Next (c) Saturn Films.
Film Next nezachráni ani krásna Jessica Biel.
V snímke na pár minút zažiari aj Peter Falk alias inšpektor Columbo, z ktorého je už milý deduško. No veľa priestoru vo filme nedostal.

USA, 2007
Réžia: Lee Tamahori
(c) Virtual Studios/ Saturn Films

Next je adaptáciou poviedky Golden Man od velikána sci-fi literatúry Philipa K. Dicka. Podľa jeho poviedok bol sfilmovaný napr. Blade Runner, Total Recall alebo Minority Report. Dosiahne aj Next úspech týchto predchodcov?

Frank Cadillac

Kabaretný kúzelník Cris Johnston (Nicolas Cage) je obdarený schopnosťou vidieť do budúcnosti. Táto schopnosť je však obmedzená. Môže vidieť iba dve minúty dopredu  a  budúcnosť vecí súvisiacich  priamo s ním. Cris si privyrába  hazardnými hrami vo Vegas. Predstavenia v bare pod umeleckým  menom Frank Cadillac mu totiž veľmi nevynášajú. FBI na čele s chladnou agentkou Ferris (v podaní Julianne Moore, ktorá v snímke nebezpečne pripomína Madonnu) sa vydá po jeho stope. Má záujem o kúzelníkovu nadprirodzenú schopnosť, aby pomohol odvrátiť závažnú nukleárnu hrozbu. Crisove záujmy sú však celkom iné. Vysedáva v motoreste, kde čaká, že raz príde vysnívané dievča.  Čiže scenár nulový...

Veľký otáznik nad filmom

O filmové prevedenie sa postaral novozélandský režisér Lee Tamahori (James Bond: Dnes neumieraj, Na ostrie noža, Kedysi boli bojovníkmi) Bolo by vhodné spomenúť záhadnú zločineckú organizáciu, nad ktorou vo filme ostáva nezodpovedaný otáznik.  Nedozvieme sa, o koho ide a prečo chcú detonovať ukradnutú atómovú nálož v L.A. Next sa dá pozrieť na jeden dúšok. Spadá do kategórie filmov, pri ktorých netreba rozmýšľať. Z hromady šedého priemeru ho vytiahne netradičný koniec a zopár zaujímavých situácií, ktoré prináša schopnosť jasnovidectva. Je zaujímavé sledovať, ako sa Cris snaží vysporiadať so svojou schopnosťou jasnovidectva, s ktorou sa narodil. No tejto veci mohol byť venovaný podstatne väčší priestor.

Hudbu si vzal na starosť Mark Isham.  Použil podobný prístup ako pri filme Crash, kde sa vyhol opakovaniu veľkolepého motívu,  svojou hudbou zaujímavo a nenápadne dopĺňa film. Producent asi trval na tom, že  treba dosadiť aj potrebný prvok romantiky. Nad trápnosťou umelého zjednodušeného vzťahu Crisa a Liz (Jessica Biel) sa totiž divákovi až rozum pozastavuje. Next dôsledne nasleduje líniu nenáročných  hollywoodskych trhákov.  Čo je paradox, medzi veľkorozpočtové trháky však nepatrí. Neohromí ani efektami, ani akčnými scénami. Keď film skončil, nič z neho vo mne nezostalo. Crisova schopnosť vidieť budúcnosť by sa mi zišla, mohol som sa vyhnúť pozeraniu tohto filmu a stráviť čas krajšie.