Žánr: Romantická komedie
Námět: Nicole Eastmanová
Režie: Robert Luketic
Scénář: Nicole Eastmanová, Karen McCullah Lutzová, Kirsten Smithová
Hrají: Gerard Butler, Katherine Heiglová, Kevin Connolly, Cheryl Hinesová

"Nicole Eastmanová se pokusí úspěšně rozplést romantickou zápletku dalece vzdálených protipólů."

Když začneme z jiného soudku - v televizním seriálu Ally McBealová se Greg Germann v roli Alberta Fishe pokouší o vyzdvihování největších problémů a absurdností, které se objevují na poli vztahů a společenských „her“ mezi mužem a ženou. Jakoby netečně a bez emocí si pohrává s vysokými podpatky, které ničí ženám nohy, obarvenými vlasy, krátkými mini-sukněmi a iluzí lásky.

Podobně je tomu i u následujícího snímku, jehož název čeští producenti přeložili poněkud nešťastně. Z původního Ugly Truth, tedy Nepříjemná pravda, ho stylizovali do nic neříkajícího Chceš mě, chci tě. Původní název totiž naznačoval, že se ve filmu bude probírat poněkud nepříjemná pravda o vztahu muže a ženy. I na reklamním plakátu drží představitelka hlavní ženské role Katherine Heiglová srdíčko, znamení lásky, na úrovni hlavy, zatímco Gerard Butler ho drží v na úrovni rozkroku.

Zkušený analytik si tedy může domyslet, že film režiséra Roberta Luketica (Pravá blondýna, Oko bere) bude plný trefných narážek na současné hodnoty mužů a žen na poli vzájemných vztahů a romantické lásky. Jako největší kritik ženského pohlaví se představí chlapácký Gerard Butler (král Leonidas z filmu 300: Bitva u Thermopyl) coby otrlý televizní showman Mike Chadway. Mike se proslaví svým pořadem Nepříjemná pravda, ve kterém si bere na mušku vztahy mezi mužem a ženou, a díky jeho úspěchůh ho přijme vedoucí televizní stanice, ve které pracuje Abby (Katherine Heiglová). Abby, která dostala od Mikea v jeho pořadu pořádně nafrak, když mu jednou zavolala, se najednou ocitne v roli jeho nadřízené a z jeho neotesaného a silně šovinistického projevu doslova zuří. Její představy o seriózním vysílání pomalu začínají brát za své, protože sledovanost jeho talk-show začíná stoupat a majitelé televizní stanice v něm vidí „horké eso“.

Abby Richterová je neústupná žena, která je dobrá v tom, co dělá, a která odjakživa ke schůzkám s potenciálními partnery přistupuje podobně, jako ke své práci. (falcon.cz)
Abby Richterová je neústupná žena, která své partnery podrobuje zpovědi podle tak pedantských dotazníků, že jejich sítem zatím nikdo ani zdaleka neprošel. Ona by řekla, že má vysoké nároky, Mike Chadway by řekl, že je „cvok“. (falcon.cz)

Ženy versus muži

Abby hledá svého vysněného prince na bílém koni, a skutečně ho najde – nicméně se svým přístupem má pravděpodobně pouze malou šanci získat jeho pozornost. Příběh nabere spád ve chvíli, kdy jí Mike dá několik zaručených tipů, jak svést muže, a poodhalí jí závoj mužského smýšlení. Dokonce se dostane do role jejího osobního „gurua“, který jí dává rady přes svoje hands-free a z povzdálí řídí její rande. Všechno jde jako po másle a „pan úžasný“ je už chycen do Abbyiny vábničky, otázkou zůstává, jak dlouho Abby dokáže hrát ženu, kterou ve skutečnosti vlastně není a nikdy nebyla.

Mike naproti tomu ukáže mužské pohlaví jako jednoduchého lovce. Muži jsou podle něj ješitní, jednoduší a hledají spíše zábavu a krásu, než ženu, která jim bude vytýkat jejich nedostatky. Pod slupkou neotesaného tvrďáka ale Mike skrývá duši zhrzeného muže, který je unaven lacinou povrchností vztahů, které prožil.

Klidně můžete říkat, že je Mike Chadway sexista nebo šovinista nebo cokoliv podobného, ale současně je velice bystrý, vtipný a z nějakého důvodu působí velice věrohodně a upřímně, říká ke své postavě Gerard Butler.
„Klidně můžete říkat, že je Mike Chadway sexista nebo šovinista nebo cokoliv podobného, ale současně je velice bystrý, vtipný a z nějakého důvodu působí velice věrohodně a upřímně,“ říká ke své postavě Gerard Butler.

Nepříjemná pravda

Film nezůstal naštěstí pouze na povrchu romantické komedie a laciné vulgárnosti, ale zašel i hlouběji pod kůži současné společnosti. Pokouší se nabídnout kontrast mezi seriózním zpravodajstvím, které nikoho nezajímá, a bulvárem, na který se lidé rádi chytí. Tvrdý přístup Mikea také připomíná Moliérovy frašky, ve kterých se autor nebál mrštit společnosti do očí její zkaženost.

Ve filmu také kontrastují skutečné životy televizních celebrit s jejich soukromým. Zatímco Mike v televizi šíří tvrdý šovinistický humor, při rozhovorech se svým malým synovcem se mu snaží otcovsky vštípit základy dobrého chování. Mediální svět a skutečný život od sebe ve filmu dělí hladina sledovanosti, která přináší základní otázku - kam až jsou televizní kanály schopny při vysílání zajít, aby se jim zvýšila sledovanost?

Pro někoho, kdo si chce užít trochu více romantiky, bych film určitě nedoporučil, ale pokud se chcete zasmát sami sobě a dokážete se podívat do očí nejapnostem současné doby, je Nepříjemná pravda celkem dobrou variantou dobře stráveného večera.

Tvůrci o filmu

„Myslím, že si všichni začínáme uvědomovat, že muži a ženy prostě uvažují trochu jinak, a je osvobozující pohrát si s takovým námětem ve filmu, který je upřímný, ale současně neuvěřitelně troufalý,“ říká režisér filmu Robert Luketic. „Jde zkrátka o to, že existují věci, které potřebují muži, a existují věci, které potřebují ženy – a někdy jsou navzájem v konfliktu, ale přesto...právě tyhle rozdíly mají za následek, že je romantika tak vzrušující a úžasná.“

„Líbí se mi, že je tenhle film šancí na to se uvolnit a zasmát se tomu. Protože ve finále, když hodíte za hlavu všechny mýty a veškeré pózy, které muži a ženy berou tak vážně, tak zjistíte, že i navzdory tomu všemu se do sebe obě pohlaví stále zamilovávají,“ dodává Luketic.

Scénáristka Karen Lutzová o vztahu Abby a Mikea říká: „Na začátku Abby nenávidí cokoliv, co Mike dělá, a on si myslí, že je ona příšerně upjatá. Snažili jsme se ale vybudovat základy toho, že se do sebe, aniž by si to uvědomovali, postupně zamilovávají. Nakonec se ukazuje, že tu nejde primárně o to, že muži a ženy chtějí každý něco jiného. Ve skutečnosti jde o to, že ačkoliv máme všichni chyby, jak muži, tak ženy, přesto nám to nebrání se navzájem milovat.“

Premiéra 15. října 2009, délka filmu 96 min, Dolby Digital, české titulky

Zdroj: falcon.cz

Hodnocení filmu na ČSFD