film, recenze, letopisy narnie: Princ Kaspian, narnia, C. S. Lewis, recenzie-na-epoche
Letopisy Narnie: Princ Kaspián (narnie.com)

Fantasy / Dobrodružný / Rodinný
Velká Británie / USA, 2008, 147 min
Režie: Andrew Adamson

Po veleúspěšném prvním díle na motivy románu C. S. Lewise s podtitulem Lev, čarodějnice a skříň míří do našich kin pokračování této fantasy série s názvem Letopisy Narnie: Princ Kaspian - a opět přináší dávku magie a hrdinství.

Hlavní hrdinové prvního dílu, Petr, Zuzana, Edmund a Lucinka (William Moseley, Anna Popplewell, Skandar Keynes a Georgie Henley) jsou znovu povoláni do čarovného světa Narnie, aby tentokrát zachránili zdejší kouzelná stvoření před proradným Lordem Donnonem (Predrag Bjelac – Harry Potter a Ohnivý pohár, Ro(c)k podvraťáků), který se navíc právě zmocnil zdejšího království na úkor právoplatného dědice, prince Kaspiana (Ben Barnes – Hvězdný prach).

Letopisy Narnie: Princ Kaspián - hlavní hrdinové. (narnie.com)

Celá Lewisova sága má dohromady sedm dílů a režisér Andrew Adamson, který má na svém kontě krom prvního dílu Narnie i animované trháky Shrek a Shrek 2, se chystá postupně převést na filmové plátno každý z nich. Mediální kampaň kolem „jedničky“ slibovala nabitou fantasy podívanou s rozpočtem 180 mil. USD a světová tržba skoro miliardy dolarů jen dokládala celkový úspěch, avšak, jak už to známe, někteří fandové knižní předlohy si stěžovali, že film nedosahuje jejích kvalit. Nuže, pokračování si vysloužilo rozpočet ještě o 20 mil. vyšší a co se efektů týče, digitální laťka měla být posunuta zase o stupínek výš.

Nemůžeme však očekávat, že bude Narnie jakousi krev cákající bitkou ve stylu 300: Bitva u Thermopyl – je to přece distribuce Walt Disney Pictures a původně „knížka pro děti“. Před naturalistickým pojetím bitev a komplikovanými zápletkami dostaly přednost charaktery jednotlivých postav a především jejich vývoj.

Myš - šermíř je jednou z mála komických postaviček filmu. (narnie.com)

Skutečně, příběh Prince Kaspiana není nijak složitý, ani plný zvratů. Hlavní postavy nesrší pronikavým humorem či dokonalostí, ale přesto mě Narnie zaujala. Je na ní totiž znát její pokrok. Když se dětští hrdinové dostanou podruhé do „světa za světem“, je na nich znát, že už zde byli. Rychle si uvědomují situaci, znovu se chopí svých zodpovědností a jejich charakter a odvaha čelí neúprosným zkouškám, ze kterých nakonec vyjdou jako jiní lidé. Klíčové okamžiky a momenty zlomu jsou ve filmu výborně zachycené. Právě ten okamžik, kdy je srdce na vahách a rozhoduje se mezi dobrem a zlem, nebo zda podlehnout či vytrvat, nebo dokonce když nesprávná myšlenka selže, navzdory odhodlání. To je skutečný život a to je dokonalost Narnie!

film, recenze, letopisy narnie: Princ Kaspian, narnia, C. S. Lewis, recenzie-na-epoche, aslan
Aslan - vládce Narnie. (narnie.com)

Samozřejmě, podobně jako u Harryho Pottera jsem si všiml podivného, jakoby křečovitého způsobu, kterým představitelé dětských rolí vykreslují emoce. Možná to má co dělat s anglickými mravy, podle nichž je zdvořilejší si své emoce nechávat pro sebe. Přesto ale tento zřejmě režisérský záměr donutit děti, aby ty pocity „nějak daly najevo“ působí násilně. To nejlepší herectví bývá konec konců obvykle to sotva patrné. Přesto však musím zmínit Georgie Henley v roli Lucinky, která si mě svou laskavostí získala!

Po technické stránce je film opravdu propracovaný. Scény s kouzelnými tvory působí nenuceně, mnohdy ani nepřitahují pozornost k vynikající kvalitě digitálního zpracování. Některé scény jsou majestátní a dosud ojedinělé. Někdy si až zpětně uvědomíte, jak se vlastně počítačovým grafikům podařilo vás oklamat!

Trpaslíci, jako vystřižení. (narnie.com)

Samotné předloze a jejímu autorovi je někdy vyčítáno využívání motivů křesťanství. Ti, kterým slovo „církev“ zanechává v ústech příchuť nedůvěry, kritizují Lewise, že svými díly záměrně evangelizuje. Kritici z křesťanských kruhů se naopak domnívají, že křesťanské symboly použil, jemně řečeno, neuváženě. Sám autor řekl, že se křesťanské myšlenky do jeho knih dostaly postupně „samy od sebe.“ Já sám jsem ocenil, že Lewis přijal za své ideály křesťanské víry, ale nebál se překročit řadu představ a názorů tehdejších a nakonec i dnešních křesťanů. Morální náboj jeho práce má osobitou sílu a film se mu nevyhýbá a snaží se jej zachytit.

Celkově vzato, Letopisy Narnie: Princ Kaspian je dobrý film. Dokáže lidi oslovit a vtáhnout je od světa kouzel. Narnie je svět, kde spravedlnost přímo vstupuje do děje.
Závěr, kdy se ukáže, že smyslem celého dobrodružství bylo, aby se sami hrdinové něco naučili, pasoval Letopisy Narnie na jednoho z rytířů fantasy žánru a celému příběhu dodal zaslouženou korunu. Těšíme se na další díl - Plavbu jitřního poutníka.