Akční / Dobrodružný / Rodinný / Sci-fi
USA, 2009, 88 min
Režie: Hoyt Yeatman

Jednoho dne si veleúspěšný filmový producent Jerry Bruckheimer povídá: „Má už svět dost chlupatých hrdinů?" A v zápětí si odpovídá: „Nemá!" První víkend v amerických kinech sklidila „Morčata" jedenatřicet milionů dolarů a sesadila z trůnu posledního Harryho Pottera! Hlasy Nicolase Cage a Penélope Cruz, až aristokratický Bill Nighy a poněkud výstřední komik Zach Galifianakis v hraných rolích a poprvé jako režisér také kouzelník vizuálních efektů Hoyt Yeatman, slibují 3D zážitek, jaký jste dosud neměli možnost zažít. Na první pohled až bombastický základ, ale co si asi o téhle disneyovce pomyslíte cestou z kina? A zaujme vás vůbec natolik, abyste do kinosálu zamířili?

20090918-g-force-film-recenze-marcie-

Ben (Zach Galifianakis - Hlubina, Pařba v Las Vegas) je zaměstnanec zvláštního oddělení FBI a pracuje na využití zvířat pro účely „státní bezpečnosti". Nejen, že se mu podaří najít způsob, jak se zvířaty komunikovat, ale on dokonce vycvičí partu morčat, krtka a mouchu, aby za pomoci technologických hraček zachránili svět před zákeřným miliardářem Leonardem Saberem (Bill Nighy - Piráti z Karibiku II a III, Underworld I, II i III)! Pomáhá mu přitom zvěrolékařka Marcie (Kelly Garner - Dreamland, Zažít Woodstock) a v patách je mu upjatý agent Kip Killian (Will Arnett - Horton, Poloprofesionál), který chce jeho program ukončit.

„Chlupatí hrdinové":

Zleva Juarezová, Hurley, Blaster a Darwin. (www.falcon.cz)

Darwin (Zelená míle, Stopařův průvodce po galaxii) - morče, šéf týmu, v č. z. Vladislav Beneš

Juarezová (Penélope Cruz - Umírající zvíře, Vicky Cristina Barcelona) - morčice, odborník na bojová umění, v č. z. Tereza Kostková

Blaster (Tracy Morgan - Hlava státu, Trestná lavice)- morče, odborník na zbraně, v č. z. Ivan Trojan

Speckles (Nicolas Cage - Proroctví, Next) - krtek, odborník na techniku, v č. z. Tomáš Matonoha

Mooche (Dee Bradley Baker - Space Jam, Star Wars: Klonové války) - moucha, odborník na průzkum, v původním znění

Hurley (Jon Favreau - Iron Man, Drtivý dopad) - morče, odborník na ehm... jídlo?, v č. z. Martin Zounar.

Animace

Už na první pohled je vidět, že jde o film, kombinující animaci s živými herci, což je poněkud výzva. Už od dob Králíka Roggera víme, že to jde, a s dnešní úrovní animace bychom řekli, že je to vlastně hračka - jenže není. Pořád je to náročné a přestože záběry působí velmi nenuceně, stále jsou zde značná omezení. Scény, kde jsou lidé a kreslouni v jednom záběru, jsou obvykle řešeny velmi jednoduchými triky. Jen v několika okamžicích tvůrci simulovali skutečné setkání obou světů a zde je pak ovšem znát mimořádná animátorská práce - klobouk dolů.

Yeatman je také z filmů Velký Joe nebo Klokan Jack znám svojí snahou o realistickou animaci. G-Force si tedy dává záležet, aby jeho zvířata byla roztomilá, dobře ztvárňovala charakter postav, ale zároveň nepostrádala věrnou zvířecí fyziognomii - morčata jsou tedy jako živá, žádná snaha o „komix".

3D

Yeatmanův tým musel nově upravit několik kamer, aby dokázal natočit záběry z pohledu drobných zvířátek. (www.falcon.cz)

Hlavní devizou a podstatnou částí propagace je 3D verze filmu. Yeatman použil novou 3D technologii a řada scén je samozřejmě připravena tak, aby zesílila prostorový zážitek. „Myslím, že tenhle film nabízí ve 3D něco, co tu ještě nebylo, tedy živé herce kombinované s animací," říká Yeatman. Ve výsledku jde vlastně jen o pár záběrů, kde taková teze přijde do hry, přesto je na tomhle 3D něco výjimečného: Film je sice širokoúhlý, ale černý pruh nad a pod obrazem je součástí projekce. Postavy tedy mohou „překročit" hranici obrazu, což samozřejmě nabízí ve spojení s trojrozměrným efektem velmi pozoruhodné možnosti - zesiluje to dojem, že předměty na plátně skutečně vnikají mezi diváky.

Obsazení

Zach Galifianakis předvádí kvalitní výkon. Na komedii ale v jeho roli nebyl prostor. (www.falcon.cz)
Zach Galifianakis předvádí kvalitní výkon. Na komedii ale v jeho roli nebyl prostor. Je také patrné, že záběry s živými herci i animovanými postavičkami stále dávají trikařům zabrat.(www.falcon.cz)

Když je v produkci Jerry Bruckheimer, můžete si být jistí, že bude kvalitní obsazení. Jména Cage či Cruzová jistě nepřehlédneme, ale i mimo ně hlasy zvířátek dopadly výborně. Trochu překvapí obsazení lidských postav. Fandové, kteří znají Zacha Galifianakise či Willa Arnetta jako pódiové komiky, si rozhodně nepřijdou na své. Tihle pánové tu hrají seriózně a profesionálně a odvádějí opravdu dobrou práci, ale nic z jejich klubové kariéry, celkem pochopitelně, na plátno neprosáklo.

Příběh

Nedělejme si iluze. Po obsahové stránce G-Force nenabízí skoro nic. Má sice nějakou myšlenku, ale spíš „pro ten pocit", než že by o ni opravdu šlo. Yeatman se sice odvolává na „bizarní příběhy o tom, jak americká vláda tajně provádí výcvik zvířat pro tajné operace", jenže o tohle v tomhle filmu opravdu vůbec nejde. „Je to Bruckheimerův film s rychlými střihy," upozornil Yeatman v rozhovoru s BlackTree.tv, a nezbývá než přisvědčit. Tady jde jen a jen o akci. A přece, rozuzlení je tak trochu neobvyklé. Ne že by to bylo něco nového, ale ani si nevzpomínám, kdy jsem něco takového v akčním filmu viděl naposledy. Tak se nechte překvapit!

G-Force je akční, velmi nenáročná disnyeovka s vymazlenými zvláštními efekty, vynikající animací zvířecích postav a inovativní 3D verzí. Trochu mi připadá, že sází na „kožíškový" faktor. Že nám zkrátka přijdou morčata roztomilá a tak na ně budeme koukat a bude se nám líbit jak dělají ty skopičinky... No, a je to asi tak. Yeatman také zmínil, že by vůbec nebyl proti natočit i pokračování, protože má „pro tyhle chlapíky spoustu dalších nápadů". Všechno prý závisí na tom, jestli budou G-Force úspěšní. A zatím to vypadá, že se chlupáči líbí...