EBay koupil a nísledně prodal více než polovinu Skypu za méně než polovinu jeho nákupní ceny. (blogcdn.com/Barb Dybwad)
EBay koupil a následně prodal více než polovinu Skypu za méně než polovinu jeho původní nákupní ceny. (blogcdn.com/Barb Dybwad)

Den, kdy v roce 2005 společnost eBay Inc. koupila službu Skype, oficiálně vstoupí do análů obchodní potupy.

Gigant internetových aukcí nabídl za oblíbenou společnost internetové komunikace v roce 2005 čtyři miliardy dolarů. Když ji ale nedokázal vhodně integrovat do své aukční platformy, nakonec eBay minulý měsíc prodal 65 procent svého podílu ve Skype třem investorům za 1,9 miliardy dolarů.

„Přestože Skype nebyl tou nejlepší akvizicí, kterou eBay udělal – tou by byl jeho nákup služby PayPal v roce 2002 – obě společnosti z toho vyšly poměrně nepoškozené,“ říká Saikat Chauduri, profesor na Pensylvánské univerzitě ve zprávě Knowledge @ Wharton (KW).

EBay „z toho vyšel s odřenýma ušima“, uvádí Chauduri ve zprávě KW, nazvané „Život Skypu po eBay: Svobodný více, než jedním způsobem“.

Do konce roku 2008 stihl Skype přispět do příjmů eBay celkem 551 miliony dolarů. Počet registrovaných uživatelů se zvýšil na 480,5 milionu, přičemž v druhém čtvrtletí 2009 zaznamenal nárůst počtu uživatelů o 37 procent. Popularita Skypu tedy nadále roste.

„Tento obchod dosáhl našeho cíle poskytnout eBay a jeho akcionářům krátkodobý a dlouhodobý přínos, bez možných prodlev a tržního risku primární emise akcií,“ uvedl v prohlášení John Donahoe, výkonný ředitel eBay.

Problémy na obzoru

Odborníci na komunikaci tvrdí, že eBay pokazil převzetí Skypu, když nezískal zároveň firmu Joltid Ltd., nebo alespoň P2P (peer-to-peer) software Global Index, klíčové duševní vlastnictví, jež zabezpečuje chod Skypu.

Joltid je majitelem softwarového kódu Global Index, a také veškerého duševního vlastnictví, které ke Skypu patří, včetně autorských práv a patentů. Licenční ujednání mezi eBay a Joltid stanovuje, že bez výslovného souhlasu Joltidu není možné provádět jakékoli úpravy.

„Technologie peer-to-peer spojuje jednotlivé počítače přes internet, aby sdílely výpočetní sílu a datové zdroje,“ uvádí článek KW.

Skype zažaloval Joltid u vrchního anglického soudu v Londýně, když se Joltid rozhodl ukončit smlouvu se Skype na používání jeho softwaru, čímž by Skype vyřadil z provozu.

Bez softwaru by Skype přestal existovat.

V krátkosti, Joltid tvrdí, že Skype porušuje licenční ujednání mezi Joltid a eBay. Joltid totiž tvrdí, že Skype získal nelegálně distribuovanou verzi jeho softwarového kódu a upravil jej, což je postačující důvod k ukončení licenčního ujednání.

„Licenční ujednání mezi Joltid a Skype dává Skypu právo používat strojový kód chráněný autorským zákonem pouze ve spustitelné formě,“ píše se v soudním zápisu.

Joltid před soudem vysvětlil pojem „spustitelná forma“ tak, že Skype „mohl tvořit pouze software, který používá dílo Joltid chráněné autorským zákonem v jeho existující formě, podobně, jako softwarový vývojář může získat povolení napsat program, který funguje na platformě Microsoft Windows, aniž by získal právo změnit aplikaci Windows.“

„Joltid žádá za porušení svého práva náhradu skutečných škod a zákonné náhrady (které, jak Joltid rozumně předpokládá, rostou tempem přes 75 milionů dolarů denně) a soudní příkaz k zastavení tohoto porušování práva,“ uvádí Joltid podle soudního zápisu.

Laicky řečeno, Joltid pokládá každé stažení Skypu za porušení autorského práva.

Joltid podal další žalobu v USA u obvodního soudu severního obvodu Kalifornie, a to nejen proti Skype a eBay, ale také proti skupině investorů – vedené investiční firmou Silver Lake Partners – jež získala většinový podíl Skypu. Tato žaloba by mohla vykolejit akviziční smlouvu mezi eBay a skupinou investorů.

V nedávné zprávě pro americkou komisi pro dohled nad obchodem s cennými papíry (U.S. Securities and Exchange Commission) Skype skutečně odhalil jistá varování, která by mohla jeho smlouvu se skupinou investorů pokazit.

Konkurence čeká

Pokud ale Skype kvůli probíhajícím soudům zanikne, v portálech čekají alternativy.

„Skype donutil ostatní hráče k inovacím ... Google, Microsoft a Yahoo, nyní nabízí zdarma hlasovou komunikaci ve svých komunikačních programech. Když Skype přišel na scénu, nebylo tomu tak,“ říká v článku KW profesorka Andrea Matwyshyn.

Aby Skype přežil, musí být o krok napřed před svými konkurenty, kteří poskytují dopisování, konference a sdělovací techniku, a také před poskytovateli pevných linek, míní společnost Hoovers Inc., provádějící obchodní průzkum.

Potenciální konkurenti Skypu zahrnují ty poskytovatele, kteří provozují video-chatování, video konferencí, internetové telefonie a placeného volání na pevná a mobilní čísla, jako jsou TokBox Inc., ooVoo LLC, Telcentris, Gizmo5, TelTel, Jaxtr (Sabse Technologies Inc.) a JaJah Inc., uvádí webová stránka poskytující obchodní profily, VentureBeat Profiles.

Giganti, jako Microfost Corp., Yahoo Inc., AOL LLC a Google Inc. si v současnosti Skypu příliš nevšímají, ale pokud bude nadále růst vysokým tempem, mohou mu skončit klidné časy.

Google Voice sice ještě není přímou konkurencí Skype, ale velmi pravděpodobně by mohl v budoucnu kopírovat jeho služby a poskytnout únikovou cestu zákazníkům Skypu. Microsoft, který v roce 2007 koupil hlasového operátora Tellme, také doufá, že vyplní prostor na trhu internetové telefonie. Žádný z nich se ale zatím nepřiblížil zákaznické základně, kterou má Skype.

Odborníci se domnívají, že pomineme-li soudní pře, to, že eBay prodal většinový podíl, je pro Skype vynikající.

„Když byl teď Skype puštěn na svobodu, jeho budoucnost je pravděpodobně ještě světlejší, než když byl v roce 2003 žhavou novinkou. Přestože má ale nejvíce odběratelů ze všech telefonních operátorů na světě, Skype stále potřebuje zdokonalovat svou strategii růstu,“ míní KW.

Skype v začátcích nutně potřeboval partnera, aby se stal životaschopným a ziskovým podnikem, a v tomto eBay opravdu uspěl, domnívají se profesoři. Uspěl tam, kde mnoho jiných společností v oblasti technických inovací selhalo.

„Je jisté, že Skype má, kromě své silně zavedené značky, ohromné publikum a hodně spokojených uživatelů ... to je dobrý výchozí bod,“ říká Kendall Whitehouse, ředitel médií na Wharton School of Business.

Article in English