První část rozhovoru si můžete přečíst zde.

Feng Šuej

Velká Epocha: Nyní se zeptám ještě na druhou akci, kterou tady pořádáte, a to jsou kursy Feng Šuej. Feng Šuej - název zní exoticky až tajuplně: poodhalte nám kousek z historie i současnosti, myšlenek i praxe. Jak, kdy a kde Feng Šuej vzniklo? Mohla by jste čtenářům přiblížit, o co jde?

Dana Kellerová: Pokusím se, i když charakteristika Feng Šuej je pro nás určitou mystičností zavánějící termín. Je to filozofie Východu a asi všichni tušíme, že je za tím skryta Čína, případně Japonsko. Když řekneme Čína nebo Japonsko, tak se nám možná vybaví jejich úžasné zahrady. Nám Evropanům možná bude taková zahrada připadat sice krásná, ale také se tam bojíme zakopnout o kámen, abychom tu krásu neporušili, jak je to takové vyšperkované, ale podstata toho učení je v tom, že si kolem sebe vytváříme harmonické prostředí.  Harmonické je takové, ve kterém nám je dobře. To znamená, že jestliže vytvoříme harmonické prostředí v bytě nebo v zahradě nebo v domě, tak by to mělo harmonizovat i nás samotné. Možná bych měla ještě trošinku varovat, protože v posledních letech se objevuje takové "nové" učení Feng Šuej, nové 30 let. Možná někomu nebude učení vyučované 30 let připadat jako nové, ale ono učení Feng Šuej je staré 5.000 let, takže 30 let je jak kapička v moři. Toto nové učení Feng Šuej prosazují někteří lektoři v Americe a odtud to vane k nám a je velmi, velmi zjednodušené. Z té původní filozofie tam zůstala jen taková líbivá část, zaměřená na interiéry, možná na zahrady a domy, ale už to nesouvisí s tím duchovnem a duševnem a je to jenom útržek. A právě všechny knihy Feng Šuej, které se teď objevují v našich knihkupectvích, tak jsou už brány takovou tou snadnou, zjednodušující metodou, která vane z toho Západu. Ale my bychom se chtěli věnovat tomu poctivému učení těch původních lektorů.

VE: Dá se  Feng Šuej využít i u organizací a podniků, tak jako např. permakultura?

DK: Feng Šuej se určitě dá využít i u organizací a podniků. To dokonce bylo i v základní charakteristice, když jsme informovali naše potencionální účastníky, poněvadž se dotýká nejenom harmonického vytváření interiérů a exteriérů, nejenom domovů (ale  právě třeba i pracovišť), ale týká se úzce vztahů na pracovišti.

VE: Je to možná důsledek hektičnosti doby, že člověk je zavalen aktivitami (prací, zábavou), hůře si nachází čas a chce všechno rychle a hned. Jak dlouho tedy trvá kurs Feng Šuej?

DK: Ono to záleží dost na tom, jak to který lektor postaví, i když si myslím, že těch kvalitních lektorů Feng Šuej není v republice mnoho a možná bychom je spočítali na prstech jedné ruky. Ale paní Cvilingová, která náš kurs povede, má velmi dobré školení a prošla zahraničními kursy s velmi dobrým vedením a hned po revoluci, sotva k nám toto učení prosáklo, se tomu věnovala. Takovýto kurs Feng Šuej je možné prodělat např. v létě během 14 dnů, ale my jsme ho opět postavili jako celoroční a budeme se opět scházet jednu sobotu v měsíci. Začínáme v říjnu a budeme končit v květnu. 

Hledání kořenů

VE: K odlišné praxi s duchovními prvky mohou mít někdy odtažitý vztah jiní věřící (u nás asi nejčastěji křesťané). Jak Feng Šuej reaguje na odlišnou víru a jak reagují věřící, pokud se při kursu dozví, že se zde vyskytují prvky duchovna?

DK: Je pravdou, že se těchto kursů velmi často účastní lidé věřící, a ze zkušenosti vím, že se tam objevovali i lidé věřící, kteří vyznávali křesťanskou víru a zdá se, že jim toto problémy nedělalo. Domnívám se, že je to věc každého člověka, jak si postaví žebříček hodnot, a že si to obhájí i před svou křesťanskou vírou.

VE: Zmínila jste se o duchovním aspektu Feng Šuej. Neodmítá část společnosti Feng Šuej právě proto, že jsme zaměřeni více materialisticky, technicky?

DK: Určitě je to tak, to se trefujete do citlivého místečka a zrovna nyní jsem četla velmi zajímavý článek, kde Marko Pogačnik (tak se tuším jmenuje) se zabývá geomantií, léčbou země. Prosazuje tam "litopunkturu" (lito - zemské desky) - léčbu krajiny tím, že se někde tato krajina osadí kameny, že navazuje řekněme na tradice a metody např. keltských předků, protože my víme, že v naší krajině takové posvátné kameny stojí a že už jsme dávno zapomněli, k čemu tu kdy byly. Současně v článku odpovídá i na tyto otázky a říká, že jsme se, rozmachem vědy někdy v 19. století, zaměřili na spoustu vynálezů a materiálno, a tím se stalo to, že jsme duchovno pozapomněli a přestali jsme s ním komunikovat. Dále říká, že jsme se přestali dotýkat země, přestali jsme se zemí komunikovat, že země (ne tedy Zeměkoule, ale skutečná zem) jakoby onemocněla právě tím, že ztrácí kontakt s námi. Takže chápu, že pro mnohé racionálně uvažující lidi je toto fantasmagorické, nepřijatelné. Ale domnívám se, že pokud někdo začne být citlivý ke krajině, začne vnímat nejrůznější procesy, jako např. geopatogenní zóny (o nichž už mnozí dneska nepochybujeme, protože jsou měřitelné), tak existují i další vlastnosti naší přírody, které měřitelné nejsou, ale přesto věřím, že tady mohou být.  Je to tedy otázka každého z nás, do jaké míry jsme ochotni z toho "racionálna" ustoupit. Margu Pogačnik právě říká, že věda postupně do sebe začlení kromě toho materiálna i to duchovno a tím, že se budou měnit lidé, bude se měnit i věda a že by to mohl být ozdravný proces pro zemi.

VE: Existují u nás či v evropském prostoru tradice nebo znalosti našich předků (byť zapomenuté), které bychom mohli označit za "Feng Šuej v evropském podání", tedy západní tradice, které nějak navazují či doplňují toto východní učení? Např. "litopunktura" nebo Keltové, o kterých jste se zmiňovala - jsou další příklady?

DK: Vypadá to tak (když čerpám informace od moudřejších a znalejších), že my v Evropě jsme skutečně ustrnuli. Margu Pogačnik právě v tom článku říká, že zatímco na Východě dokázali udržet Feng Šuej do současné doby, tak my jsme tyto znalosti a filozofii zapomněli, protože jsme je nedokázali předávat dál. Kdybychom to dokázali, pravděpodobně je zde nějaké evropské učení, podobné Feng Šuej. Jenže my jsme ty kořeny ztratili. A někteří se tyto kořeny snaží znovu nalézat a objevovat.

Směrem ke zdraví

VE: Navazuje Feng Šuej na další starověká učení Východu jako jsou  tradiční čínská čchi-kungová cvičení, akupunktura, léčení, čínská kosmologie apod.? Nakolik jsou tyto věci provázané, nakolik se ty poznatky z jednotlivých oborů přelévají a spojují?

DK: Ve Feng Šuej to zcela jistě provázané je, tam se o zdraví jedná také. Ale možná - a to je zajímavé - když zájemci o tyto oblasti budou vnímat, co se kolem nich děje, tak musím z vlastní zkušenosti říci, že k nám tyto praktiky (jako akupresura, akupunktura a další) z toho Východu opět vrací.

Když teď řeknu slovo "šamani", tak mě teď někdo bude považovat za čarodějku. Ale kdo se o tuto oblast zajímá víc, tak ví, že to byli lidé, kteří fungovali jako lékaři, kteří pomáhali ve svých zdánlivě primitivních podmínkách po všech stránkách. Oni léčili jak fyzicky, tak i psychicky. A když se dnes mluví o celostní medicíně a možná že tento termín si mnozí vybaví, tak tohle je celostní medicína. Dneska už víme, že rakovina je nemoc, která může pramenit z narušené psychiky. Jenom se tomu naši lékaři přestali věnovat. Přestali vnímat to, že jestliže někdo onemocní rakovinou, mohl by mít narušenou psychiku, protože je v depresi, protože se stále pohybuje někde ve stresu a tihleti lidé z Východu mám najednou začínají přinášet nový pohled na lidské zdraví v tom, že opravdu vysvětlují, že je to celostní záležitost.

Chodím k jednomu masérovi, který sem přišel z Ruska. Ten mi říkal, že jako student medicíny praktikoval někde na Sibiři. A tam se šamanismus stále ještě udržuje. A musím ho odcitovat, protože to co říkal, bylo úžasné. On říkal: "Vy jste tady v Čechách po stránce lékařské naprosto nevzdělaní. Když máte interní problém, jdete za internistou a ten, když si neví rady, pošle vás za urologem, nebo za chirurgem a tím jaksi jeho znalosti končí. Ale lidé na Sibiři mají 1500 verst na jednu stranu, 800 na druhou a řekněme že 1000 verst na třetí stranu. A oni si museli umět poradit." To znamená, že léčili člověka jako celek.

A stejně tak na Východě, v Číně, tam se také provozuje celostní medicína a to by bylo na další článek a další povídání, co mě napadá za souvislosti, jaké praktiky oni používají a jak je Evropan šokován, že to funguje. Já jsem to zažila sama na sobě.

VE: Myslíte že pro Evropana s logikou technického myšlení soudobé společnosti,  jsou řekněme tyto teorie a až filozofická východiska přijatelná? Nebo je to zaměřeno na specifickou skupinu lidí, která k tomuto Východnímu pojetí tíhne?

DK: Určitě existuje určitá specifická skupina lidí, která k tomuto pojetí tíhne, ale napadá mě příklad, kdy se k těmto metodám může uchýlit kdokoliv. Když má pocit, že je nevyléčitelně nemocný a hledá cestu. A najednou: ejhle - může se dostat až k léčiteli nebo jinému, je jedno jak jim budeme říkat.

Už jsou zde lékaři s titulem MUDr. z Východu, kteří kromě svého akceptovatelného lékařského "řemesla" provozují celostní medicínu. A pokud vážně nemocný takového člověka vyhledá, tak se mu najednou úžasem otevírají oči a najednou může získat jiný pohled na věc, změní své myšlení a zjistí, že zde existuje ještě něco jiného než naše klasická středoevropská medicína.

VE: Feng Šuej a další učení Východu jako je  čchi-kung, akupunktura, léčení aj. zažívají určitý boom - roste jejich popularita ve společnosti. Ale mohou se vyskytnout a vyskytují se lidé, kteří léčí a píší knihy, ale nemají dostatečně hluboké znalosti, spíš se vezou na této vlně zájmu. Mohou tak svézt lidi k mnohým omylům nebo jim dokonce poškodit zdraví. Laik, stresovaný nemocí a obtížemi, kvalitu těžko rozezná. Máte nějaké zkušenosti v těchto souvislostech?

DK: Ano, to je určitě pravda. Já tady teď nechci vypadat jako člověk, který ortodoxně horuje pro všechny nauky z Východu - já jsem středoevropan, a jsem nedůvěřivý středoevropan.  A když mluvíme např. o zdraví, tak jsem byla daleko klidnější, když jsem našla právě lékaře s titulem MUDr. před jménem, kterého jsem navštívila v nemocnici a věděla jsem, že tam má službu. Takže tím trochu odpovídám na to, že i ve mně je ta nedůvěra a musím být přesvědčována, abych uvěřila. Jinak,  kdyby to ke mně přišlo zčistajasna jako blesk, kdyby mě oslovil nějaký léčitel, měla bych asi nedůvěru. Ale takto získávám postupně určitou důvěru k tomu, že to existuje, že to je použitelné, a že to funguje.

VE:Vidím, že při uvádění příkladů často zabrousíme k léčení. Dovolte ještě jednu otázku k léčitelům. Mnozí z nich při své praxi využívají teoretické a filozofické principy Východu včetně Feng Šuej aj.   Zmiňovala jste se, že skutečně dobré lektory Feng Šuej v naší republice byste asi spočítala na prstech jedné ruky. Není obdobná situace i s léčiteli - tj. že těch skutečně kvalitních, důvěryhodných, kteří jsou na úrovni a mají znalosti, je jako toho pověstného šafránu? Do jaké míry spolupracují s lékaři, kteří mohou ověřit a potvrdit jejich závěry?

DK: Asi to není otázka pro mě. Ale můžu říci, že pár takových lidí znám, a že mi vykládali o tom, do jaké míry je lékaři akceptovali a že někteří mě říkali, že mají skupinu lékařů, která s nimi úzce spolupracuje. Ale je potřeba hledat, je potřeba se hodně ptát, je potřeba se přesvědčovat, nebýt hned důvěřivý a trošičku zkoumat, co je za tím člověkem.

VE: Pokud Feng Šuej může pomoci v léčení nemoci a současně pokud je nemoc vyvolávána psychickými příčinami, znamená to, že Feng Šuej léčí i tak, že mění člověka v jeho postojích, smýšlení, psychice, postoji k životu?

DK: Ano, určitě to tak je. A i když to řekneme takto ve zkratce, že Feng Šuej může i za naše zdraví, tak já věřím, že když se opravdu zharmonizujeme vnitřně, že to na naše zdraví musí mít nutně dopad.

Ale nechci to na druhou stranu ani příliš zjednodušovat,  aby tady pak nestáli lidé ve frontě s představou, že Feng Šuej jim musí nutně pomoci v jejich chorobě. To asi ne.

Ještě jeden příklad. Známá byla s dítětem za čínským lékařem, který mu vyléčil zánět středního ucha velmi netradičním způsobem. Nemluvil o Feng Šuej, ale jsem přesvědčena o tom, že pro tyto lidi je tato filozofie běžnou součástí jejich života.

Na konec ...

VE: A co dodat na závěr?

DK: To, o čem jsme dnes mluvili, beru tak, že k nám všechna tato učení teprve prosakují. Věřím tomu, že lidé budou postupně přicházet na to, že tato naše materiálně a konzumně zaměřená společnosti je slepá ulička. Že se začnou obracet trochu jiným směrem. A kéž by tato citlivá učení (zapomeňme na to, že se jmenují Feng Šuej, permakultura aj.), z nás udělaly citlivější bytosti, než zatím jsme.

Děkujeme za rozhovor.