Logo Google China v čínském znakovém písmu. (google.cn)
Logo Google China v čínském znakovém písmu. (google.cn)

NEW YORK – Společnost Google minulý týden prohlásila, že přestane cenzurovat výsledky hledání na čínských webových stránkách - i kdyby to mělo znamenat opuštění tamního trhu. Svým gestem tak poukazuje na problémy, s nimiž se zahraniční technologické firmy na čínském trhu potýkají.

Google se tak rozhodl jednat poté, co se stal terčem systematických kybernetických útoků vedených právě z Číny. Obdobným atakům současně čelí i řada dalších společností.

Čínský trh disponuje kupní silou 1,3 miliardy obyvatel. Je tak mnoha nadnárodními korporacemi vnímán jako obrovský, lukrativní a do značné míry nevyužitý trh. Čínská komunistická strana (ČKS) zde však trvale vládne železnou pěstí, jejíž stisk je cítit stále více, což mnoha firmám podnikání v Číně značně ztěžuje.

„Tyto opakované útoky v kombinaci s neustálou snahou omezovat na webu svobodu projevu, nás vedly k závěru, že bychom měli naše další obchodní aktivity v Číně důkladně zvážit,“ prohlásil viceprezident společnosti Google a současně šéf právního oddělení firmy - David Drummond.

V podnikatelském sektoru však nejsou konflikty s orgány ČKS ničím výjimečným.

V loňském roce britsko-australská těžební společnost Rio Tinto odmítla nabídku největšího čínského producenta hliníku, firmy Chinalco, která za podíl v této společnosti nabízela 19,5 miliardy dolarů. Na oplátku tak ČKS uvěznila čtyři zaměstnance společnosti Rio Tinto v Šanghaji a obvinila je ze špionáže.

Před dvěma lety zase čínské úřady zamítly navrhované převzetí Huiyuanu – čínského největšího výrobce džusů – společností Coca-Cola.

Čínským firmám působícím v zahraničí se však paradoxně daří, a zatímco zbytek světa zápasí s dopady ekonomické krize, čínské firmy jakoby dostaly nákupní horečku. Nanjing Automotive tak v loňském roce převzal britského výrobce automobilů MG Rover a Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery zase od General Motors koupila divizi Hummer. Čínské investiční firmy rovněž odkoupily nemalé podíly v západních bankách, např. v Morgan Stanley nebo v druhém největším bankovním domě ve Velké Británii - Barclay’s.

Nejvíce trpí technologické firmy

Nejvíce však cenzurováním a filtrováním obsahů ze strany ČKS trpí technologické firmy. Čína tak má de facto přímou kontrolu nad veškerými informacemi, které si její občané mohou zobrazit.

Například loni v létě nařídila Čína, aby byl na všech osobních počítačích v zemi nainstalován filtrovací software „Green Dam“, který umožnil zablokovat přístup na všechny politicky citlivé webové stránky. Tento krok však způsobil tak silný mezinárodní rozruch, že byla finální instalace prozatím odložena.

Generální ředitel společnosti Business Software Alliance (BSA) Robert Holleyman v reakci na „Green Dam“ uvedl: „Žádná jiná země na světě nepřišla s něčím takhle přísným. Tohle je úplně v rozporu s tím, jak se produkty tvoří, zvláště co se softwaru týče, kde se výroba obvykle rozvíjí na globálním základě a na tvorbě jednotlivých částí se podílejí týmy z celého světa.“

To ale není vše. BSA odhaduje, že zhruba 70 až 80 procent veškerého softwaru prodávaného v Číně jsou pirátské verze originálů. Netřeba podotýkat, do jaké míry to ovlivňuje zisky softwarových firem.

Technologické firmy to v Číně zkrátka nemají vůbec jednoduché. Nejenže musejí své výrobky nastavit tak, aby splňovaly přísné požadavky ČKS (čímž riskují nelibost domácích akcionářů), ale rovněž musejí vyžít ze zlomku objemu trhu, protože v zemi nerušeně bují pirátství – jak v oblasti software (pirátské verze Microsoft Windows), tak i co se týče hardware (například padělky Apple iPhone).

Microsoft se však z čínského trhu zatím stáhnout nemíní. Generální ředitel Steve Ballmer minulý týden prohlásil, že Microsoft o odchodu z čínského trhu prozatím neuvažuje.

Google si získal podporu Yahoo!

Společnost Yahoo!, největší konkurenční rival firmy Google, svého soupeře v této otázce podpořila.

V prohlášení z minulého týdne Yahoo! konstatuje, že „je s Googlem zajedno“ v boji proti čínské internetové cenzuře i proti pokusům o narušení počítačové sítě.

Když Google odhalil čínské kybernetické útoky na americké firmy, byla společnost Yahoo! na seznamu atakovaných také. Některé další společnosti, např. Adobe Systems, Juniper Networks nebo Symantec, Dow Chemical nebo firma Northrop Grumman (zajišťující dodávky i pro americkou armádu) uznaly, že byly ohledně případných kybernetických útoků kontaktovány americkou vládou.

Yahoo! to taktéž neměla na čínském trhu jednoduché. V roce 2005 se společnost vzdala svého působení na trhu (Yahoo! China) ve prospěch obří čínské internetové společnosti Alibaba a nechala si ve svém čínském podniku už jen menšinový podíl. Alibaba údajně označil podporu pro Google ze strany Yahoo! za „unáhlenou“.

V roce 2007 čelila společnost Yahoo! krizi poté, co údajně předala orgánům ČKS informace o několika čínských politických disidentech.

 

small_United_Kingdom

 

Čtěte také:

Cisco obžalováno z napomáhání k zatýkání a mučení čínských disidentů

Go Daddy přestane poskytovat čínské domény – odmítá nové požadavky čínského režimu

Google oficiálně přestal cenzurovat své vyhledávání z Číny