Victor Muller, výkonný ředitel holandského Spyker Cars, hovoří 2. března na tiskové konferenci ve stánku SAAB během osmdesáté Ženevské mezinárodní motor show ve výstavním areálu Palexpo, Ženeva, Švýcarsko. (AP/SITA)
Victor Muller, výkonný ředitel holandského Spyker Cars, hovoří 2. března na tiskové konferenci ve stánku SAAB během osmdesáté Ženevské mezinárodní motor show ve výstavním areálu Palexpo, Ženeva, Švýcarsko. (AP/SITA)

Poté, co holandský výrobce automobilů Spyker Cars NV získal švédskou automobilku Saab Cars, připravuje se v blízké budoucnosti uvést na trh svůj první model za použití technologie obou společností, a znovu přivést k životu jeden z nejoblíbenějších modelů Saabu z padesátých let.

„Debaty už probíhají," sdělil výkonný ředitel Spykeru Victor Muller časopisu Automotive News Europe v telefonickém rozhovoru. „Příštích sto dní to budu mít na talíři."

Jako základ pro design nového modelu se Muller rozhodl použít první a zároveň jeden z nejoblíbenějších modelů Saab 92, který se vyráběl mezi lety 1949 a 1956. Do vínku mu ovšem přidá moderní technologie, kterými Spyker disponuje.

Původní Saab 92 měl karoserii ve tvaru slzy a pod kapotou malý dvouválcový motor, který dokázal vozu dodat maximální rychlost jen něco přes sto kilometrů v hodině. Svým oblým, futuristickým designem a vynikající aerodynamikou si v padesátých letech získal srdce mnoha „tvůrčích" profesionálů, například architektů. Přestože dvouválec nezní nijak působivě, Saab 92 se hned dva týdny po svém uvedení umístil ve Švédské Rally na stříbrné pozici ve své kategorii.

Nový retro model má nést jméno svého předchůdce, avšak hybnou sílu tentokrát dodá čtyřválcový motor s přímým vstřikováním.

„Saab bude muset znovu vzbudit zájem o tuto značku, jít zpět ke svým základním hodnotám," prohlásil Ian Fletcher, analytik automobilového průmyslu v Evropě, na IHS Global Insight v Londýně. „Muller musí být optimistický," poznamenal.

Od akvizice Saabu v letošním roce vzrostly akcie Spykeru o 35 procent.

Victor Muller nyní může sledovat pozitivní dopady svého rozhodnutí o koupi švédské společnosti, kterou od roku 1989 vlastnila americká GM.

Na otázku, zda byla akvizice Saabu dobrým obchodem i pro Spyker, Muller odpověděl: „Není to pro Spyker dobré. Je to pro Spyker vynikající. Najednou jsme získali rozsáhlou síť prodejců, prodejců Saabu, kteří teď do svých salónů umístí Spykery - například v Paříži a Frankfurtu. Spykeru trvalo deset let, než získal 35 prodejců. Ted´jich máme jednou ranou mnohem víc."

Muller navíc plánuje stáhnout Spyker z amsterdamské burzy a přesunout jej na burzu Stockholmskou.

„Ohledně toho jsem velmi optimistický," uvádí Muller v prohlášení a přesun zdůvodňuje: „99,5 procenta našeho podnikání představuje Švédsko, Saab, a my skutečně cítíme, že zaknihování v Amsterdamu již není logické naprosto žádným způsobem."

Saab plánuje v červnu uvést zbrusu nový model 9-5 a očekává, že jich ještě letos prodá 17 tisíc a dalších 40 tisíc příští rok. V dubnu 2011 má v plánu představit další model, 9-4X, což má být středně velký SUV vyráběný v mexické továrně General Motors. Celkově chce Saab v příštím roce zvednou prodeje svých aut na dvojnásobek z letos plánovaných 50 na 100 tisíc.

Article in English