Tajnosti. (Bontonfilm)
Tajnosti. (Bontonfilm)

Zatím posledním snímkem režisérky Alice Nellis v produkci Jana Svěráka jsou Tajnosti v hlavní roli s Ivou Bittovou. Film vypráví příběh Julie, zajištěné ženy a matky, která přesto, že našla svou jistotu v hmotném zabezpečení, ztratila jistotu vnitřní. Stále však neztratila schopnost dívat se na svět očima, které nevidí jen šeď a stereotyp, ale dokáží vidět podnětné a krásné věci i v maličkostech všedního dne.  

Prvním impulsem k vnitřní změně je pro ni touha po zakoupení klavíru, kterou v ní vyvolá nenadálá smrt zpěvačky Niny Simone, o níž se dozví z ranního vysílání. Na své cestě hledání vhodného hudebního nástroje po místních bazarech potkává Julie nové lidi a dostává se do neobvyklých životních situací.

Ve světle nového nalézání přehodnocuje svůj dosavadní život, zbavuje se milence, poznává dospělost své dcery nebo nevěru manžela, kterému však, díky své zralosti, jeho prohřešky promíjí.

Film je vyprávěn velice poetickým způsobem a velkou roli v něm hraje hudba (Nina Simone, Buty, Chopin, Rachmaninov), která výrazně dotváří emocionalitu scén. Herecký výkon Ivy Bittové je příjemně uvolněný, spontánní a přirozený, jako by Iva spoustou problémů, které hrdinka řeší, již dávno prošla.

Chybí zde pouze plynulejší a soudržnější dějová linie – příběh je štěpen do mnoha malých epizod, které ale často neposouvají smysl vyprávění do vyšších rovin. Spousta malých motivků (např. anglická píseň jako vzpomínka) se opakuje vícekrát, než by k divákově pochopení dostačovalo, což příběh značně brzdí.

Scenáristický výkon Alice Nellis poněkud zadrhává, co se formy týče, autorka je však velice bystrou pozorovatelkou denního života a vypravěčkou, která svá pozorování světa kolem dokáže předat druhým.

Tajnosti. (Bontonfilm)
Tajnosti. (Bontonfilm)