Taxíky tvoří frontu na čerpací stanici v městě Guiyang v provincii Guizhou (gog.com)

Taxíky tvoří frontu na čerpací stanici v městě Guiyang v provincii Guizhou (gog.com)

Dlouhodobý nedostatek nafty v Číně dále způsobuje dlouhé fronty na benzínových stanicích a vážné dopravní problémy. Čínské kamiony mohou jednorázově načerpat naftu pouze v hodnotě 500 juanů (asi 1350 Kč), a proto stráví více času postáváním na benzínkách než převážením zboží na trh.

Nedostatek paliva v provincii S'-čchuan zavinil přerušení výroby a dodávek zboží v továrně Tingyi na instantní nudle, která je největší firmou v oboru v zemi. Kvůli nedostatečným zásobám nafty ovlivňuje strmý nárůst nákladů na přepravu i ostatní sektory ekonomiky.

Dlouhé fronty a narušení logistiky

Sanxiangský deník informoval, že 15. listopadu v ranních hodinách stála ve frontě na čerpací stanici na dálnici Tanšao v provincii Chu-nan více než stovka kamionů čekajících na doplnění nádrže. Řidič z provincie Ťiang-si, který se v koloně zdržel čtyři hodiny, řekl, že nedostatkem nafty trpí celá Čína. Dva dny před jeho vynucenou pauzou na benzínce čekalo na hranici mezi provinciemi S'čchuan a Šen-si na načerpání paliva přes tisícovku nákladních aut, a i v provincii Ťiang-su se na jedné čerpací stanici nahromadilo tisíc řidičů kamionů, kteří zde na tankování čekali tři dny.

Důsledky naftového deficitu už stihly nadělat škodu i v širším okruhu ekonomiky země. Jen obtížně se dá na ulici zastavit taxík, jelikož přepravní vozy fungující na diesel buď stojí ve frontě na benzínových stanicích nebo přestaly jezdit vůbec. Stavební firmy musí vysílat zaměstnance shánět naftu. Kamiony logistických společností naložené zbožím klientů nemohou vyjet. Stejně tak se zdražily náklady na přepravu zeleniny, v doručovacích službách a vnitrostátní přepravě.

Finanční ředitel společnosti Tingyi Frank Lin potvrdil, že produkce a rozvoz zboží byly přerušeny. Při telefonickém rozhovoru s China Business News z 15. listopadu prohlásil, že nedostatek nafty způsobuje operacím firmy potíže.

Těžký život, malý zisk

Yanzhao Metropolis Daily uvedl, že kdykoliv se řidiči kamionů potkají, jejich hlavním tématem hovoru je, kde mohou načerpat naftu. Na trhu dieselových čerpacích stanic obvykle funguje omezení stanovující maximální objem natankování ve výši 200 či 300 juanů (cca 800 Kč). Běžný typ nákladního vozu tak musí navštívit dvě až tři benzínky, aby naplnil celou nádrž.

Pan Čeng převáží uhlí mezi městem Šenmu v provincii Šen-si a městem Š'-ťia-čuang. Uvedl, že za každou cestu spotřebuje 630 - 680 litrů nafty. Zvýšená cena paliva se odrazila do již tak nevalného zisku. „Život řidiče kamionu je těžký už sám o sobě, a teď ještě budou naše letošní zisky mnohem menší než za minulé roky," řekl Čeng.

Článek v novinách Yanzhao Metropolis Daily ze 3. listopadu citoval majitele velké soukromé naftařské společnosti v Š'-ťia-čuangu, pana Jena, který deníku sdělil, že jeho společnost denně dostává od čínského těžebního koncernu Petro China pouze 40 až 50 tun nafty, takže musí omezovat své prodeje.

„Nákupní cena nafty je teď 8 100 juanů (cca 22 000 Kč) za tunu plus náklady na dopravu 100 juanů za tunu, jenže já můžu prodávat jenom za 7 700 juanů za tunu (cca 21 000 Kč). Ztrácím tak 400 juanů (asi 1000 Kč) na každé tuně nafty."

Article in English