Mezinarodni cinska pevecka soutez NTDTV, NTDTV, Yang Jiansheng, cinsky zpev
Altistka Jang Ťien-šeng (Velká Epocha)

Profesionální zpěváci, kteří se snaží prosadit v oblasti tradiční kultury, mají v Číně těžký život. Altistka Jang Ťien-šeng hovořila s Velkou Epochou o významu a dosahu pěvecké soutěže pořádané nezávislou čínskou televizí NTDTV.

Po roce 1949 se z Číny stala kulturní pustina. Podle Jang se v té době netvořilo žádné umění, krom toho, co sloužilo politickým cílům Čínské komunistické strany (ČKS) a umělci museli vystupovat s tím, co jim strana uložila.

„Když jsem nastoupila do Centrální filharmonie, cítila jsem se velmi osamělá a smutná, protože k tomu, abych mohla vystupovat nebo získat lepší pozici, bych musela mít kontakty,“ říká Jang.

Jang vypráví, jak trh zaplavila populární hudba a klasičtí zpěváci neměli žádnou možnost vystupovat. Hudebníci a zpěváci z Centrální filharmonie sloužili jako výpomoc a doprovod popových zpěváků. Zpěváci s klasickým vzděláním pracovali jako kabaretní umělci v hotelech. Jednou prý slyšela několik západních turistů vtipkovat, že nepotřebují lístky na operu, protože árie na světové úrovni si mohou poslechnout v každém hotelu.

Jang soudí, že ani v zahraničí nejsou lepší příležitosti, ale přinejmenším zde existuje možnost výběru. „V zahraničí, i když třeba musím dělat podřadnou práci, abych se uživila, pořád mám svobodu vybrat si, co budu zpívat a čas na to, abych se věnovala klasickému umění. V Číně si umělec nemůže vybrat, co chce zpívat. Je to velmi smutné – aby si vydělal na živobytí, musí zaprodat své umění a proti vlastnímu svědomí zpívat něco, co by zpívat neměl.“

Podle Jang mnoho výborných čínských zpěváků musí v zahraničí změnit zaměření – založit si restauraci, dělat au-pair, nebo si dokonce vydělávat jako pouliční umělec zpíváním po zastávkách a na ulici. „Jen ti nejlepší zpěváci získají uznání na mezinárodním poli, ale to, co zpívají, nepatří jejich, ale západní kultuře.“

Jang Ťien-šeng vysvětluje, že lidové písně, které se budou zpívat na soutěži NTDTV, vyjadřují tradiční hodnoty. Věří, že je to pozitivní změna, která od základů nahradí „politický folklór“ ČKS a položí pevné základy pro obnovu tradiční čínské lidové písně.

Jang pochválila NTDTV za úsilí o popularizaci čisté tradiční čínské kultury. To nejlepší z tradičního čínského jevištního umění se na scéně objevilo v podobě Velkolepé podívané k čínskému Novému roku, právě od NTDTV.

Televize New Tang Dynasty (NTDTV) tento měsíc pořádá v New Yorku Čínskou pěveckou soutěž. Soutěž si bere za cíl pěstovat kulturní výměnu a podpořit autentické a původní pěvecké umění. Účastníci budou soutěžit ve dvou kategoriích: lidová píseň a Bel Canto. Mohou si vybrat čínské tradiční, lidové, nebo klasické písně, televizní nebo filmová témata, árie, nebo umělecké písně. Velká Epocha je hrdá, že může tuto událost podpořit.