Image

Nákladní boxy z období vlády Amenemhata III částečně zakrývaly tento 4000 let starý lodní trám, který byl vykopán v Wadi Gawasis u Rudého moře v Egyptě. (Se svolením Cherly Ward/FSU)

Zůstatky 4000 let starých námořních lodí, které byly objeveny v uměle vytvořených jeskyních, dokazují, že prastaří Egypťané se dokázali plavit přes bouřlivé Rudé moře do legendární „Země bohů“, kterou nazývali Punt.

Jeskyně byly vyhloubeny do útesu na Wadi Gawasis, 21km jižně od přístavu Safag u Rudého moře. Objevil je mezinárodní tým vědců, jehož členem byl také expert na starověké stavění lodí, Cheryl Ward z Floridské Státní Univerzity v USA. Tyto jeskyně využívali staří Egypťané jako dílnu a také jako prostory na uložení a ochranu svého vybavení před drsnými podmínkami pouště, uvedl profesor Ward v tiskové zprávě.

„Toto archeologické místo je jako neprodyšná vojenská základna a artefakty, které zde byly nalezeny, vypráví příběhy těch nejlepších navigátorů, které mohl svět kdy vidět“, dodává. „Tohle místo si udržovalo své tajemství přes 40 století.“

Dřevěné trámy, které jsou odkazem nejstarších známých lodí na světě, obsahovaly lodní sášně značící, že plavby, které tyto lodě podnikaly, trvaly několik měsíců. Byly nalezeny společně s nákladními boxy, kamennými  kotvami, více než 80 kotouči dokonale zachovalého lana. Společně s nimi byla nalezena kamenná deska s pěti královskými jmény Faraona Amenemhata III, který vládl v letech 1844 – 1797 př.n.l. Díky tomu, že jeskyně byly vždy po návratu z cest důkladně uzavřeny, zůstaly všechny artefakty ve výborném stavu.

Obchodní centrum Puntu, bylo pravděpodobně v Etiopii nebo Jemenu, 1600km daleko od jeskyní. Jak starověcí Egypťané cestovali až k tomuto místu, které je zmíněno v hieroglyfech na nákladních boxech v jeskyních, bylo předmětem spekulací. Mnoho badatelů nevěřilo, že by staří Egypťané měli tak vyvinuté námořnictvo, ale nálezy z Wadi Gawasis jsou jednoznačným důkazem, že byly schopni překonat na moři dlouhé vzdálenosti.

Profesor Ward blíže popsal tyto nálezy.  Některé z těchto trámů na sobě stále mají čísla, což mohlo sloužit jako návod ke složení lodí. Ward předpokládá, že lodě byly původně postaveny na Nilu a poté po částech přeneseny 140km přes poušť k Rudému moři, kde byly znovu sestaveny a připraveny k vyplutí.

Po návratu z cest byly tyto lodě opět rozebrány a opraveny. Připravili je na další transport zpět na Nil k dalšímu použití. Podle profesora Warda mohlo být do této expedice zapojeno až 3700 můžů.

Tyhle cesty byly nesmírně dobře připraveny, ale ukončilo je pravděpodobně období politické nestability, říká profesor Ward, a tak zůstaly tyto jeskyně a jejich poklady zapečetěny na dalších 40 století.