20110606_zuckerberg
Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg má dilema: Cenzurovat Facebook v Číně? (AP/SITA)

Facebook, největší sociální síť na světě, se podle zpráv připravuje na vstup do Číny, kde by mohl zaujmout formu společného podniku s největším čínským vyhledávačem – Baidu.

Baidu se ovšem nestal největším vyhledávacím serverem v zemi jen tak, pomohla mu k tomu Čínská komunistická strana. Pokud tedy Facebook na čínský trh vstoupí, otázka je, jak se vyhne tomu, aby nebyl zatažen do tohoto matrixu aktivní cenzury a informačního managementu. Může se firmě založené na principech otevřenosti a propojitelnosti dařit na trhu charakterizovaném všudypřítomnou propagandou a kontrolou?

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg Čínu navštívil 24. prosince 2010, kdy se setkal s řediteli čtyř největších čínských IT společností, tj. Baidu, China Mobile, Sina a Alibaba. Brzy poté, co zemi opustil, investoval Goldman Sachs do Facebooku, který má hodnotu 50 miliard dolarů, dalších 450 milionů USD, oznámil deník New York Times.

Při vstupu do Číny bude Facebook čelit nevyhnutelnému problému: má se podřídit internetové cenzuře ze strany komunistického režimu? Tento režim je nesmiřitelným nepřítelem svobody projevu. I když se možná Facebook snaží na trh vstoupit s dobrými úmysly, mohl by skončit jako druhý Google: nejdřív kompromisy, následně odmítnutí a nakonec se stáhnout s modřinami a otlučený.

Pokud Facebook přistoupí na ústupky v cenzuře (např. nepovolit uživatelům zvolit si určitá vyznání, jako třeba Falun Gong), zradí svou vlastní ideologii. Ale stát jedné strany čínským občanům nedovoluje na internetu říkat, co chtějí, takže jak se Facebook cenzuře vyhne?

Ani jedna společnost zatím nebyla schopna čínský trh sociálních sítí monopolizovat. Největší taková síť, Renren, které se přezdívá čínský Facebook, se poprvé objevila na newyorské burze 4. května. První den její akcie vyskočily o padesát procent, ale hned další den o třicet spadly a 11. května už se pohybovaly pod svou původní hodnotou.

Tato nestabilita se objevila i u ostatních internetových firem, včetně Youku, Dangdang či Qihoo 360. Není jisté, zda Facebook bude v očích investorů po vstupu do Číny i nadále tak žádaný.

Další oblast problémů může být ochrana soukromí. Jedním z oceňovaných předností Facebooku je skutečnost, že mu stovky milionů lidí věří při svěřování se s osobními informacemi. Ale podnikání v Číně ho může donutit uživatelská data prozradit čínských úřadům, a to by mohlo vést ke ztrátě veřejného image.

Velké množství informací, které Facebook shromažďuje, by se také mohlo stát dalším nástrojem v už tak širokém arzenálu čínských bezpečnostních sil k monitorování a stopování disidentů. Když do Číny vtrhl Google, rozhodl se vejít bez čínského partnera. To znamenalo, že byl bez ochranného štítu před byrokracií komunistické strany, ale na druhou stranu to také znamenalo, že byl víc nezávislý.

Pokud se Facebook spojí s Baidu, uživatelé se mohou rozhodnout své účty na protest proti tomuto kroku zrušit. Baidu je znám svou blízkou spoluprací s čínskými úřady. Z obchodního hlediska bude pro firmu nejdůležitější otázkou to, jak získá podstatný tržní podíl v souboji s čínskými konkurenty, kteří na to měli roky a kteří mají své zkušenosti v poli. Navíc má Facebook také pro-západní politická spojení. Dokáže uspět? Tváří v tvář takovým komerčním, etickým a PR hazardům při vstupu do Číny by si to měl Facebook dvakrát rozmyslet.


small_United_Kingdom