Martin Prokop, zakladatel projektu Z farmy domů. (Facebook / Z farma domů)
Martin Prokop, zakladatel projektu Z farmy domů. (Facebook / Z farma domů)
V roce 2014 založil Martin Prokop malý farmářský obchod s myšlenkou podpořit výhradně malé české farmy a producenty. „V maloobchodu se člověk stále pohybuje v situacích, kdy má zboží příliš mnoho nebo ho má nedostatek,“ říká Martin Prokop, který přišel se způsobem, jak neplýtvat potravinami, a přesto uspokojit požadavky zákazníka.

Dnes nabízí projekt Martina Prokopa nazvaný Z farmy domů u 87 prověřených místních dodavatelů (farem), které dodávají na objednávku zralé ovoce a zeleninu pěstované bez pesticidů a herbicidů. Projekt také garantuje výrobky neobsahující žádné přidané látky, a navíc je možné okamžitě vyhledat farmu nebo projekt, které produkty dodávají.

S myšlenkou na podporování zdravého způsobu života, šetrného přístupu k přírodě, ekologického zemědělství a chovu se podařilo vytvořit prodejní síť, která je schopna dovážet potraviny z řady českých farem až do domova zákazníka.

Martin Prokop doufá, že se nový přístup u lidí více uchytí a spotřebitelé dají přednost nákupu od českých ekofarem a biofarem, aby je nákupem finančně podpořili, udělali něco sami pro sebe konzumací zdravé stravy a udělali něco pro další generace podporou šetrného zacházení s přírodou a se zvířaty. 

Níže nabízíme krátký rozhovor se zakladatelem projektu Z farmy domů. 

Můžete krátce představit váš projekt Z farmy domů? 


Cílem projektu je nabízet lidem (v tuto chvíli zatím jen v Praze) kvalitní potraviny, produkované menšími, výhradně našimi (českými) producenty. Projekt je unikátní v systému fungování, kdy u čerstvých potravin nejsou žádné potraviny skladem, nýbrž vznikají (jsou vyráběny, sklizeny, apod.) tzv. na zakázku. Tedy vzniknou pouze tehdy, pokud si je někdo objedná. Je to v podstatě jediný možný způsob absolutního neplýtvání, poněvadž není vyprodukováno nic, co si někdo nejprve neobjednal.

Projekt Z farmy domů nabízí výrobky z malých českých farem. (Facebook / Z farma domů)
Projekt Z farmy domů nabízí výrobky z malých českých farem. (Facebook / Z farma domů)


Proč jste se rozhodl projekt realizovat?


Už téměř čtyři roky provozujeme kamennou prodejnu s farmářskými výrobky a de fakto od začátku nás hodně trápily odpisy (účetní i faktická likvidace neprodaného zboží). Jednak je to tedy faktická ekonomická újma a současně, když vidíte na vlastní oči, kolik práce zabere něco poctivě vypěstovat, vyrobit (sýr, jogurt) nebo třeba upéci kváskový chléb, a pak to má skončit někde v „koši“, bolí vás z toho u srdce a říkáte si, v jakém blázinci to žijeme. 


Na jedné straně obrovská nadprodukce a plýtvání, na straně druhé miliony lidí trpící hladem. Osobně věřím, že pokud by se naší společnosti podařilo alespoň část produkce vyrábět na základě reálné poptávky, výrazně by se tím snížilo faktické plýtvání. To má obrovský přesah! Myslím tím to, že vyhozený jogurt není jen ten jogurt. Ale kromě lidské práce je to vodní stopa, uhlíková stopa, krmivo, obal, atd, atd. A to pro naše dodavatele (rozuměj v rámci zfarmydomu.cz) nikdo nevozí sóju z Indonézie. Nejen v tom je krása lokálnosti.

Jaké výrobky v rámci vašeho projektu nabízíte?


Zejména se snažíme nabízet čerstvé potraviny, tedy mléčné výrobky (kravské, kozí i ovčí), maso, ryby, kváskové pečivo (i bezlepkové nebo celozrnné), zeleninu z Polabí, apod. Nicméně lidé si v rámci naší filosofie (tedy primárně česká, menší produkce) chtějí nakoupit na „jednom místě“ už i mouku, zapečené müsli, mošty, med, marmelády, aj. Aktuálně dokonce rozšiřujeme nabídku i o EKO drogerii, EKO čistící prostředky, přírodní kosmetiku a mýdla. Samozřejmě vše opět od menších, českých maloproducentů. Možná by to mohlo vypadat jako uhnutí z konceptu, nicméně každý, kdo už je „políben“ přemýšlením o potravinách, mi jistě potvrdí, že toto téma je komplexní. 


Je moc fajn, pokud si začnu dávat pozor na zbytné konzervanty a podobnou chemii v jídle. Pokud ale na sebe budu patlat konvenční drogerii, je to jen poloviční řešení problému. A i zde samozřejmě platí, že přírodní základ všech těchto věcí je opět mnohem šetrnější k naší planetě a k budoucím generacím. No a aby toho nebylo málo, je zde ještě otázka obalů. A to je (a bude) velké téma a hodně práce. Snažíme se tedy zakomponovat do nabídky i tuto tématiku. Nyní tak u nás najdete třeba bambusové termohrnky na kávu / čaj, síťovky, sáčky na pečivo nebo OZ. A další aktivity budou následovat ;-)



Máte na výrobky nějaký přísnější „metr“? Tím myslím například, nabízíte i vejce, které jsou od nosnic krmených GMO rostlinami pěstovanými za použití vysokého množství herbicidu Round Up (glyfosátu)?

Rozhodně je pro nás kvalita bytostně důležitá. Sledujeme složení výrobků a snažíme se eliminovat ty, kde je zbytečně cokoliv „navíc“. Znám se s většinou producentů osobně. To mi umožňuje poznat jejich způsob uvažovaní. Vidím, jak fungují. Téměř všichni neskutečně tvrdě a usilovně pracují a své práci obětují sebe a často i své rodiny. Neméně důležité je, že stálost kvality testujeme na sobě. Jíme pouze potraviny od nás. Nikam jinam už nechodíme. Pokud by se v kvalitě cokoliv změnilo, hned to zaregistrujeme. A takto to vždy fungovalo. Každý producent si držel kvalitu, protože jakmile by polevil nebo něco ošidil, v rámci své lokality by byl podnikatelsky (i společensky) vyřazen. A takto konec konců vnímám i nás. Nyní máme relativně omezené možnosti, ale brzy bych si chtěl, ve spolupráci s producenty, nechat některé výrobky testovat. 

Chci zkrátka, aby značka zfarmydomu.cz (a samozřejmě i obchod) byla pro lidi určitou jistotou. Garancí. Něčím, na co se mohou spolehnout. To dnešní společnosti chybí a myslím, že tím celkem trpíme. Jinak vejce máme podle počasí „1CZ“, neboli od českých slepiček z volného výběhu. Když je příliš velká zima a slepice nenesou (přirozený jev), bereme vejce od rodiny Králů, kteří mají podestýlkový chov. Obě farmy pak používají vlastní krmné směsi, u kterých je samozřejmostí absence herbicidů. 

20181018-z-farmy-domu-martin-prokop2
Projekt Z farmy domů nabízí výrobky z malých českých farem. (Facebook / Z farma domů)

Co říkáte na názor, že ukončit používání herbicidů a významně podpořit rozvoj ekozemědělství mohou právě spotřebitelé, tedy lidé, kteří každý den něco nakupují pro své domácnosti? Prostě tím, že budou nakupovat produkty ekozemědělství a nebudou kupovat produkty pěstované na herbicidech, krmené geneticky modifikovaným krmivem (GMO) a podobně?

Jednoznačný souhlas. Jsem zastáncem aktivity „zespoda“. Popravdě, nevím moc o pozitivních změnách, které by vznikly na popud zákonodárců. Zde navíc hraje proti udržitelné cestě síla „vyšších“ zájmů, a tak vlastně jiný způsob, než aktivita (=bojkot konvence a dát si práci s hledáním „alternativ“) ze strany spotřebitelů moc nevidím. Zde to bude více o tom, že poptávka pomůže vytvořit nabídku. 

Nakolik podle vás vyjde odběr z vašeho obchodu pro 4člennou rodinu (třeba z Prahy) za jeden měsíc, pokud by odebírali jídlo pouze od vás?

To je různé. Jiné to bude, pokud se bavíme o rodině s dětmi ve školce / na prvním stupni ZŠ, jiné u rodiny s puberťáky. Hodně záleží na tom, jak často jedí členové rodiny maso – je rozdíl, zda máte maso 2x denně nebo jednou za dva dny. Zda se v rodině vaří a nebo se budou kupovat „hotovky“. Zda si sladké napeču, nebo koupím. Zda není v rodině někdo třeba celiakik nebo jiné alergie / intolerance. Obecně budeme někde na 10 tisících. Super je, že pár lidí už nám potvrdilo, že u nás ušetří. Důvody pro jejich tvrzení jsou dva. 

Jednak jim stačí pro zasycení méně potravin, za druhé nekupují nesmysly. Tedy jednak ty povrchní akce „2+1 zdarma“, jogurty za 4,90 a pak také ty „nástrahy“, které na vás číhají na cestě k pokladně / u pokladny. Takže dá se na to podívat i takto více komplexně, ne jen skrze číslo. Osobně si myslím, že je to o prioritách – raději si (dětem) koupím méně (kvalitního) oblečení a ušetřené peníze investuji do zdraví a energie mé rodiny. Věřím, že tento přístup se mi vrátí například v absenci užívání léků ;-)

S čím se právě potýkáte a co vidíte momentálně jako největší výzvu pro váš projekt?

Edukace lidí, osvětlování některých faktů, které byly doteď (chtěně) tabu. Náš základní problém je, že od malých producentů nakupujeme za ceny, za které supermarkety prodávají. Například jogurt nakoupíme za 15 Kč a prodáváme za 22 Kč. Problém to však přestane být ve chvíli, kdy více lidí pochopí jednoduchý fakt, že málo produkce bude vždy o něco dražší než ta „linková“. Na oplátku však získáváte kvalitu, které v super velkých objemech nikdy nedosáhnete. Je to úplně jiná výživová hodnota. 

Osobně věřím, že pokud to někomu, kdo k produkci má vztah, prochází rukama, je to úplně jiná energie. Řetězce fungují na bázi super nízké nákupní ceny a relativně levné prodejní ceny, kde ale stále realizují poměrné slušné marže. Jenže v tomto systému není prostor pro kvalitu – pokud chcete prodávat jogurt za 12 Kč, který nakoupíte za 5 Kč, nevejdete se zde s kvalitními základními ingrediencemi. Prostě to není opravdový jogurt, ale pouze taková hra na jogurt. Takže ve chvíli kdy lidé „pochopí“, budeme mít mnohem snazší pozici!


Děkujeme za rozhovor.

Pokud se vám článek líbil, podpořte nás prosím jeho sdílením na sociálních sítích.