Logo švédské automobilky Saab. (saabhistory.com)
Logo švédské automobilky Saab. (saabhistory.com)

Poté, co před nedávnem společnost General Motors neuspěla v jednání s potenciálním kupcem švédské automobilky Saab, rozhodla se minulý pátek ukončit její provoz.

GM prohlásil, že nadějně vyhlížející jednání se společností Spyker Cars NV, nizozemským výrobcem automobilů, nakonec nedospěla k dohodě. Osud Saabu tak byl zpečetěn a jeho výroba bude stejně jako v případě značek Pontiac a Saturn ukončena.

Podle prohlášení GM jednání selhala kvůli tomu, že podle obou stran „nastaly určité problémy, jejichž příčiny nemohou být ani při nejlepší vůli vyřešeny včas“.

Některé evropské zdroje tvrdí, že celý obchod závisel na Evropské investiční bance, vůdčí bance Evropské unie  z hlediska  poskytování půjček, jež přislíbila poskytnout úvěr ve výši 400 milionů eur (573 milionů USD). Jelikož se však GM zavázala, že dohodu ohledně Saabu uzavře do 31. prosince, čas na realizaci případného obchodu mezi GM, Spykerem a Saabem se nachýlil ke konci.

V neděli však Spyker přišel s novou nabídkou, která dle prohlášení řeší některé nevyřešené problémy z předchozích jednání. Ředitel společnosti Spyker – Victor Muller – pronesl v médiích, že si je naprosto jist tím, že nová nabídka umožní jednání znovu obnovit.

Poté, co minulý měsíc selhala jednání o prodeji s firmou Koenigsegg, byl Spyker posledním potenciálním zájemcem o převzetí Saabu.

„V zájmu zachování provozu potřeboval Saab nutně rychlé řešení,“ řekl v pátečním prohlášení prezident GM Europe Nick Reilly.

Proto Saab minulý týden prodal některá hnací ústrojí a disponibilní technologie čínské společnosti Beijing Automotive Industry Holdings Co. Ltd. (BAIC).  Dohoda byla provedena odděleně a neměla žádný vliv na hospodárnost společnosti Saab.

„Saab bude i nadále ctít záruky na stávající vozidla a zajistí produkci dílů pro jejich opravy a údržbu,“ prohlásil GM.

Restrukturalizace GM dokončena

GM prošla letos v létě vládou podporovaným konkurzem, v jehož důsledku společnosti zůstaly pouze čtyři hlavní značky: Cadillac, Chevrolet, GMC a Buick. Značka Pontiac byla z jejího portfolia vyřazena a pro značky Saab, Saturn a Hummer se společnost rozhodla najít případné kupce.

Hummer byl v červnu odprodán čínské strojírenské firmě Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company Ltd. Avizovaný prodej Saturnu americké společnosti Penske Automotive v září padl, a tak se v GM rozhodli provoz Saturnu ukončit.

GM měl v plánu odprodat svoji hlavní evropskou dceřinou společnost Adam Opel GmbH, jež je vlastníkem německého Opelu a britského Vauxhallu, kanadské společnosti Magna International, zabývající se výrobou automobilových součástek. Nakonec však GM obchod zrušil a rozhodl se dceřinou společnost neprodat, protože z hlediska mezinárodních aktivit je pro firmu mimořádně důležitá.

Konec legendární značky

„Litujeme, že jsme nebyli schopni obchod se Spyker Cars dovést do zdárného konce,“ řekl Reilly. „Budeme se společností Saab úzce spolupracovat tak, aby její podnikání bylo ukončeno řádně a zodpovědně.“

GM získala Saab do vlastnictví v roce 2000. Obecně se dá říci, že značka do značné míry zkultovněla, neboť se objevila již před 63 lety, kdy se ve Švédsku začala věnovat výrobě vojenských letadel. Naděje a nostalgie samy o sobě však firmu zachránit nemohou.

Konec Saabu pravděpodobně citelně dolehne na Švédsko a na jeho zpracovatelský průmysl. Několik předních švédských zákonodárců navštívilo sídlo Saabu v Trollhättanu a nabídlo zaměstnancům podporu.

Zatímco GM se především obává o své přežití ve Spojených státech, málokdo si uvědomuje, jak zničující bude ztráta Saabu pro devítimilionové Švédsko. Situaci nepomůže ani fakt, že mnozí přisuzují jeho pád právě zpronevěrám a lehkovážnostem, které se s GM pojí.

Švédský premiér Fredrik Reinfeldt ve Swedish Public Radio řekl: „V podstatě se jim [GM] nepodařilo zajistit Saabu patřičnou rentabilitu, a tím pádem přejít na takové objemy výroby, kterých je potřeba k tomu, aby moderní automobilka mohla fungovat.“

Reinfeldta konec Saabu nepřekvapil – za těch 20 let, co je GM jeho spoluvlastníkem, byl Saab ziskový pouze v jednom jediném roce.

Letos bylo ve Spojených státech prodáno pouze 7 812 automobilů Saab, což představuje 60procentní pokles vůči roku předcházejícímu.

Article in English