Brnenska prehrada, prygl, cisteni vody od sinic, historie brnenske prehrady, Kninicky, dalnice R43, Svratka
Zamrzlá brněnská přehrada, neboli Prygl. (Lukáš Lalinský/Flickr.com)

BRNO 26. listopad - V těchto dnech se dostala do popředí zájmu médií Brněnská přehrada, brněnským nářečím zvaná prygl, jejíž nádrž musela být z poloviny vypuštěna. Důvodem je čištění vody od vodního květu - sinic. Krajské město se svým brněnským mořem pyšní už mnoho let, slouží především k rekreaci, dříve i jako nádrž na pitnou vodu. Málokdo však ví, že projekt pro stavbu vodního díla u obce Kníničky byl zpracován už za Rakousko-Uherska.

Zahájení stavby přehrady v roce 1936 však nebylo až tak jednoduché. Přestože obyvatelé obce Kníničky, jež měla být zatopena a v minulosti už byla několikrát částečně zničena povodněmi, byli se záměrem stavby seznámeni už velmi dlouhou dobu, jednání o výkupu jejich majetku byla velice složitá a plná sporů.

Přehradní zeď tvoří oblouk o poloměru 80 m a její výše nad hladinou řeky Svratky je 23,5 m. Zadrží až 21 milionů metrů krychlových  vody. Stavba byla ukončena za války v roce 1941. S blížícím se koncem války připravovali prchající nacisté destrukci předhradní hráze, což by mělo nedozírné následky především v níže položených částech Brna. 26.dubna 1945 umístili do koruny hráze několik protitankových min, které po najetí těžké válečné techniky měly explodovat. Díky odvaze přehradních zaměstnanců, zvláště pak hrázného Františka Šikuly, jehož pamětní deska se nachází v blízkosti hráze, se jim nepodařilo hráz zničit.

Zachránit se však nepodařilo tehdy nový most o kus dál pod hradem Veveří. Dnes se v těchto místech nachází lávka pro pěší a cyklisty, zbudovaná v nedávné době.

Během let vyrostlo na obou březích přehrady množství chat a rekreačních zařízení, je využívána ke sportu i odpočinku obyvatel Brna a blízkého či vzdálenějšího okolí. Od jara do podzimu brázdí její hladinu parníky, kterými se dá dopravit až na samý konec přehrady do městečka Veverská Bitýška.

Po více než šedesáti letech je přehrada bohužel zase v ohrožení, poněkud jiném, ale o to smutnějším. V její bezprostřední blízkosti je plánována ona nechvalně známá a tolik diskutovaná dálnice R43, která by podle odborných kritiků mohla ohrozit okolní přírodu. To už je ale zase jiná kapitola.

Zdroj: infopanel nezávislého ekologického hnutí