Letadlo společnosti Japan Airlines stojí na letištní ploše mezinárodního letiště v Narite, 6. ledna 2010, Japonsko. (AP/SITA)
Letadlo společnosti Japan Airlines stojí na letištní ploše mezinárodního letiště v Narite, 6. ledna 2010, Japonsko. (AP/SITA)

Společnost Japan Airlines (JAL), největší letecká dopravní společnost v Asii a jedna z největších na světě, je podle zpravodajů připravena kvůli svým dluhům za pomoci vlády podstoupit bankrot. Chystá se snížit počet zaměstnanců o 13 tisíc.

JAL je japonský hlavní letecký dopravce a patří mezi prvních deset celosvětových leteckých společností v tržbách i v množství přepravených pasažérů.

Ač zatížena obrovskými ztrátami (společnost odhaduje, že ztráty mohou překročit 13 miliard dolarů) JAL usiluje o pomoc vlády ve snaze o restrukturalizaci. Japonské největší obchodní noviny Nikkei říkají, že bankrot může přijít už 19. ledna, kdy aerolinky propustí až 13 tisíc zaměstnanců, aby snížily náklady a zrušily neziskové cesty.

Kvůli spekulacím o bankrotu klesly akcie JAL na burze cenných papírů v Tokiu (Tokyo Stock Exchange) o 12 procent na 67 yenů (0,72 dolarů).

Největší věřitelé společnosti JAL - Mitsubishi UFJ Financial, Sumitomo Mitsui a finanční skupina Mizuho - v sobotu souhlasily s podporou navrhnuté restrukturalizace. JAL a vládou vybraní sanační specialisté žádají banky, aby prominuly část dluhu ve výši 3,8 miliard USD z celkových 5 miliard.

„JAL se mohou znovu narodit jako velmi atraktivní společnost za předpokladu, že projdou zásadní restrukturalizací," řekl Ryota Himeno, analytik Mitsubishi UFJ Securities Co, v rozhovoru pro BusinessWeek. „Jestli jsou zprávy o bankrotu pravdivé, je to ku prospěchu JAL," poznamenal.

JAL byly založeny v roce 1951. Díky rychlému růstu se staly leadrem v oblasti spojení Asie se Spojenými státy. Lety na trase Tokio-San Francisco začaly provozovat v roce 1953. Japonská vláda privatizovala JAL v roce 1987. Japan Airlines je členem aliance Oneworld, jednou z největších leteckých aliancí na světě, zahrnující například British Airways, American Airlines a Cathay Pacific.

Jako většinu aerolinek, i JAL postihl pokles poptávky po leteckých službách během globální recese a hrozby kolem viru chřipky H1N1.

V říjnu 2009 JAL požádaly o finanční podporu z veřejných zdrojů. V současné době je bankrot téměř nevyhnutelný, protože společnost dál navršovala svou ztrátu. Zatímco veřejnost by uvítala bankrot letecké společnosti, která vysála veřejný rozpočet financovaný daňovými poplatníky, jistá část politiků a jiných zasvěcených představitelů se obává, že bankrotem by JAL ztratily své zákazníky a sanace by tak byla velmi obtížná.

V neděli jisté zdroje informovaly BusinessWeek, že JAL hrozí rozpuštěním penzijních fondů svých zaměstnanců, pokud nepřijmou snížení výplaty z těchto fondů o 30%. Více než dvě třetiny vysloužilců nemají jinou možnost než ultimátum přijmout.

Delta a American Airlines mají zájem o podíl

Navzdory finančním potížím, JAL padlo do oka dvěma největším Americkým leteckým společnostem, které mají zájem o expanzi. Zdá se, že pro Delta Airlines a AMR Corp., mateřskou společnost American Airlines, je bankrot JAL jedinečnou příležitostí získat podíl v největších asijských aerolinkách.

Tyto společnosti rovněž přitahuje potenciál růstu trhu - síť JAL je ideálně umístěna tak, aby využila výhody rostoucího trhu v Asii.

Delta a jejich partneři z aliance SkyTeam nabízejí 1 miliardu za menšinový podíl v JAL. Japonské zákony totiž nedovolují zahraničním společnostem vlastnit většinový podíl jakékoliv společnosti leteckého průmyslu. Pokud by JAL nabídku přijaly, musely by opustit Oneworld a vstoupit do konkurenční letecké aliance SkyTeam.

Aby udržely dosavadní partnerství, American Airlines minulý týden zvýšily svou nabídku za menšinový podíl na 1,4 miliadry USD, o 300 milionů víc, než byla jejich předchozí nabídka. Japonská média navíc informovala o tom, že Japan Airlines zvažují odchod z Oneworldu, to ovšem nikdo oficiálně nepotvrdil.

Koalice firemního cestovního ruchu však namítá, že pokud JAL přijme nabídku Delty, oslabí se tak konkurence v odvětví transatlantických letů. Jestliže JAL přestoupí z Oneworldu do SkyTeamu, dvě letecké aliance - SkyTeam a Star Alliance - by kontrolovaly více než 90 procent letů na trase mezi Tokiem a Spojenými státy.

Article in English