat internetové adresy s příponou .cn, zažily obtíže při podnikání v Číně proto, že se nechtěly účastnit cenzury internetu a monitorování svobodného projevu tamních občanů.

Dalším cílem čínské cenzury je volný obchod. „Cenzura internetu přináší nejenom důležitou otázku lidských práv, ale také vytváří závažné překážky pro americké společnosti podnikající v zahraničí," uvedl nedávno Alan Davidson, ředitel úseku pro veřejnost ve firmě Google, na slyšení Výkonného výboru kongresu pro Čínu ve Washingtonu.

Ed Black, ředitel Asociace počítačového a komunikačního průmyslu, má za to, že potlačování svobody internetu je vlastně forma obchodní překážky. „Úspěch e-byznysu záleží na pohodlí uživatel a jeho pocitu bezpečnosti, aby mohl plně využívat služby, které mu odvětví poskytuje," řekl Black. „Toto pohodlí a bezpečnost mohou existovat jen v prostředí internetové svobody."

Asociace je nezisková organizace reprezentující technologické společnosti jako Google, Yahoo, eBay a Microsoft. „Pokud zahraniční vláda potlačuje svobodu projevu na internetu nebo jej jinak omezuje, vytváří to nepřátelské tržní prostředí, protože jejím spotřebitelům brání v plném využívání nových produktů, aplikací a služeb nabízených americkými technologickými společnostmi," prohlásil Black.

Black si vzal na mušku politiku států, jako Čína a Írán, které filtrují vyhledávání a znemožňují přístup ke stránkám, které se jim nelíbí. Americké firmy prodávající produkty a služby jsou znevýhodňovány při hledání přístupu na zahraniční trhy. Podle něj by měla obchodní politika USA odstranit všechny obchodní bariéry a jakékoliv pokusy přinutit americké společnosti k filtrování obsahu.

Kybernetické útoky na americké společnosti

IMAGE
Christine Jonesová, výkonná viceprezidentka a hlavní právní zástupkyně společnosti The GoDaddy Group, Inc., na slyšení Výkonného výboru kongresu pro Čínu ve Washingtonu, 24. března. (Lisa Fan/Velká Epocha)
Christine Jonesová ze společnosti GoDaddy dosvědčila fakta o zvýšeném monitorování a dohledu Číny nad registrací doménových jmen s příponou .cn a vybídla firmu k zastavení nabídky nových .cn domén.

Jonesová také promluvila o jiných strategiích Číny - odpírání služby, spamu a platebním podvodům, které všechny negativně ovlivnily obchody firmy v několika směrech. Útoky pomocí metody odepření služby (denial of service - DDoS) mohou vést u webových stránek, které GoDaddy hostuje, k výpadku provozu a hackeři mohou na stránky zákazníků GoDaddy vložit zákeřný kód.

Za první čtvrtletí tohoto roku jsme odrazili desítky mimořádně vážných DDoS útoků, které zřejmě pocházejí z Číny," prohlásila Jonesová. GoDaddy vynakládá stovky milionů dolarů na ochranu proti DDoS útokům na svůj systém po celém světě.

„Zjistili jsme, že drtivá většina webových stránek propagovaných přes spam je hostovaná v Číně, často u poskytovatelů služeb, kteří se rozhodují ignorovat stížnosti na spam a další nezákonné aktivity," říká Jonesová.

Čínské obchodní prostředí poskytuje pro spamový průmysl a organizovaný zločin příznivé prostředí. „Do dnešního dne Čína nevynutila významné postihy proti rozesilatelům spamu a jiným, kdo využívají internet k provozování kriminálních aktivit... Dnešní Čína je v podstatě jediným trhem, kde si spammeři mohou dělat skoro cokoli chtějí," uvedla.

China's business environment provides a good climate for the spam industry and organized crime. "To date, China has not enforced significant penalties against spammers and others who utilize the Internet to engage in criminal activities... China today is basically the only market where spammers can do just about anything they want," she said.

Nepříznivé obchodní klima

Podle Blacka má Čína pravidla stanovená Komunistickou stranou Číny, která poskytují domácím společnostem na čínském trhu výhody. Čína propaguje politiku „vlastní inovace", což dává místním počítačovým firmám konkurenční výhodu. Vládní úřady a orgány v Číně mohou nakupovat jen produkty vyvinuté a vlastněné čínskými firmami.

Podle Blacka se zdá, že všechny omezující požadavky, které čínská vláda nepřetržitě na americké společnosti dává, ať už je to cenzura, Zelená hráz nebo vlastní inovace, jsou způsobem, jak se zbavit konkurence cizích společností.

Když domácí internetová společnost získá obchodní výhodu díky vládní politice cenzury, narušuje to „mezinárodní obchodní principy", vyjádřil se Davidson.

Pokud zahraniční vláda zablokuje celou webovou stránku kvůli obavám z několika reakcí čitatelů, omezuje to mezinárodní obchod. Taková praxe jde za pouhé cenzurování obsahu a filtrování vulgárního jazyka, ale narušuje obchod a podnikání jako takové, vyslovil se Davidson.

Article in English