Dokaž to! - Mary Elizabeth Winstead si plní sen tanečnice. (Wikipedia.org)

Žánr: taneční, drama
Země/rok uvedení: USA, 2008
Stopáž: 90 min.
Režie: Darren Grant

Hollywoodu se podařilo něco ojedinělého. Našli dívku, která je mladá, krásná, umí se hýbat, umí dokonce i hrát a věřte tomu nebo ne, vypadá oduševněle! Ano, je to ona, dívka aristokratického jména Mary Elizabeth Winstead (Nezvratný osud III, Smrtonosná past IV). A tak se „pár chytrých hlav“ dalo dohromady a rozhodlo se natočit film, který dá vstoupit tanečnímu nadání 24leté Mary Elizabeth na plátna multiplexů.

U diváků to má lehké

Tak tady ji máme. Laurin Kirk (Mary Elizabeth Winstead) se loučí se svou rodnou Indianou a letí do Chicaga, aby se ucházela o místo na taneční škole. Aby to neměla u diváků tak těžké, přišla již před lety o oba rodiče a žije jen se svým bratrem, kterému pomáhá v autoservisu s účetnictvím. Jak se ale dalo očekávat, její hiphopová sestava porotu nijak nenadchne a Laurin odchází ze školy s nepořízenou. Její zoufalství zpečetí odtahová služba, která ji za deštivé noci připraví o vůz. Film se tedy netočí kolem krušných roků na taneční škole, ale ani kolem protloukání mladé tanečnice ulicemi Chicaga. Než se totiž naděje, spadne jí do klína střecha nad hlavou a místo účetní v nočním klubu, kde se nechává unést kabaretními výstupy místních tanečnic…

Jak se dělá film

Producent hororových filmů Anthony Mosawi se jednou takhle projížděl po bulváru Wilshire a tu ho napadlo: „Co takhle, pro změnu, udělat film o tancování? Něco pro mladé, ale ne jen pro mladé, něco mezi Chicagem a Let’s Dance.“ Dali tedy do kupy námět a scénář a pak to hodili na hlavu úspěšnému režisérovi hudebních klipů (Darren Grant – např. videoklipy skupiny Destiny’s Child) a úspěšnému scénáristovi tanečních filmů (Duane Adler – Let’s Dance, Nežádej svůj poslední tanec) s kupou dolarů a třemi (resp. dvěma) slovy: Make it Happen (Dokaž to!). Podívejme se tedy, jestli to Duane s Darrenem dokázali.

Lauryn přijíždí do Chicaga (scrn.shot, Dokaž to!).

One woman show

Celý snímek se od začátku do konce točí kolem hlavní postavy. Mary je z 95% přesvědčivá, navíc je sympatická a její zaujetí pro tanec rozhodně není hrané. Právě ona láska k tanci mě oslovila. Ve filmu se přesně odráží teorie, že herci nejlépe hrají sami sebe (i když ne vždycky to nezbytně vědí). „Vím přesně, co chci a vím, jak za tím jít. Myslím, že mi to dává hnací sílu a dodává sebevědomí,“ uvedla Mary pro časopis Stumped?.

Její taneční projev by se dal vyjádřit větou: „Mám ráda balet, ale tancuji i hiphop.“ Začala jako malá holka z velké rodiny a malého města. Mládí, strávené v baletní škole a pěveckém sboru, jí dodalo techniku, cit pro rytmus i hudbu a dostala také příležitost zúčastnit se letní stáže na slavné Joffrey Ballet School v New Yorku. Nakonec si zatančila i na Broadwayi. Kdo by tušil, že se mladá tanečnice nakonec obrátí na hereckou dráhu a na dlouhou dobu zmizí z parketu? Zdá se, že ona sama v tom ale měla jasno: „Ať budu po střední dělat cokoli, chtěla bych hrát. To je moje nejoblíbenější činnost,“ sdělila serveru PassionsCentral. Tehdy jí bylo 15 let a úspěšně začínala svou kariéru v televizním seriálu Passions (Vášně). Dnes už jen těžko pochybujete, jestli zvolila správně – Mary Elizabeth je rostoucí hvězda, která je navíc známá tím, že svoje role získává tvrdou prací, nikoli vedlejšími cestičkami.

Ve filmu Dokaž to! si mohla zahrát vesnickou dívku s nelehkým osudem, která touží splnit sen svůj i sen své matky, bývalé baletky, a stát se tanečnicí. Konečně mohla Mary ukázat, co v ní je, konečně mohla ukázat kritikům, že umí víc, než jen na povel brečet a křičet hrůzou v hororech. Dá se říci, že se jí to podařilo.

Záhadná choreografie

Ashley Roberts, Mary Elizabeth Winstead a Julissa Bermudez předvádí mix kabaretu a hiphopu.(Wikipedia.org)

Tanec a jeho choreografie je základním kamenem filmu, a tak se jim budu patřičně věnovat. Dlouho jsem pátral po autorech choreografie a upřímně řečeno, dosud jsem se nedopátral. Jediné jméno choreografa jsem našel až úplně na konci seznamu obsazení, kde figuruje jméno Tracy Philips. Tu jste mohli vidět tančit kdesi v pozadí mnoha filmů a hudebních klipů. Jestli za všemi tanečními kreacemi stojí tato osůbka, snad by měla mít na seznamu nějakou slunnější pozici…

Kočkopes

Čím si ale jistý jsem, je Maryin výkon. Jak se její postava postupně rozvíjí a prochází životními zkouškami, rozšiřuje se i její pohybový slovník a obohacuje taneční projev. Každá další sestava je náročnější než ta předchozí. A tak uvidíme od hiphopu, přes kabaretní kroucení zadkem a klubovou show až k… no, míchanici všeho zmíněného. A zde se dostáváme ke kameni úrazu. Když šéf přijímací komise taneční školy odmítne vynikající baletku s tím, že „to není to, co hledáme“ a pak vyrazí naši Laurin s tím, že „hledají něco jemnějšího, více ženského a smyslného, něco upřímnějšího“, člověk by se domníval, že si jeho slova vezme hiphoperka k srdci a přijde s něčím „skutečným“. Ale bohužel. Její tanec je technicky na výši, vynalézavý, místy nápaditý a určitě provedený s úplným nasazením – leč bez obsahu. Navíc míchanice hiphopu, jazzu, klasiky a go-go kroucení u tyče působí jako kočkopes.

Příležitost zaklepe jen jednou (scrn.shot, Dokaž to!).

Sonda do světa tanečníka

Jestli tady něco chybí, pak je to složitější zápletka, nějaký rozsáhlejší děj. Je toho málo, co by se dalo vyprávět. Není to však zrovna na škodu. Příběh je jednoduchý a přehledný (někdo by řekl předvídatelný). Prostě o to tady nejde. Podařilo se něco jiného – malá, úplně nepatrná, avšak věrná sonda do světa tanečníka. Jak vnímá svět, co ho zajímá, jak (poplatně dnešní době) žije. Jestli vás tato otázka zajímá, Laurin Kirková vám odpověď na ni minimálně naznačí. Díky za to.

Možná je to tím, že jsem se dřív tanci věnoval, možná je to tím, že jsme si s Mary věkově blízcí a prošli jsme podobnými institucemi (zpěv ve sboru, studium tance, jazz, hiphop, balet), možná se mi vrátily vzpomínky na „taneční léta“. Zkrátka, v Dokaž to! vidím věci, které třeba někoho jiného neosloví a chybí mi zde věci, které jiní nepostrádají. Proto se raději zdržím přísného hodnocení. Máme tu film o holce z vesnice, která jde do města za svým snem stát se tanečnicí. Všechno, na co narazí, jste dost možná už viděli v jiných tanečních filmech, ale jak se toho zhostila talentovaná Mary, to se dozvíte až v kinosále.