Pokud se rodiče dokáží povznést nad falešný obraz matematiky, který se vyvinul v rámci školního vzdělávání, a dokáží s ní začít znovu spolu se svými dětmi, je velice pravděpodobné, že si ji zamilují a zjistí, že na ní vlastně vůbec nic není (nintendo.com.au)
Pokud se rodiče dokáží povznést nad falešný obraz matematiky, který se vyvinul v rámci školního vzdělávání, a dokáží s ní začít znovu spolu se svými dětmi, je velice pravděpodobné, že si ji zamilují a zjistí, že na ní vlastně vůbec nic není (nintendo.com.au)

Mnozí rodiče dnes mají příliš mnoho práce v zaměstnání a do toho ještě musejí pečovat o domácnost, takže není vůbec snadné vměstnat do už tak poměrně nabitého rozvrhu ještě chvilku na hrátky s čísly.

V knize „What's Math Got to do With It? How Parents and Teachers Can Help Children Learn to Love Their Least Favorite Subject“ vysvětluje její autorka, Jo Boalerová, že matematika nemusí být obtížná ani náročná na čas.

Nabízí pár snadných a užitečných postupů, jak začlenit čísla a počítání do každodenního života. Navrhuje třeba vytvořit matematické úlohy z běžných věcí v domácnosti. Jeden z jejich tipů třeba říká, abyste dítěti dali pětilitrovou a třílitrovou nádobu a požádali jej, aby vám jen s jejich pomocí odměřilo rovné čtyři litry vody.

„U nás doma se matematice věnujeme deset minut každé ráno, kdy jsou mé děti ještě čerstvé a ve střehu. Kdykoliv je příležitost, snažím se s nimi hovořit o matematice ve světě kolem nás. Počítáme auta, počítáme věci v bytě i na zahradě. Není nutné toho na jeden zátah spočítat hodně, důležitější je, aby nás matematika bavila a aby dětem dopřávala pocit vzrušení a zábavy,“ říká Boalerová.

Léčba matematických fobií rodičů

Strach či odpor k matematice vedl mezi mnohými rodiči, obzvlášť těmi, kteří si s ní v dětství zažili své, k jakési úzkosti z čísel. Boalerová vysvětluje, že nejhorší věc, kterou mohou rodiče udělat, je říci svým dětem, že matiku nesnášejí.

Ve své knize Boalerová píše, že rodiče, kteří matematiku nenávidí, by s ní měli zkusit začít  nanovo. Je přesvědčena, že rodiče, stejně jako děti, potřebují získat zkušenost se skutečnou matematikou, nikoli tou, která se učí na školách. Rodiče by neměli v dětech vyvolávat k matematice negativní postoj, ať už byly jejich dřívější zkušenosti s ní jakékoliv.

„Pokud se rodiče dokáží povznést nad falešný obraz matematiky, který se vyvinul v rámci školního vzdělávání, a dokáží s ní začít znovu spolu se svými dětmi, je velice pravděpodobné, že si ji zamilují a zjistí, že na ní vlastně vůbec nic není.“

Navštivte FamilyEducation.com a prohlédněte si nabídku našich nástrojů, které pozitivně ovlivní vzdělání i celkový rozvoj vašich dětí.

Article in English