podvody v Cine, podvod se zalesnovaci spolecnosti v severni Cine, investori prisli o 3,5 miliardy kc, pyramidove hry
13. října 2004 přišel reportér z pevninské Číny do společnosti Milion Forestation ve vnitřním Mongolsku, aby vyšetřoval její obchody po záminkou, že je jedním z investorů. Jenže vše co nalezl, byla obrovská oblast země pokrytá plevelem. (Velká Epocha)

Zkraje listopadu Čínské ministerstvo veřejné bezpečnosti vydalo zatykač na čtyři podezřelé, kteří se zabývali ilegálním pyramidovým prodejem pod jménem "Milionová zalesňovací společnost" v autonomní oblasti vnitřního Mongolska.

Společnost vymohla od více než 32 200 lidí přes 1,3 miliardy jüanů (cca 3,5 mld korun) pod příslibem značného zisku. Většina lidí investovala svoje celoživotní úspory.

Není tomu příliš dávno, co jste mohli každou chvíli na hlavním kanálu čínské státní televize CCTV vídat hubeného muže, jak nepřetržitě opakuje: "Milionová zalesňovací, dobrá k lidem a k zemi." Tento muž, Čchen Siang-kuej, byl až do svého zatčení v září tohoto roku předsedou představenstva společnosti.

Čínská oficiální média tohoto muže oslavovala jako zasloužilou postavu ekonomického vývoje země. Nyní je z něho podvodník, který ilegálně získal obrovské množství peněz. Jak se mu podařilo podvést tak mnoho lidí?

Zalesnit tisícinu země?

Čchen Siang-kuej se narodil v kraji Čao-jüan v provincii Chej-lung-ťiang roku 1964. V osmnácti letech se připojil k lesní policii. Když byl propuštěn z vojenské služby, stal se obchodním cestujícím továrny na výrobu pracího prášku.

S rozhodnutím "zrychlovat vývoj lesnictví", formulovaným Státní radou centrálního výboru čínské komunistické strany v červnu 2003, byli lidé povzbuzováni, aby osobní investice směřovali do vývoje lesnictví. Tehdy Čchen Siang-kuej založil ve vnitřním Mongolsku společnost Milionová zalesňovací. Prohlásil, že plánovaná zalesněná oblast bude do pěti let milión hektarů a že zelení bude pokryta jedna desetina procenta země. Společnost tak otevřela více než 100 poboček s více než 9 000 prodejci po celé zemi.

Podle svých propagačních materiálů společnost získala milión hektarů prázdné travnaté plochy v kraji Tung-liao ve vnitřním Mongolsku, zmobilizovala mnoho prostředků na vysazování stromů a také pozvala všechny sociální sektory, aby se zúčastnily velké akce "zazelenit jednu tisícinu vlasti".

Propagační materiály také prohlašovaly, že jestliže by investor vložil 30 000 jüanů (cca 80 000 korun), společnost Milionová zalesňovací může pro investora vypěstovat 10 mu (cca 0,66 ha) "rychle rostoucího topolu výborné odrůdy." Po osmi letech měl investor dostat zpět 180 000 jüanů (480 000 korun).

Toho času se v Pekingu objevilo přes dvacet zalesňovacích společností, podobných společnosti Milionová zalesňovací. Každá z nich prohlašovala, že vysází tisíce nebo dokonce miliony hektarů lesní plochy. Neúrodná země a chladné podnebí v severní Číně se na okamžik zdánlivě přeměnily na lesnický ráj. Nicméně odborníci z Úřadu lesnictví vnitřního Mongolska poukazovali na to, že místní oblasti mají pouze 300 mm srážek ročně, a pro sázení stromů jsou tedy nevhodné.

Bylo odhaleno, že tyto zalesňovací společnosti si nasmlouvaly spravovací práva na pozemky na zalesnění za cenu od tří do deseti jüanů za "mu". Ale investorům se půda prodávala za cenu kolem 3 000 jüanů za mu.

Velký podvod s důvěryhodností

Jeden z prodejců společnosti Milionová zalesňovací uvedl: "Požádají vás jen, abyste vyplnili formulář, bez podepisování nějakých pracovních smluv nebo obdržení nějaké platby. Kdokoliv s přidělenou jmenovkou se mohl stát prodejcem společnosti. Jestliže přesvědčil klienta k investici, mohl prodejce vydělat tři procenta z investice jako obchodní provizi. Takto se vytvořila hierarchie prodavačů, pyramidová prodejní struktura".

Velmi brzy investoři objevili, že s podnikem není něco v pořádku. V polovině října 2004 přitáhla falešná propaganda a prodejní metody síťového marketingu této firmy pozornost některých médií, jako Ekonomické a obchodní zprávy východní Asie (East Asia Economy and Trade News), Siang Dnes a Večerníku Liao Šen.

Reportéři objevili, že předchůdce Milionové zalesňovací, společnost Hongkong International Group, byla jen prázdnou zástěrkou.

Společnost prohlásila, že vysazený "topol Č'-lin č. 4" vyroste během osmi let do výšky dospělého stromu s kmeny přinejmenším 24 cm v průměru. Ale experti na zalesnění upozorňovali, že největší úskalí při zalesňování pískových kopců kolem oblastí Tung-liao je zavodňování rostlin. Podle odborníků není možné, aby zde topoly za osm let vyrostly na víc než 10 cm v průměru.

Někteří reportéři během vyšetřování v terénu objevili, že na desítkách hektarů určených společnostmi k zalesnění přežilo nakonec jen několik stromů. K podobnému výsledku došly i jiné firmy.

Nakoupil tituly

Když vyšly zprávy v médiích, společnost v říjnu 2004 zažalovala Ekonomické a obchodní zprávy východní Asie a Siang Dnes za jejich "zavádějící zpravodajství". Personál společnosti už předtím údajně ztloukl investory, kteří požadovali plné navrácení své investice, a také reportéry, kteří s nimi přišli udělat rozhovor.

Avšak o měsíc později společnost od soudního procesu upustila. Konfrontována s klienty, kteří přišli stáhnout svoje investice, společnost jejich žádosti pevně odmítla. Některým klientům, kteří trvali na navrácení svých peněz, byl účtován obrovský servisní poplatek. Ve výsledku mnoho investorů nemělo jinou možnost, než investici zachovat.

V té době měl Čchen Siang-kuej už přes miliardu jüanů a pod ochranou vládních úředníků se vyhýbal trestu. Pod jeho finančním vlivem média zmlkla, úředníci poskytli právo na využívání lesa a dokonce získal řadu ocenění.

Poté, co byl uvězněn, reportéři odhalili, že mnoho ocenění si ve skutečnosti koupil. Například jmenování jedním z Deseti největších čínských inovátorů ve zprávách v roce 2004, jednou z Vítězných postav ekonomického vývoje Číny v roce 2005 a Cena za dojem jednomu z Deseti největších čínských inovátorů v roce 2006. Tyto ceny mu udělili přesně ty odborné asociace, kterým z toho plynul nějaký zisk.

Role CCTV

Podle těch, kdo Čchen Siang-kueje dobře znají, uměl média dobře využívat. V televizních pořadech, které sám financoval, hrál mravně decentní roli, která vzbuzovala důvěřivost k jeho osobě.

V dopise médiím jeden Číňan uvedl: "Důvod, proč byli čínští občané podvedeni, není v tom, že byl Čchen úspěšně taktní, ale v tom, že dovedně využil vlivu státní televize CCTV a důvěřivosti lidí. Jeho pozitivní a přesvědčivé reklamy vysílala největší čínská televize. Co mohlo být přesvědčivější?"