Image

Sol et Sedes (foto: Sbor.cz)

Slunce a židle

Sol et Sedes je brněnský vokální soubor, který vznikl v roce 2005. Ansámbl se zabývá tvorbou barokní, v jeho zorném poli se nachází především tvorba jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů baroka, Jana Dismase Zelenky. Je tvořen z osmi pěvců, jak profesionálně školených na akademii, tak studentů nehudebních oborů. Uměleckou vedoucí a osobou, která je tomuto tělesu hnací silou, je v těchto dnech své bakalářské studium (v oboru dirigování sboru) ukončující mladá a sympatická Linda Keprtová.

Zelenka a Frescobaldi


Na koncertě, který se konal 4.12. 2006 v Besedním domě v Brně, se hudebnímu publiku představil docela nedávno vzniklý hudební soubor Sol et Sedes. Na programu byla Frescobaldiho Missa sopra l´aria della Monica, pocházející z roku 1637, která je součástí Frescobaldiho První knihy tokát a partit. Soubor byl vydán za přispění římského kardinála Francesca, který byl Frescobaldimu patronem. Podnětem k tvorbě této mše byla v 16.- 18. stol. píseň Monica, která byla známa v Itálii, Německu, Anglii, Nizozemí a Francii. Tématem skladby je příběh mladé dívky, která je donucena stát se jeptiškou, příběh, který je inspirován italskou středověkou literaturou. Ve Francii se tato píseň objevovala v několika verzích textových, nejznámější  s názvem Une jeune filette, která později zdomácněla jako koleda.

Sol et Sedes v této kompozici předvedl suverénní výkon. Intonace byla velice přesvědčivá, a také pěvecký a dirigentský výraz vedoucí souboru Lindy Keprtové stál na pevných a  poctivých základech. S každým hudebním gestem inspirovala "spoluhráče" svou mimikou k maximálním výkonu a soustředění.

Druhou a závěrečnou skladbou bylo Zelenkovo Requiem d moll. Na muzikantskou výpomoc přispěchal hudební soubor Musica Figuralis, vedený Markem Čermákem. Přes časový rozsah skladby bylo provedení po celou dobu velice živelné a z hlediska napětí si stále jakoby říkalo o pozornost. A zaslouženě. Polyfonní pasáže vyznívaly zřetelně, chyběla jen chrámová akustika, která ovšem pro koncertantní mše nebývá nezbytná. Mše vznikla nejspíše mezi léty 1722 - 1725 v Drážďanech na objednávku Marie Josefy, dcery císaře Josefa I. 


Rozhovor s Lindou Keprtovou, uměleckou vedoucí souboru :

Tvůj soubor se zabývá převážně Zelenkovou tvorbou. Jak došlo k tomuto zaměření a kde jsou jeho počátky?

Počátky souboru se samozřejmě nejdříve rodily v mé hlavě, a protože Jan Dismas Zelenka a hudba tohoto období vůbec se stali mojí velkou láskou již na střední škole, výběr repertoáru pro Sol et Sedes byl jasný. Oktet se samozřejmě zabývá i hudbou jiných skladatelů a za první rok existence souboru ještě není možné se úplně vyprofilovat, ale snad se nám podaří v této cestě i nadále pokračovat.


Do jaké míry je Zelenkova tvorba u nás provedena (nahrána) a jak je to se Zelenkou v zahraničí? Má opravdu tak dobrou pozici, jak se u nás říká, nebo má každá země "na export" "svého Zelenku"?

Na tuhle otázku nejsem myslím dost fundovaná. Zelenka se u nás samozřejmě hraje, vydává, ale přesto je to ve srovnání se zahraničím stále malé procento. Myslím, že Češi ho stále nepovažují za svého skladatele. O Smetanovi a Dvořákovi se děti učí už ve škole, ale o Zelenkovi, který je dnes vědci pokládán za opravdu nejlepšího českého barokního skladatele, se mlčí. Možná je to zase lepší, že na nás Zelenka díky tomu nebude hrát z mobilních telefonů.


Jaké další autory ještě rádi uvádíte? Najdou se ve vašem repertoáru také autoři soudobí?

Kromě Jana Dismase Zelenky máme na repertoáru spoustu písní od Jacoba Handla Galla, a to jak čtyřhlasé kompozice, tak osmihlasé. Naší novinkou je nyní osmihlasá mše Girolama Frescobaldiho,
o které již byla zmínka. Nyní se chystáme na Buxtehudeho, který má tento rok výročí. A protože máme ve svých řadách zpěváka Ondřeje Mučku, který má vystudovaný gregoriánský chorál, rádi bychom zabrousili i do těchto vod.
Setkání se soudobou muzikou se bohužel zatím ještě neuskutečnilo, ale kdyby se taková příležitost naskytla, rádi se s tím popereme.


Jak probíhá spolupráce s Markem Čermákem a jaké jsou vaše společné plány do budoucna?

Spolupráce s Markem Čermákem je vynikající. Nejenže je to člověk, který opravdu rozumí tomu, co dělá, ale je také vždy ochoten poradit, pomoci a já se snažím toho, co nejvíce od něj nasát.
O společných plánech bych se teď nerada konkrétněji vyjadřovala, protože jeden projekt je ještě v plenkách, ale pokud se podaří, bude to bomba.


Na koncertě působíte velice jednotně, sehraně a dynamicky. Jaké myslíš, že má v barokní interpretaci místo moderní dirigovaní? Tvá gesta jsou velice přesvědčivá, a já si tam neustále představuji toho Lullyho s "holí" v ruce...

Děkuji za pochvalu. My to samozřejmě na zkouškách cvičíme. Abychom byli schopni poslouchat ostatní hlasy a přizpůsobovat se celkovému zvuku. A já mám to obrovské štěstí, že mám v souboru zpěváky, kteří mají nejen výborný muzikantský základ, ale také spoustu nadšení a chuť nacházet  společnou myšlenku.
Já osobně si myslím, že dirigování takhle malého souboru by mělo být co nejúspornější, už proto, že v oktetu působím i jako zpěvačka a v konečném výsledku by mě mělo být spíše slyšet než vidět.
Samozřejmě že když na program přijde skladba, kde se sejde dohromady 30 lidí, bez dirigenta to nejde. Nebo možná jde, ale zkoušek by muselo být mnohem více.

Děkuji ti za rozhovor a přeji mnoho úspěchů v budoucí tvorbě.