Remember Why We Came („Vzpomeň si, proč jsme přišli“), právě vyšlý debut česko-americké hudební skupiny Meng Hao. (Design: Kamil Rakyta)

Světlo světa spatřilo první CD česko-amerického seskupení Meng Hao. Jen dva roky stará amatérská formace se opírá o písničkářský talent Dana Monaghana, Američana, trvale žijícího na Hodonínsku. Doprovodné vokály a hru na flétnu obstarává Vlaďka Mašková (jinak učitelka angličtiny z Poličky), na perkuse a strunné nástroje hraje Lukáš Kruťa, rodák z Holešova.

První, co posluchače alba Remember Why We Came zaujme, je Monaghanův hlas. I když fyziologicky si pánové nejsou podobní, zní téměř identicky jako vokál Rogera Waterse (ex Pink Floyd) na albu Amused to Death. Je v něm jemná, chvílemi dokonce „elvisovská“ stylizace a zvláštní intenzita a naléhavost. Monaghan je ve všech polohách uvěřitelný, melodický a přesvědčivý, dokonce i když se blíží deklamaci v angažovaných skladbách jako je Blow Wind Blow.

Proč je řeč o angažované hudbě? Muzikanty z Meng Hao spojuje víra v meditační praxi Falun Gong. Albem se tedy jako červená nit táhne téma tragického osudu komunity Falun Gong v Číně, kde tito lidé padají za oběť násilné převýchově a mučení. Název kapely je zároveň i jménem nejmladší oběti policejní perzekuce Falun Gongu – osmiměsíční Meng Hao byl v roce 2000 umučen i se svou matkou Wang Lixüan v pracovním táboře Tuanhe.

Monaghanova melodika je inspirativní. Někdy vzdáleně připomíná indiánského písničkáře Willieho Dunna (Enota) nebo naléhavost folkového barda Steva Earla (Atlantis). Příjemným exkurzem na zelené irské pastviny je Calm Mind v podání neškolené, ale půvabné hlasové dispozice Vlaďky Maškové. Také Kruťův nenápadný podíl na instrumentaci přispívá k příjemné koloratuře alba. Jednou z nejpodařenějších skladeb je nenásilně veselá a optimistická Summer Hay. Při jejím poslechu pokaždé odháním neodbytnou myšlenku, jak by s aranžmá naložila mýty bořící Joni Mitchell, která by jistě do spodního proudu nechala doplnit válcující elektronické bicí.

Všechny písně nesou Monaghanovy texty a jsou nazpívané v angličtině. Jisté krédo skupiny je vysloveno už v úvodní Enotě („Everything’s clean and it’s beautiful here/Impure thoughts the only enemies near/I have no electric but the water is pure/I sleep like a baby in the woods with no doors“). Možná právě proto, že je výtvorem amatérů, je tato nahrávka jedinečnou dimenzí čistoty, ryzího zájmu o hudbu a dokonce (což je ještě vzácnější) o osud trpících bližních. Stojí nejen za poslech, ale i za hlubší zamyšlení. Naplňují se v ní i slova samotné kapely, která v bookletu vyjadřuje naději, že „hudba může oslovit srdce člověka, které pouhá slova minou“.

Album je možné objednat na: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Velká Epocha je hrdým mediálním partnerem alba Remember Why We Came skupiny Meng Hao.

Meng Hao jsou (zleva) Lukáš Kruťa, Daniel Monaghan a Vlaďka Mašková. (Velká Epocha)