Nejstarší čínské znaky byly nalezeny na kosti pro věštění (Foto: Wikipedia)
Nejstarší čínské znaky byly nalezeny na kosti pro věštění (Foto: Wikipedia)

Podle legendy vymyslel čínské znaky úředník Cchang Ťie před 4.000 lety. Mezi čínským lidem se povídá následující historka: „Cchang Ťie vynalezl znaky a přitom padaly z nebe jáhly a zlí duchové v noci naříkali.“

Spisovatel a malíř Čang Jen-jüan vysvětlil za doby dynastie Tang (618-907 n. l.) výše zmíněnou historku takto: Nebe už nemůže před lidmi skrývat svá tajemství. Když se lidé znaky naučí, získají možnost poznat nebeská tajemství. Je to stejný pocit štěstí, jako kdyby z nebe jáhly padaly.

Zlí duchové se teď už nemohli skrývat, protože lidé díky znakům poznali zásady a principy světa. Proto už není duchům umožněno lidi klamat a obelhávat. Duchům tedy nezbývá nic jiného, než potají v noci naříkat.

Čínské znaky jsou pokladem všech pokladů v čínské kultuře. Číňané hovoří o „Sjednocení nebe a člověka“, které se právě odráží v čínských znacích. Čínské znaky obsahují učení z I-Ťing (Kniha proměn), z učení o pěti prvcích a o taoistickém Jinu a Jangu, nesou v sobě obsáhlé informace o nebi, zemi, lidech, událostech a předmětech, jejichž souvislosti se představují obrazně skládáním znaků. Tak vznikala i ve staré Číně proroctví na bázi znaků. Badatel čínských znaků Sü Šen analyzoval za vlády dynastie Tung - Chan (25-220 n. l.) na bázi učení I-Ťingu a pěti prvků strukturu čínských znaků, a tak vytvořil nejdůležitější knihu o čínských znacích „Objasnění písemností a analýza znaků“ [Šuo Wen Ťie C'].

Šest kategorií znaků dle knihy Sü Šena

Siang-sing, „obrazový znak“ – piktogramy, které zobrazují určenou věc v odpovídající formě (např. pro horu);

Č'-š', „ukazovat na stav věci“ - symboly, ideogramy (grafické symboly); Chuej-i, „sloučení významů“ – znaky, které jsou složené ze dvou či více znaků s různými významy a jejichž obsah souvisí s novým celkovým obsahem;

Sing-šeng, „forma a tón“ – znaky, které jsou složené z jednoho znaku pro zvuk a jednoho znaku významového (fonogramy). Příkladem toho je znak (mā, „matka“). Pravá součást (mǎ, „kůň“) udává výslovnost, zatímco levá část (nǚ, „žena“) dává odkaz na význam. Významová součást bývá také často radikálem, podle kterého se řadí slova do slovníku.

Ťia-ťie, „pod falešným jménem“ - znaky, který kvůli stejné hlásce bývají použity pro jiný význam;

Čuan-ču, „obrátit a nanést“ - synonyma. Asi 90% všech čínských znaků se nachází jako fonogramy ve skupině Sing-šeng „forma a tón".

Muž a žena

znamená muž. Tento znak se opět skládá ze dvou dalších znaků. Znak v horní části - – znamená pole, spodní část - - znamená sílu. Muž se tedy chápe jako síla, která pracuje na poli, jak popisuje čínský slovník původu slov „Objasnění písemností a analýza znaků“ [Šuo Wen Ťie C'] čínský znak muž . Ve staré Číně to znamenalo: „Muži řídí záležitosti venku“ – proto záležitosti jako práce na poli, válčení, stát se úředníkem a obchodování byly věcí mužů. Muž je nejdříve synem svých rodičů; potom, když se ožení, je mužem své ženy a když ti dva mají děti, stane se otcem svého dítěte.

znamená žena. Všechny znaky, které jsou složeny z , mají něco společného se ženou, jako (manželka), (hospodyně) a (matka). Přitom se (manželka) skládá v horní části z koštěte a ve spodní části ze znaku (žena), tedy žena, která drží v ruce koště. Oproti mužům řídily ženy záležitosti uvnitř, tedy vaření, uklízení a šití.

Spravedlnost, počestnost, věrnost

, má mnoho významů, jako spravedlnost, počestnost, věrnost, dodržení vlastního slibu. Tento znak se skládá z horního znaku (ovce) a spodního znaku (já). Ovce je poddajná a dobrosrdečná, skopové maso je chutné, výživné a posilující. Ovce je tedy ve staré Číně symbolem štěstí a dobra. Lidé využívali skopové maso jako oběti, aby se poděkovali zemi, nebi a bohům.

(já) pochází původně z kosti s věštbou a znamenalo tam bojový nástroj se zubatým ostřím. „“ - „我是羊 (Já jsem ovce)“, znamená, že se člověk umí obětovat pro spravedlnost, tak, jako když přináší bohům za oběť skopové maso. V čínském znaku mají lidé poznat, jak mají být laskaví a ochotní a jak mají žít. proto patří do kategorie čínských znaků „Č'-i“ – „sjednocení významů“ – znak, který se skládá z jednoho či více znaků s různými významy a jejichž obsah souvisí s celkovým obsahem z toho vyplývajícím.


Zdroj: http://www.epochtimes.de/articles/2007/09/03/161918.html