Pokánie. Slovenská premiéra: 31. januára 2008 (c) Universal / Bontonfilm
Robbie (James McAvoy) výmenou za skrátenie trestu narukuje do armády a potuluje sa Francúzskom.
Keira Knightley je vo filme veľmi elegantná, so spôsobmi zo staroanglickej rodiny.

Réžia: Joe Wright
VB 2007, 122 min

Bujná fantázia trinásťročnej „veľkej spisovateľky“ Briony Tallis sa postará o tragický príbeh, ktorý zmení osud hneď niekoľkých ľudí. Z naivity a detinskej žiarlivosti obviní mladého záhradníka Robbieho Turnera (James McAvoy) zo znásilnenia neplnoletého dievčaťa. Nadaný chlapec, ktorý mal namierené na lekársku fakultu, tým pádom končí vo väzení. Toto obvinenie ničí život aj jej sestre Cecílii (Keira Knightley), ktorá bola do neho zaľúbená. Malá Briony si je však vedomá toho, čo robí, k domovníkovi bohatej rodiny totiž cíti detinskú lásku a chcela ho len pre seba.

Čo som to len spôsobila..?

Keď si o pár rokov staršia Briony (Brenda Blethyn) uvedomí, čo spôsobila, je už žiaľ neskoro. Cecília zavrhla celú rodinu a odsťahovala sa do Londýna.  Robbie výmenou za skrátenie trestu narukuje do armády a vo Francúzsku sa snaží zastaviť postupujúcich nacistov. Briony nastupuje do ošetrovateľského kurzu ako zdravotná sestra, miesto pôvodného zámeru ísť na univerzitu. Berie to ako formu pokánia za svoj nerozvážny čin. Vďaka utrpeniu, ktoré dennodenne okolo seba vidí, dospieva. S tým súvisí aj rozhodnutie postaviť sa svojim obetiam tvárou v tvár a prijať akýkoľvek trest. Možno sa tým očistí, možno to ale na vykúpenie stačiť nebude. A možno to ani nestihne, keďže Londýn čaká masívne bombardovanie.

Režisér Joe Wright po Pýche a predsudku siahol opäť po slávnej knižnej predlohe, tentoraz po Pokání Iana McEwana a pre jej filmové prevedenie si zvolil scenáristu Christophera Hamptona (Nebezpečné známosti, Tichý Američan). Pod obe Wrightove  snímky sa podpísal rovnaký tím, a to ako na strane realizačnej, tak čiastočne medzi hercami (Keira Knightley a Brenda Blethyn).

Film sa odohráva na prahu a uprostred druhej svetovej vojny v Anglicku a Francúzsku. Má skutočne zaujímavý príbeh. No Wright sa nespoliehal iba na silu predlohy,  ale celý príbeh pretkal originálnymi zvukovými a obrazovými nápadmi. Napríklad hudba od Daria Marianelliho (V ako Vendetta, Bratia Grimmovci) sa vytvorí z úderov na písací stroj a plynulo sa rozvinie. Uvidíme jeden  dlhočizný záber bez strihu - scénu úteku anglických vojakov z Francúzska za kanál La Manche. Snímka je veľmi pekne a vkusne spracovaná, plná jemných detailov, farebná, poetická, elegantná... a pre ľudí, ktorých neosloví love story, možno trochu nudná.

Kdekoľvek čítam o Pokání, sú to oslavné recenzie a komentáre. Priznám sa, že  čo ma na filme naozaj zaujalo, je zamyslenie sa nad tým, akú tragédiu možno spôsobiť chybou z nerozvážnosti. Čo sa týka prevedenia, je to dôkladne prepracované,  ale suché,  nevtiahne a neosloví to natoľko.  Ale to už je vecou vkusu každého z nás.