Image

V začátcích bychom rozhodně neměli podceňovat chrániče loktů, zápěstí, kolen a dlaní. (foto: hortongrou/sxc)

V parcích, na cyklostezkách, hřištích i na ulici se stále častěji setkáváme s lidmi na kolečkových bruslích. Tento druh sportu u nás zaznamenal v posledních letech obrovský nárůst.

Navíc na kolečkových bruslích nepotkáváme jen mladíky, kteří se zběsile řítí po chodnících, ulicích, silnicích, schodech a zábradlích, ale  i lidi téměř všech věkových kategorií od dětí po vyznavače života středních let. Nezřídka se setkáme i celými rodinami na kolečkách... Co stojí za obrovskou oblíbeností in-line bruslení? Odpověď je jednoduchá. Jízda na kolečkových bruslích přináší  radost z pohybu, dobrou fyzickou kondici a neuvěřitelnou zábavu...

Jízda na kolečkových bruslích:

  • Nezatěžuje klouby ani šlachy
  • Posiluje a zpevňuje celou postavu, udržuje tělo v dobré kondici a pokud jezdíte 2x týdně zformuje skvěle vaše boky, hýždě i nohy
  • Za hodinu bruslení spálíte značné množství kalorií -asi 400 kcal, záleží však na vaší rychlosti, přestávkách a vaší formě

Kdo sestrojil první kolečka?

Když v roce 1760 Belgičan Joseph Merlin zkoušel umístit kolečka na dřeváky, asi ani neuvědomil, že tímto prvním nesmělým pokusem zřejmě položil základ k jednomu z velmi oblíbených  sportů. V Merlinových stopách šli i Berlíňané, kteří v Opeře začali používat tzv. rolitos, jakési předchůdce dnešních kolečkových bruslí. Vynálezcem rolitos byl Angličan Robert John Tyres, který je poprvé sestrojil v roce 1823. Dalším průkopník, Američan James Plimpton, sestavil brusle, které měly dvě kolečka vepředu a dvě vzadu. Velký mezník však ve výrobě kolečkových bruslí znamenal rok 1854. Tehdy byly vynalezeny kolečková ložiska a právě v té době se začala psát historie vývoje in-line bruslení. In-line brusle, které známe dnes, se však objevily až v 80.letech minulého století v USA.

Typy bruslení

  1. Fitness neboli kondiční bruslení –se využívá pro vyvinutí a udržení kondice a rekreaci
  2. Agresivní bruslení (street/aggressive skating) – to jsou prvky, které obsahují skoky přes   překážky, skluzy po zábradlí, jízdu po schodech, na u-rampě  a jiné „akrobatické“ triky.
  3. Rychlobruslení – tohoto typu bruslení využívají bruslaři závodníci
  4. Terénní neboli off-road bruslení – tento typ bruslení je určen pro milovníky přírody, jezdí se totiž v terénu, např. po lesních cestách
  5. In-line hokej a jiné sportovní hry
  6. Krasobruslení neboli umělecké bruslení (Artistic, roller dance)

Začátečníci

Každý, kdo se rozhodne zkusit kolečkové brusle by měl dobře zvážit, jaký druh bruslení si vybere. Nejvhodnější je vyzkoušet styl fitness a pak se rozhodnout pro případnou změnu stylu nebo jiný typ sportovního vyžití. Výběr vhodného typu bruslí by se měl odvíjet podle toho, kolik času chcete na bruslích strávit. Nemá smysl si koupit velmi drahé brusle, když se jen několikrát projedete. Pokud však ježdění propadnete, tato investice se mnohonásobně vyplatí!

Výběr bruslí

Boty

Většina fitness bruslí má měkkou botu, která se zavazuje tkaničkami. V oblasti kotníku bývá většinou jedna přezka. Některé typy bruslí se zapínají jenom na přezky. Existují modely s vnější pevnou skořápkou, které mají uvnitř měkkou botičku, kterou lze v případě potřeby vyjmout. Boty by měly dokonale sedět na noze a měly by být vybaveny i odvětráváním. Velmi dobré je, když bota obepíná lýtko, což zajistí lepší stabilitu bruslařů.

Rámy

Bývají vyrobené z plastu, hliníku nebo karbonu.. Plastový rám lépe tlumí otřesy, ale zase je méně odolný. Hliníkový rám je tvrdší a odolnější a má lepší jízdní vlastnosti. Zato karbonový rám je nejvýhodnější, protože je lehký, tvrdý, ale cenově dražší. Rám obsahuje údaje o maximální velikosti koleček, přičemž ideální velikost činí 80 mm.

Kolečka

Velikost koleček máme od 44 do 100 mm.Velká kolečka umožňují vyšší rychlost, ale hůře se ovládají. Menší kolečka jsou sice snáze ovladatelná, ale rychlostí se velkým nevyrovnají. Při výběru koleček rozhoduje i jejich tvrdost, která se udává v jednotkách A. Tvrdost 74A je nejměkčí a tvrdost 100A zase nejtvrdší. Tvrdá kolečka jsou rychlejší a lépe tlumí otřesy a více vydrží. Bruslaři stylu Aggressive používají kolečka o velikosti od 44 do 50 mm a tvrdosti 96 až 100A. Pro jízdu na u-rampě jsou nejvhodnější kolečka o velikosti od 55 do 62 mm a tvrdosti 88 až 95A.

Ložiska

Kolečko obsahuje 2 ložiska, doporučujeme ta kvalitní, s nízkým odporem, kdy bruslař  vydává menší sílu v odrazech. Když  ložisko roztočíme na prstě, jeho kvalitu poznáme podle toho, čím déle se točí. Čím delší dobu, tím lépe.


Ještě než poprvé vyrazíme...

Rozhodně bychom v začátcích neměli podceňovat chrániče loktů, zápěstí, kolen a dlaní. Zapomenout bychom také neměli na ochranu hlavy. Zde postačí i obyčejná cyklistická helma. Každý kdo tyto věci podcení, se při bolestivých pádech vystavuje zvýšenému riziku úrazu a může snadněji zranit! První bruslařské krůčky bychom měli vyzkoušet na hřišti nebo v parku, kde není velký provoz. Nepropadejte skepsi, když se vám ze začátku nebude dařit nebo upadnete. Každý začátek je těžký! Nezbytně nutné je „naučit se padat“ a vypilovat techniku brždění. Na bruslení si nezapomeňte vzít batoh na přenos potřebných věcí, láhev s pitím, dobrou náladu a hodně trpělivosti. Ta se bude velmi hodit! Pak už nezbývá než nasadit brusle a vyrazit. Uvidíte, že jak to jednou vyzkoušíte, nebudete chtít brusle sundat....Přejeme příjemnou jízdu!