Mezinarodni vystava obrazu Pravdivost-Soucit-Snasenlivost, Mestske kulturni stredisko Nova Paka, Kunlun Zhang, obrazy z pronasledovani Falun Gongu v Cine, V souladu, Xiaoping Chen
Chen Xiaoping - V souladu. (Lukáš Kudláček/Velká Epocha)

V Městském kulturním středisku v Nové Pace u Jičína byla 10. října zahájena výstava obrazů Pravdivost, soucit, snášenlivost. Práce několika východních a západních výtvarníků zachycují buď jejich osobní zkušenosti z pobytu v čínských věznicích nebo známé příběhy z pronásledování stoupenců meditační praxe Falun Gong v Číně.

Výstava, která bude pro veřejnost k vidění až do 7. listopadu, je rozdělena na tři tématické celky - Krása kultivace, Hrůza pronásledování, Odvaha bez kompromisů. Svými slovy ji uvedla ředitelka Městského kulturního střediska Romana Martincová. Vzápětí vernisáž svým vystoupením podpořila folk-bluesová formace Meng Hao, česko-americká hudební skupina, jejíž název odkazuje na jméno nejmladší oběti perzekuce Falun Gongu v Číně.

První část výstavy je věnována vlastním zkušenostem umělců s praktikováním metody Falun Gong. Výstavu zahajuje obraz V souladu, kde autorka Chen Xiaoping zachytila samu sebe při meditaci na mořském útesu.

Mezinarodni vystava obrazu Pravdivost-Soucit-Snasenlivost, Mestske kulturni stredisko Nova Paka, Kunlun Zhang, obrazy z pronasledovani Falun Gongu v Cine, Zlaty lotos
Vlevo Zlatý lotos - příběh malého Meng Haa, sedmiměsíčního chlapce, který byl uvězněn spolu se svou matkou a později umučen k smrti. (Lukáš Kudláček/Velká Epocha)

Druhá část výstavy je věnována obětem pronásledování v Číně. Od utrpení sirotků, jejichž rodiče byli zatčeni za praktikování Falun Gongu, přes mučení ve věznicích a pracovních táborech, až po portréty obětí policejního násilí. Olej na plátně s názvem Zlatý lotos si zvolil za téma právě příběh malého Meng Haa, sedmiměsíčního chlapce, který byl uvězněn spolu se svou matkou a později umučen k smrti.

Nejvýznačnějším autorem, který se na výstavě podílí, je pravděpodobně profesor Kunlun Zhang, bývalý ředitel Sochařského institutu ve městě Shandong a později ředitel čínského Výzkumného ústavu sochařství. V roce 1999, kdy v Číně začala perzekuce Falun Gongu, měl již Zhang za sebou kariéru úspěšného umělce a řadu výstav po celé Číně i ve světě. Naprosto nepředpokládal, že za své přesvědčení bude již brzy zatčen a odsouzen ke třem letům v táboře nucených prací.

Mezinarodni vystava obrazu Pravdivost-Soucit-Snasenlivost, Mestske kulturni stredisko Nova Paka, Kunlun Zhang, obrazy z pronasledovani Falun Gongu v Cine, Kunlun Zhang, Ruda zed
Prof. Kunlun Zhang - Rudá zeď. (Lukáš Kudláček/Velká Epocha)

Díky Zhangově věhlasu a také proto, že umělcova rodina žila v Kanadě, se případu dostalo značné pozornosti světové veřejnosti i kanadské vlády. Mezinárodní nátlak vedl až k Zhangově propuštění v roce 2001. Výtvarník se poté přesunul do Kanady, kde začal tvořit své první olejomalby, inspirované pobytem ve vězení. Jedna z jeho prvních prací, Rudá zeď, je svědectvím o trpkých časech, strávených za zdmi pracovního tábora, kde zažil kruté mučení, včetně pálení elektrickými obušky.

Třetí část výstavy znázorňuje protesty proti pronásledování a je inspirována hlasy podpory Falun Gongu, které se po roce 2000 začaly pozvedat z různých částí světa. Olej na plátně Volání po spravedlnosti je skupinovým portrétem tří starších Číňanek, které již několik let chodí denně praktikovat meditaci Falun Gong před čínskou ambasádu ve Washingtonu.

„Myslím, že tato díla se dotknou každého,” konstatovala v závěru svého úvodního slova Romana Martincová.

Mezinarodni vystava obrazu Pravdivost-Soucit-Snasenlivost, Mestske kulturni stredisko Nova Paka, Kunlun Zhang, obrazy z pronasledovani Falun Gongu v Cine, Volani po spravedlnosti
Volání po spravedlnosti. (Lukáš Kudláček/Velká Epocha)