Prezident a generální ředitel Associated Press (AP) Gary Pruitt. (MANDEL NGAN / AFP / Getty Images)
Prezident a generální ředitel Associated Press (AP) Gary Pruitt. (MANDEL NGAN / AFP / Getty Images)
V prosinci 2018 oznámené partnerství mezi čínskou státní tiskovou agenturou Sin-chua a americkou tiskovou agenturou Associated Press (AP) vyvolalo mezi členy amerického kongresu obavu, že čínská propaganda by mohla proniknout do amerických médií a ovlivnit tamní čtenáře.

V dopise adresovaném předsedovi AP a generálnímu řediteli Garymu Pruittovi se skupina 14 senátorů a zástupců USA vyslovila, že na rozdíl od „nezávislé žurnalistiky“ je hlavním posláním čínské státní agentury utváření veřejného mínění v souladu s vizí Čínské komunistické strany (ČKS).

Znění dopisu bylo publikováno deníkem Washington Post a je k nahlédnutí zde.

Mimo skutečnost, že agentura Sin-chua byla nedávno donucena americkým ministerstvem spravedlnosti, aby zaregistrovala svou činnost u federální vlády, dopis cituje zprávu ústavu Project 2049 Institute z března minulého roku, jenž označuje čínskou agenturu jako „agenta“ , jenž má prosazovat čínské národní zájmy v Americe.

„Prostřednictvím rozsáhlé mediální cenzury a stranické kontroly má Sin-chua schopnost podkopávat zahraniční zprávy USA o dění ve světě, a to vyobrazením znepokojivých čínských činností jako opodstatněných, a tak nepřímo ovlivňovat mezinárodní i domácí publikum,“ uzavírá zpráva.

Členové kongresu pak citovali zprávu čínské státní agentury z konce listopadu 2018 a uvedli, že ona i agentura AP již dříve podepsaly Memorandum o porozumění (MOU), aby dále zlepšily a prohloubily „vzájemně prospěšnou spolupráci“, a poznamenali, že obě média již spolupracují v oblastech, jako je využití umělé inteligence v médiích.

Agentura AP je zpravodajským sdružením amerických novinových a rozhlasových médií, jež poskytuje informace více než 15 tisícům médiím po celém světě.

Zprávy o tomto partnerství vyvolaly u zákonodárců řadu obav ohledně možného vlivu na svobodu tisku v zemi.

„Pokud tradiční mediální organizace zacházejí s oficiálními propagandistickými orgány jako s legitimními partnery, vyvolává to řadu důležitých otázek. Takové partnerství může zvýšit dosah čínské agentury a otevřít dveře propagandě nevědomým ovlivňováním domácího zpravodajství, zejména pokud jde o téma Číny a jejích aktivit,“dodali zákonodárci.

Navíc je jasné, že s Komunistickou stranou Číny v pozadí může dojít k řadě finančních opatření, jež by dále mohla ovlivnit schopnost médií informovat o Číně nezávisle.

V žádosti o komentář napsala ředitelka mediálních vztahů AP Lauren Eastonová: „Ani Sin-chua, ani žádná jiná entita nemá naprosto žádný vliv na žurnalistiku AP a její redakční obsah.“ Také dodala, že nikdo nemá přístup k vlastnickým informacím agentury.

Pokud jde o memorandum, Eastonová konstatovala, že se jedná o aktualizaci dohody podepsané s čínskými státními médii v roce 1972. Účelem bylo umožnit agentuře AP působit uvnitř Číny. „Tato dohoda nemá pražádný vliv na nezávislost naší agentury,“ dodala.

Na otázku, zda se dohoda týká sdílení redakčního obsahu, Eastonová odpověděla: „Obě organizace si vyměňují každý den několik fotografií a informačních textů.“

AP zároveň uzavřela obdobné partnerství s čínskou veřejnoprávní televizní stanicí CCTV. V březnu minulého roku zmínila agentura AP v tiskové zprávě kvalitu a hloubku video reportáží CCTV pokrývající Trumpovu návštěvu Číny.

Pozadí státních médii v Číně

Čínská státní média mají za cíl propagovat vizi strany a jsou přímo řízena Oddělením propagandy spadajícím pod Komunistickou stranu Číny. Dle Anne-Marie Bradyové, autorky knihy Marketing Dictatorship (Marketingová diktatura) povoluje Čína převzetí zpráv produkovaných agenturou Sin-chua pouze svým partnerům.

Autorka dodává, že novináři z pevninské Číny zároveň pracují jako agenti zpravodajských služeb a poskytují zprávy úzkému vedení ČKS o dění v cizích zemích.

V posledních měsících se čínský režim snažil skrze svá státní média zlepšit mezinárodní vnímání Číny.

I to je možná důvodem, proč se čínská agentura Sin-chua snaží legitimizovat své zpravodajství a jeho důvěryhodnost tím, že se chlubí partnerstvím s agenturou AP.


Překlad původního článku newyorské redakce: Petr Matějček

Pokud se vám náš článek líbil, podpořte nás prosím jeho sdílením na sociálních sítích.