Návrh architektonického řešení lávky na Heulos. (Adam Gudzek)
Návrh architektonického řešení lávky na Heulos. (Adam Gudzek)
Devět návrhů na propojení centra Jihlavy a největšího sídliště.

Jihlava – Lávka, o které se v Jihlavě diskutuje, byla naplánována před desítkami let. Původně měla být součástí projektu výstavby sídliště Březinky. Sídliště stojí a lidé v něm bydlí, avšak na lávku nikdy nedošlo. Měla tvořit most pro pěší, který by zkracoval cestu mezi sídlištěm Březinky a centrem města přes hluboké údolí Heulosu. Vedla by tak přes lesopark a údolí s potokem a zoologickou zahradou. Otázkou zůstává, zda by se vznikem nové lávky dopravní podnik nepřišel o část cestujících, kteří by tak volili pěší zkratku.

Magistrát města Jihlavy nyní obdržel devět návrhů na architektonické řešení lávky. Autory návrhů jsou studenti katedry architektury v Brně, přičemž nejde o konečná řešení, ale ideové studie.

„Katedru architektury jsme oslovili z popudu vedení města i veřejnosti. Smyslem projektu je jednak podpora nemotorové dopravy a jednak oživení samotného středu města. Studenty jsme nelimitovali, nemuseli brát ohled na stanoviska památkové péče, životního prostředí či na majetkové vztahy. Šlo hlavně o samotnou myšlenku zpracování lávky,“ sdělil při představení návrhů vedoucí odboru zemního plánování magistrátu Tomáš Lakomý.

Návrh architektonického řešení lávky na Heulos. (Eva Urbánková)
Návrh architektonického řešení lávky na Heulos. (Eva Urbánková)


Většina návrhů počítá s tím, že lávka bude vycházet z okolí Hrádečku (tzv. Zámeček, internát policejní školy). Na centrum se napojí v blízkosti kostela Povýšení sv. Kříže nebo u magistrátu. Navrhované délky jsou asi dvě sta až dvě sta padesát metrů. Chodci by se pohybovali ve výšce asi čtyřicet metrů. Návrhy s doprovodnými texty a zákresy je možné vidět po následující tři týdny ve vchodu do historické radnice (z Masarykova náměstí).

„Jde o velmi inspirativní návrhy, od kterých se můžeme do budoucna odrazit. Aktuálně stavba lávky přes Heulos není v programovém prohlášení rady, ale není vyloučeno, že by mohla být v tom příštím,“ komentoval návrhy primátor města.

Návrh architektonického řešení lávky na Heulos. (Kateřina Špidlová)
Návrh architektonického řešení lávky na Heulos. (Kateřina Špidlová)

„V případě lávky přes Heulos, ať už bude řešení jakékoliv, zřejmě vždy půjde o desítky milionů korun. A bude nutné řešit nejen například stanoviska památkářů, ale i pozemkové vztahy,“ upozornil na některá úskalí případné stavby lávky primátor Jaroslav Vymazal.

Pokud se stavba lávky skutečně dostane do dalšího programového prohlášení rady, mohou se chodci v Jihlavě těšit na zajímavé pěší cesty nad zalesněným údolím.