Téměř osmdesát procent studentů základních a středních škol má problémy s učením. (Sanja Gjenero/SXC)
Téměř osmdesát procent studentů základních a středních škol má problémy s učením. (Sanja Gjenero/SXC)

Agentura Commservis.com zveřejnila výsledky svého výzkumu, ve kterém uvádí, že téměř osmdesát procent studentů základních a středních škol má problémy s učením. Vyplývá to z dlouhodobého výzkumu, který provádí od roku 2004 na základních a středních školách po celé České republice. Největším zlozvykem českých studentů podle nich je učit se problematiku nazpaměť bez zájmu, porozumění a souvislostí, což ve výsledku vede k rychlému zapomínání a špatné orientaci v naučené látce.

„Základem učení je vždycky motivace, bez ní se nikdy nic nenaučím. Na motivaci se potom nabalují další aspekty ovlivňující studijní výsledky," říká specialista na komunikaci z agentury Commservis.com Tomáš Zdechovský.

Zatímco v České republice se metodám učení téměř nikdo nevěnuje, v západních zemích je tomu naopak. Na základních, středních i vysokých školách působí externí lektoři komunikace, pedagogičtí pracovníci a psychologové, kteří žákům a studentům mohou ohledně způsobů učení poskytnout kvalifikované vedení.

„Když přijde student na střední školu nebo vysokou školu v zahraničí, je zcela běžné, že v úvodních dnech nového školního roku projde kurzem, jak se má efektivně učit. Takové úvodní kurzy bohužel v Česku neexistují," komentuje současný stav pan Zdechovský. Podle něj má takový přístup výrazný vliv na prospěch studentů při přechodu na vyšší typ školy. „I nadaní studenti mají [kvůli tomu] zbytečně špatný prospěch," dodává pan Zdechovský.

Podle Commservis.com psychologické výzkumy ukázaly, že nejdůležitější je do učení zapojit co nejvíce smyslů, což pomáhá k pevnějšímu zapamatování studované látky. K neustálému trénování paměti radí používat zábavné formy, například společenské stolní hry. Pro trénink slovní zásoby je vhodná například známá slovní hra Scrabble a pro trénink paměti můžete oprášit například hru Pexeso (zkratka věty - Pekelně se soustřeď: poznámka redaktora).

Aktualizováno 4. května 2009