Jedním z nejznámějších tradičních  čínských hudebních nástrojů je bokový bubínek. Rozverně a vesele působí bubeníci ať jsou to muži či ženy, kteří bubnují. Vykopávky dokládají používání těchto bubínků v Číně již  1.000 let před Kristem. (Foto: ntdtv)
Jedním z nejznámějších tradičních čínských hudebních nástrojů je bokový bubínek. Rozverně a vesele působí bubeníci ať jsou to muži či ženy, kteří bubnují. Vykopávky dokládají používání těchto bubínků v Číně již 1.000 let před Kristem. (Foto: ntdtv)

„Velké bubny byly původně bubny válečnické a používaly se vždy, když byla situace mimořádně vážná," vypráví bubeník Brian Marple, pod jehož rukama se nalézá celá řada perkusních instrumentů Tchien Jin orchestru. „Čínská hudba směřuje k volnému stylu. Sled hudby a rytmus nejsou stejné a systematizované, jak je tomu u západní hudby.“

Když bylo Brianovi deset, dostal svůj první bubínek. Od té doby začal hrát v kapelách a orchestrech. K perkusním nástrojům, na které hraje v tomto orchestru, patří dva kotlové bubny, z nichž má každý svůj vlastní specifický tón. Hraje se buď na oba dva současně nebo na každý samostatně.

Některé orchestrální skladby vyžadují také použití orchestrálních zvonků. Ty vydávají kovový zvuk, což dodává důležitým partiím hudební skladby to správné zvýraznění. Oproti xylofonu, který vydává jemnější a přízemnější zvuk, mají orchestrální zvonky jasnou a zářivou barvu hlasu. Brian hraje na malý bubínek nebo na buben, když chce zdůraznit triumf u bojových scén. V orchestru jsou také dva druhy činelů, zavěšené činely a ruční činely, které se rozezvučí společně. Každý nástroj má v hudbě svou vlastní roli a význam.

Tchien Jin orchestr v záři reflektorů.... bubeníci při svém představení v roce 2006. (Foto: ntdtv)
Tchien Jin orchestr v záři reflektorů.... bubeníci při svém představení v roce 2006. (Foto: ntdtv)

Jméno orchestru „Tchien Jin ", znamená něco jako „Nebeská hudba". A v tomhle nebi je docela rušno. „Tak udělá nástroj „dřevěnou rybu“ , což zní jako jasný a hravý šelest, ano zní to téměř vesele, říká Brian.

Na zvukovou puklici vlastně hrají mniši v klášterech. Dá se z ní vyloudit téměř svatý tón a proto smí být ve skladbě nasazena jen ve velmi vznešených pasážích. „Che Kung " se používá také v klášterech; zní tak ušlechtile, jako kdyby se na něj hrálo jen při příchodu císařského dvora. Nakonec přicházejí do bubeníkova inventáře ještě menší činely a bubínky, které se používají na čínských svatbách. Brian sdělil, že se mu velmi vyplatilo, že hraje v orchestru Tchien Jin: „Složení je jedinečné a současně mám tady i možnost skloubit čínské hudební tradice s těmi západními“.

NTDTV je velmi potěšena působením a velkou podporou Tchien Jin orchestru při Globálním gala k Čínskému novému roku 2007. (ntdtv/ra)


Shen Yun Performing Arts přijíždí opět do Brna - 19. až 21. dubna 2010

Rezervace vstupenek na představení je možná on-line na stránkách Janáčkova divadla zde

Oficiální stránky souboru Shenyun Performing Arts: Shenyunperformingarts.org