Závody motorových člunů v moravské Jedovnici lákají diváky už déle než 30 let. Není divu, metylalkoholem hnané lodě dosahují rychlosti vyšší než 200 km/h a při závodech může dojít k adrenalinovým okamžikům a nebezpečným situacím.
O víkendu na zdejším rybníku Olšovci proběhl další ročník mezinárodních závodů motorových člunů v kategoriích O250, O350 a O500 a mistrovství Evropy v kategorii Formula R1000 a OSY 400.
Co vyjadřují tyto kódy na hranici srozumitelnosti? Každá disciplína je velmi specifická. Například třídu OSY 400 charakterizuje motor s obsahem 400 ccm (vodou chlazený benzínový dvouválec). Lodě v této kategorii se dříve stavěly z letecké překližky nebo sklolaminátu. Dnes se vyrábějí z uhlíkových a kevlarových vláken a na trati dosahují kolem 100 až 110 km/h. Pilot ležící na břiše řídí pravou rukou volant, levou rukou ovládá rukojeť plynu. Je vybaven přilbou, na sobě má bezpečnostní overal z kevlaru a záchrannou plovací vestu. Loď ve vodě u mola nastartuje mechanik pomocí šňůry navinuté na setrvačník tzv. cuknutím. Pokud se pilotovi motor na trase závodu zastaví, nemá už možnost nastartovat. Právě v této kategorii letos odstartovalo nejpočetnější startovní pole, jedovnické epizody seriálu mistrovství Evropy se zúčastnilo 25 lodí z osmi států.
Kategorie O-125 až 0-700 jsou finančně a technicky náročnější a lodě jezdící na metylalkohol dosahují při závodech vyšších rychlostí.
První závody na rybníku, využívaném pro rekreační účely a chov ryb, se v obci vzdálené 25 km od Brna započaly v roce 1973. Přímé přenosy Českou televizí z dřívějších dob byly letos nahrazeny modernějším způsobem, přímým přenosem online. Závody byly přímo na místě promítány na dvě velkoplošné obrazovky. Zvědavci si mohli čluny prohlédnout přímo v závodním depu nebo se dokonce v rychlých lodích svést o přestávkách mezi jízdami.