recenze na film, nez si pro nas prijde, the bucket list
Filmové legendy Jack Nicholson a Morgan Freeman se nám představí ve snímku Než si pro nás přijde(The Bucket List). (thebucketlist.warnerbros.com)

Dobrodružný / Komedie / Drama
USA, 2007, 97 min

Režie: Rob Reiner

Co byste dělali, kdyby vám zbývalo posledních šest měsíců života? Před takovou otázkou se ocitli dva pacienti s nevyléčitelnou rakovinou Edward Cole (Jake Nicolson - O Schmidtovi, Pár správných chlapů) a Carter Chambers (Morgan Freeman - Gone, Baby, Gone, Vykoupení z věznice Shawshank).

Carter, dobrák od kosti, si sepisuje "bucket list" - seznam věcí, které by chtěl před smrtí udělat. Jeho přání se změní ve skutečnost, když seznam dostane do rukou egocentrický cynik a boháč Cole - ten jej okoření o pár milionářských výstřelků a nakonec Cartera přesvědčí, aby spolu podnikli cestu světem za splněním svých snů.

Film na již dříve zpracované téma plyne v pomalém tempu a nabízí prostor k přemýšlení. Je pozoruhodné sledovat, jak se změní náhled člověka na život, když mu "dohořívá svíčka". Obě hlavní postavy hloubají nad svým životem a jako by každé jejich slovo mělo hlubší význam. Škoda jen, že v mnoha případech onen hlubší význam nebyl dílem scénáristy a snaha o kvalitní výkony obou herců pak vyznívá naprázdno.

Špičkoví Jack Nicholson a Morgan Freeman se nám představí tak, jak jsme je již nejednou viděli. Jeden namyšlený, chlípný pokušitel; druhý skromný a laskavý kliďas. Pozoruhodné jsou ale okamžiky, kdy se jejich typické rysy pod tíhou osudu lámou a dostávají se na povrch dávno potlačené myšlenky a pocity. Cole je najednou zranitelný, ani jeho slupka cynismu ani silné sebevědomí nedokážou zabránit útoku nemoci a on začíná hlouběji uvažovat o svém životě. Carter se naopak nechá zlákat vidinou nesplněných snů a rychle si začíná zvykat na Coleho výstřelky. Obě postavy si nakonec leccos uvědomí, a tak by se dalo říct, že všechno skončilo happyendem.

Co se zpracování týče, nepotěší nás průhledné digitální efekty a nijak zvlášť nezaskočí scénář kličkující přes humorné hlášky mezi zaběhnutými klišé.

Než si pro nás přijde není film, na který byste se jen tak dívali dvakrát. Když nebudete moc náročný divák, Jack s Morganem vás provedou celým příběhem, budete se smát i plakat a zůstane ve vás na chvíli ten zvláštní pocit klidu. Na druhou stranu, dvě třetiny filmu stojí na nijak moc zajímavých dialozích a ani sebelepší herec z nich nic převratného neudělá. Film je moudrý, ale často jen "rádobymoudrý".