Romeo a Julie - Alexandre Kastapov. (Pavel Hejný/ archiv Národního divadla)
Romeo a Julie - Alexandre Kastapov. (Pavel Hejný/ archiv Národního divadla)

Titulní postavu v tanečně dramatickém představení divadla Laterna magika nazvaném Casanova ztvární poprvé sólista baletu Národního divadla Alexandre Katsapov.

Casanova se v Laterně magice tančí již od roku 1995. Režii představení zastoupil Juraj Jakubisko a choreografii vytvořil několikaletý šéf uměleckého souboru Laterny magiky Francouz Jean-Pierre Aviotte.

Co říká Alexandre Katsapov o své nové roli a jak se připravuje na vystoupení.

Jako první sólista baletu jste nesmírně vytížený. Proč jste se rozhodl přijmout ještě hlavní roli v dalším celovečerním představení?

Nabídka na hostování přišla od uměleckého šéfa Laterny magiky Zdeňka Prokeše v době, kdy jsme studovali premiéru Fausta, a ani jsem dlouho neváhal. Sice jsem hodně vytížený, ale přijal jsem ji, protože v Laterně magice jsem zatím ještě nikdy netancoval. Jeviště Nové scény už znám, protože jsme tam tancovali Extrém, ale jako spolupráce se souborem je to pro mě nová zkušenost.

Je pro vás představení náročné?

Casanova je tanečně hodně náročný, protože například na rozdíl od Kouzelného cirkusu, kde je film hodně propojený s děním na jevišti, v Casanovovi jsou ty složky více samostatné, film spíš dokresluje děj a divák se většinou soustředí na tanečníky. Proto není možné to jen tak odbýt… Na rozdíl od jiných představení v Laterně je tam také hodně partneřiny.

Jak jste se sžil s tanečním stylem toho představení?

Když byl Jean-Pierre Aviotte šéfem Laterny magiky, tak jsem krátce po příchodu do Prahy zkoušel konkurz do souboru, ale už jsem měl nabídku z Národního divadla. S jeho choreografií se ale setkávám poprvé, je to neoklasika, která potřebuje dobrý technický základ. U některých jeho variací je výhodou, že určité kombinace se opakují vícekrát, snad aby si je i divák zapamatoval, ale v duetech jsou těžké zvedačky.

Jak se vám daří skloubit přípravy na novou roli s běžnou prací?

Příprava je velmi náročná, protože zkouším repertoár, ale také se už studuje nový balet Othello, který bude mít premiéru v dubnu. Kromě toho budu Casanovu tančit dva dny za sebou před představením Fausta, který je také velmi náročný.

Kdo vás při nastudování role vede?

Učí mě  Pavel Knolle, který Casanovu dlouho tančil a dovede všechno výborně vysvětlit a předvést. Tráví se mnou hodně času na sále, dokonce chodí i do našich baletních zkušeben, abychom ušetřili čas. Je to skutečně skvělá spolupráce a jsem mu za to vděčný. V představení jsou mými partnerkami Radka Slatinská a Viktorie Vrublevská.

Jak na vás působí toto pojetí Casanovy jako osobnosti?

S Casanovou jako historickou postavou mnoho společného nemá, je to ale melodramatický a romantický příběh, který určité zjednodušení vyžaduje. K realitě má daleko, ale divákům to tak vyhovuje. Samotná role Casanovy je dobrá taneční i herecká příležitost, divácky vděčná role. Zatím se ještě musím soustředit na techniku, ale určitě bude možné se v ní herecky „vyžít“.

Zdroj: laterna.cz