Zadluženost státu - státní bankrot. (ilustrační foto)
Zadluženost státu - státní bankrot. (ilustrační foto/ kleinezeitung.at)

Každý z nás zná jistě minimálně jednu firmu, která v uplynulých letech zbankrotovala. Zkusme si vzpomenout také na některý stát, který zbankrotoval v nedávné době. Ano, 3. 1. 2002 vyhlásila Argentina oficiálně největší státní bankrot, když nebyla schopna uhradit úrok 28 milionů dolarů na jeden ze svých závazků. Restrukturalizace státního dluhu jí trvala čtyři roky.

Z uvedeného tedy plyne, že státní bankrot nastane, jestliže stát nesplatí nějaký závazek včas nebo vláda vyhlásí, že nebude své závazky, ať již částečně nebo zcela, dále splácet.

První doložený státní bankrot se stal již v antickém Řecku, přibližně ve 4. století před naším letopočtem. Restrukturalizace státního dluhu v dnešní podobě se objevila v 16. století.

Státní bankrot může nastat z následujících příčin nebo jejich kombinací:

  • Předlužení jako důsledek nezvládnutí nahromaděných rozpočtových schodků, jinými slovy, pokud stát dlouhodobě vydává více, než jsou jeho příjmy. Schodky tedy kryje úvěry, na něž je třeba platit úroky. Pokud se dluhy státu nepřiměřeně zvyšují, zvyšují se i úrokové sazby a pojistné prémie.

  • Změna režimu nebo prohraná válka, kdy se k moci dostane nová vláda a odmítne uznat závazky předchozí vlády. Např. po bitvě u Waterloo, kdy se k moci dostal, po Napoleonovi I., Ludvík XVIII, nebo po roce 1917, kdy se k moci dostali bolševici a odmítli splácet dluhy carského Ruska.

  • Rozpad státu, často také po prohrané válce.

Státní bankrot postihuje nejen věřitele státu, ale i jeho hospodářství a občany.

  • Věřitelé státu přijdou většinou o všechny své, státu půjčené, peníze nebo jejich část. Například po již zmiňované Argentinské krizi v letech 1999-2002 přišli věřitelé až o 75 % půjčených prostředků. Taktéž u Ekvádoru v lednu 2009 byly závazky vydraženy jen za 31 % nominální hodnoty.

  • Stát při bankrotu ztrácí důvěru a není pak schopen – alespoň dočasně – získat standardní úvěr (například prodat své dluhopisy). Musí se obrátit na Světovou banku, Mezinárodní měnový fond. Ty mu ovšem úvěr poskytnou za velice striktních a pro stát i občany nepříjemných podmínek rozpočtové kázně (například snížení platů a důchodů, případně jiných výdajů vč. sociálních).

  • Občané ztrácejí devalvací nebo i reformou měny značnou část svých úspor. Státní bankrot tak má i další doprovodné jevy, jako např. růst nezaměstnanosti atp.

 

Související články:

Zadluženost státu: Státní dluh v pojmech

 

Tabulka ukazuje pravděpodobnost bankrotu vybraných zemí světa – aktualizace 2011

Pořadí

Stát

Riziková prémie
(v závorce změna za poslední 2 týdny)

Pravděpodobnost bankrotu

Poznámky
*)

Rating

1 (1)

Řecko

1644 (-22%)

98%

U, R, I, E, S

CCC

2 (2)

Venezuela

956 (3%)

88%

BB-

3 (4)

Pákistán

883 (5%)

86%

5y

B-

4 (3)

Portugalsko

855 (-5%)

85%

BBB-

5 (12)

Kypr

809 (118%)

83%

A-

6 (5)

Irsko

716 (-5%)

79%

U, R, I, E, S, K

BBB+

7 (6)

Argentina

691 (7%)

77%

R

B

8 (7)

Jamaica

581 (5%)

71%

B-

9 (8)

Ukrajina

494 (3%)

65%

I,U

B+

10 (20)

Španělsko

414 (40%)

58%

AA

11 (18)

Maďarsko

406 (30%)

57%

I,U,K, E,S

BBB-

12 (11)

Libanon

398 (7%)

56%

B

13 (9)

Dominikánská repub.

391 (3%)

56%

B+

14 (10)

Dubaj

387 (3%)

55%

15 (15)

Chorvatsko

378 (19%)

54%

BBB-

16 (29)

Italy

373 (66%)

54%

A+

17 (14)

Vietnam

354 (4%)

52%

BB-

18 (13)

Srbsko

349 (1%)

51%

I

BB

19 (17)

Egypt

344 (9%)

51%

5y

BB

20 (16)

El Salvador

318 (0%)

48%

BB-

21 (19)

Irák

299 (0%)

46%

22 (23)

Rumunsko

287 (14%)

45%

U,K,I

BB+

23 (25)

Malta

287 (19%)

45%

A

24 (24)

Bulharsko

285 (13%)

44%

U,K

BBB

25 (26)

Lotyšsko

269 (15%)

42%

I,U,R, K,E,S

BB+

26 (27)

Litva

262 (12%)

42%

U,K

BBB

27 (22)

Bahrajn

261 (1%)

41%

BBB

28 (21)

Island

256 (-8%)

41%

I,U,R

BBB-

29 (28)

Turecko

254 (11%)

41%

BB

30 (40)

Belgie

240 (40%)

39%

AA+

31 (32)

Polsko

230 (19%)

38%

E

A-

32 (35)

Kazachstán

224 (19%)

37%

BBB

33 (30)

Alžír

220 (0%)

36%

34 (34)

Maroko

206 (8%)

34%

BB+

35 (31)

Costa Rica

203 (2%)

34%

BB

36 (33)

Guatemala

200 (4%)

33%

BB

37 (37)

Rusko

197 (8%)

33%

K

BBB

38 (36)

Uruguay

189 (1%)

32%

BB

39 (38)

Filipíny

182 (0%)

31%

BB

40 (39)

Indonésie

182 (1%)

31%

BB+

41 (41)

Izrael

168 (3%)

29%

A

42 (49)

Slovinsko

167 (26%)

29%

AA

43 (43)

Peru

167 (5%)

29%

BBB-

44 (42)

Thajsko

164 (0%)

28%

BBB+

45 (45)

Brazílie

161 (11%)

28%

BBB-

46 (44)

Jižní Afrika

159 (8%)

28%

BBB+

47 (58)

France

159 (46%)

28%

U

AAA

48 (46)

Mexiko

157 (11%)

27%

BBB

49 (47)

Columbie

156 (10%)

27%

BBB-

50 (54)

Slovensko

155 (23%)

27%

A+

51 (52)

Panama

145 (12%)

25%

BB+

52 (48)

Korea

137 (3%)

24%

A

53 (51)

Malajsie

135 (4%)

24%

A-

54 (53)

Čína

130 (3%)

23%

U

AA-

55 (59)

Estonsko

129 (22%)

23%

A

56 (57)

Česko

128 (13%)

23%

R

A+

57 (50)

Katar

127 (-3%)

23%

AA

58 (55)

Abu Dhabí

123 (-1%)

22%

AA

59 (56)

Japonsko

122 (0%)

22%

AA-

60 (63)

Rakousko

117 (39%)

21%

AAA

61 (69)

Dánsko

101 (63%)

19%

AAA

62 (60)

Saudská Arábie

96 (1%)

18%

5y

AA-

63 (62)

Spojené království

95 (12%)

17%

U

AAA

64 (61)

Chile

95 (1%)

17%

A+

65 (67)

Německo

89 (38%)

17%

AAA

66 (70)

Holandsko

78 (40%)

15%

AAA

67 (71)

Finsko

75 (41%)

14%

S

AAA

68 (66)

Hong Kong

73 (9%)

14%

AAA

69 (65)

Singapur

73 (6%)

14%

AAA

70 (64)

New Zéland

70 (0%)

13%

AA+

71 (68)

USA

65 (2%)

12%

U

AA+

72 (73)

Švédsko

61 (50%)

12%

AAA

73 (72)

Švýcarsko

48 (-2%)

9%

AAA

74 (75)

Norsko

48 (49%)

9%

AAA

75 (74)

Austrálie

37 (0%)

7%

AAA

Zdroj: thomsonreuters *) (E-půjčka od EU; I-půjčka od MMF;K-korupční skandál;
L-podezření že údaje nesouhlasí;R-pád vlády;
S-omezení výplat;U-nepokoje)

 

 

 

 

Státy, které nesplácely státní dluh
(období posledních 35 let)

Stát

Četnost

Průměrný počet let

Nejdelší období

Krizová léta

Alžír

1

6,0

6

1991–97

Argentina

3

5,0

15

1982–94, 1995–96, 2001-

Bolívie

2

6,5

13

1980–85, 1986–94

Brazílie

3

5,3

16

1983–95, 1998–00, 2001-

Chile

1

8,0

8

1983–91

Costa Rica

1

10,0

10

1981–91

Dominikánská republika

1

22,0

22

1981–

Ekvádor

2

8,0

16

1982–96, 1999–01

Egypt

1

1,0

1

1984–85

Salvádor

1

16,0

16

1981–97

Guatemala

1

1,0

1

1986–87

Indonésie

2

2,5

5

1997–01, 2002–

Island

1

2,0

2

2008-

Jamaica

3

4,7

14

1978–80, 1981–86, 1987–94

Jordánsko

1

5,0

5

1989–94

Korea

2

2,0

4

1980–82, 1997–99

Mexico

2

5,0

10

1982–91, 1995–96

Maroko

2

3,0

6

1983–84, 1986–91

Pákistán

1

2,0

2

1998–00

Panama

1

14,0

14

1983–97

Paraguay

1

7,0

7

1986–93

Peru

3

6,3

19

1976–77, 1978–81, 1983–98

Filipíny

1

10,0

10

1983–93

Rusko

1

3,0

3

1998–01

Řecko

1

2

2

2009-

Thajsko

2

1,0

2

1981–82, 1997–98

Trinidad a Tobago

1

2

2

1988–90

Tunisko

1

1,0

1

1991–92

Turecko

2

3,5

7

1978–83, 2000–02

Ukrajina

1

3

3

1998–01

Uruguay

3

2,0

6

1983–86, 1987–88, 1990–92

Venezuela

3

3,3

10

1983–89, 1990–91, 1995-98

 Zdroj: „Nepsaná pravidla pro krize státních dluhů“ Manasse, P. – Roubini, N. (2005)