20091207_kindle
Jeff Bezos, výkonný ředitel internetového maloobchodního gigantu Amazon.com se čtečkou e-knih Kindle DX. (flickr.com)

Zisky stouply rekordně vysoko, z projektu Kindle je bestseller.

Amazon.com přežil internetovou bublinu (hospodářské období 1995-2001) a teď se rychle stává hybnou silou technologie v nové ekonomice.

Ke 20. listopadu, po oznámení působivých výnosů ve třetím kvartálu, akcie tohoto internetového prodejce prudce stouply o 27 procent z 25,04 dolarů na rekordní hodnotu 118,49 dolarů.

Kindle, čtečka elektronických knih od Amazon.com, získává obrovskou popularitu už od svého uvedení na trh a momentálně je vydáván ve své druhé inkarnaci. Podle slov společnosti je Kindle jejich nejpopulárnější produkt, díky němuž oznámila společnost založená v Seattlu čistý příjem ve třetím kvartálu 199 milionů dolarů, tedy 70% vzestup proti minulému roku.

Tržby a zisky z Kindle přesahují očekávání analytiků a jejich předpoklady pro čtvrtý kvartál, který zahrnuje i prázdninovou nákupní sezónu 2009, jsou také velmi vysoké.
Investoři se v pátek nechali ovlivnit touto řádkou dobrých zpráv a vytlačili cenu akcií Amazonu o téměř 30% výš, sázejíc na to, že se společnost stane dominantním internetovým maloobchodníkem v době po ekonomické recesi.

V rozhovoru pro Bloomberg analytik Fred Moran uvádí: „Jsem skutečně překvapen, jak vypadají výhledy na růst takto velké a zavedené společnosti.“ Zmiňuje také, že výhledy na růst Amazon.com vypadají „působivě, jako vždy“.

Amazon.com se stal veřejnou společností v roce 1997, ale až do roku 2003 nevykazoval řádný zisk.

Rychlý růst

Před dvěma lety Amazon.com – který začal podnikat jako knihkupectví - zjistil, že prodej zboží přes internet nestačí. Chvíli na to představil Kindle - čtečku elektronických knih - a dnes se může chlubit více než 360 000 knihami a časopisy.

„Nejnovější Kindle je k dispozici k zaslání i zákazníkům, žijícím za hranicemi USA. Zákazníci ve více než sto zemích po celém světě a američtí zákazníci na cestách mohou využívat výhod Kindle 3G technologie a stahovat tituly za 60 vteřin i méně.“ prohlásil vedoucí finančního oddělení Thomas J. Szkutak při konferenčním telefonátu s analytiky předminulý týden.

Forrester Research odhaduje, že v současné době Kindle ovládá kolem 60% amerického trhu s elektronickými knihami. Zbytek drží Sony Reader. Minulý týden protivník Barnes & Noble představil konkurenční e-book NOOK za cenu 259 dolarů.

Společnost také zpozorovala nárůst v počtu prémiových členů Amazonu. Prémioví členové platí každoroční poplatek, za který obdrží neomezenou dopravu zdarma a sníženou sazbu za doručení do druhého dne.

Společnost prohlašuje, že nárůst těchto členů je obzvláště silný na zahraničním trhu.

„Když se podíváme na mezinárodní prémiové programy, nejen v Japonsku, ale i v Evropě, vidíme podobnosti jak v nárůstu předplatitelů, tak v počtu prodloužení členství.“ pokračuje Szkutak.

Amazon.com předpovídá, že ve čtvrtém kvartálu bude obrat z prodeje mezi 8,13  a 9,13 miliardami dolarů.

Szkutak uzavírá: „V budoucnu byste měli vidět další expanzi, jak v kategoriích, kde již působíme, tak v postupném geografickém rozšíření .“


Article in English